جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
حضور زنجان در مجمع جهانی ICCN-2021/ پرونده فرهنگی شهر زنجان در فهرست مجمع جهانی ICCN

عضو فهرست پژوهشگران یونسکو با اشاره به اینکه مجمع جهانی با حضور تمامی شهرهای عضو از ۵۶ کشور برگزار می‌شود، گفت: امسال این مجمع به‌صورت آنلاین در تاریخ‌های 25 و 26 نوامبر برگزار شد.

اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: پرونده فرهنگی شهر زنجان با عنوان زنجان، پایتخت غزل معاصر ایران با محوریت و موضوعیت عاشقانه‌های زنده‌یاد حسین منزوی که با پیشنهاد و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در سال 2019  توسط وی آغاز و در قالب پرونده‌ای تحقیقاتی تدوین و به دبیرخانه دو سالانه SPAIN-ICCN-UNESCO، ارسال شده بود پس از پذیرش و دریافت تأیید از سوی دبیرخانه در فهرست اولویت‌های ده‌گانه مجمع جهانی ICCN قرار گرفت و منجر به حضور در مجمع جهانی 2021 شد.

عضو فهرست پژوهشگران یونسکو با اشاره به اینکه مجمع جهانی هر دو سال یک بار در یکی از شهرهای عضو برگزار می‌شود و قرار بود در تابستان 2020 همزمان با جشن بزرگ داناجو و با حضور اعضای مشترک ICCN-UNESCO در شهر گانگ نئونگ کره جنوبی برگزار شود، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا این مجمع به تعویق افتاد و با دستور دبیر کل به‌صورت برخط در ۴ و ۵ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مجمع جهانی با حضور تمامی شهرهای عضو از ۵۶ کشور برگزار می‌شود، گفت: امسال این مجمع به صورت آنلاین در تاریخ‌های 25 و 26 نوامبر برگزار و شهر زنجان نیز با پرونده زنجان، پایتخت غزل معاصر ایران با محوریت و اشعار زنده‌یاد حسین منزوی در این مجمع حضور داشت.

کریمی تصریح کرد: ICCN شبکه همکاری بین شهری برای محافظت، پاسداشت و معرفی میراث ناملموس بشری است که هر دو سال یک‌بار تحت عناوین تعیین‌شده با حضور شهرهای مختلف عضو از کشورهای متعدد و با شرکت اعضای مشترک ICCN-UNESCO  تشکیل جلسه می‌دهد.

عضو فهرست پژوهشگران یونسکو افزود: در این مجمع سخنرانان جلسه از شهرهای مختلف که از بین شهرداران (شهردار شهر گانگ نئونگ)، نمایندگان فرهنگی، اعضای یونسکو و ..‌. بودند و به اهمیت میراث ناملموس اشاره کردند.

همچنین شهردار شهر آلجمسی اسپانیا ضمن تشریح عملکرد دبیرخانه دو سالانه اسپانیا، از هندوستان به دلیل پذیرش مجمع عمومی سال 2023 قدردانی کرد.

در ادامه نیز مدیر کل مرکز میراث فرهنگی ناملموس منطقه آسیا و اقیانوسیه تحت نظارت یونسکو ضمن خوش آمد گویی و تبریک به مناسبت آغاز مجمع عمومی درباره فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه میراث ناملموس بشری صحبت کرده و در ادامه شهرهای شرکت‌کننده به ارائه پروژه‌های خود پرداختند.

بر اساس این گزارش، اکبر کریمی با پژوهش، تدوین و ارسال پرونده داستان‌ها، نقل‌ها و افسانه‌های آشیقی، شهر زنجان را در مجمع جهانی ایتالیا در سال 2016 به عضویت ICCN درآورد و با حضور در سمینار جهانی ICH در پکن در سال 2017، هنر آشیقی را به اعضای شرکت‌کننده معرفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها