پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کتابفروشان نظاره‌گر رقابت نابرابر ناشران در طرح‌های فصلی هستند

مدیر کتاب‌فروشی شرق اهواز معتقد است: هرچند در شرایط فعلی طرح‌های فصلی حُکم مُسکن برای کتابفروشی‌ها دارند؛ اما متاسفانه شاهد رقابت غیرسالم ناشران در برابرکتاب‌فروشان نسبت به ارائه تخفیف‌های بالا و بدون محدودیت، اعم از مجازی و حضوری هستیم.

منصور رئیسی نافچی مدیر کتابفروشی شرق اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل جدید موسسه خانه کتاب و تقدیراز ایشان جهت اجرایی شدن دوره‌ جدید طرح‌های فصلی بیان کرد: با توجه به تغییرات صورت‌گرفته از سوی مدیریت موسسه خانه کتاب، پاییزه 1400 با اندکی تاخیر نسبت به دوره‌های گذشته آغاز شد.

رئیسی افزود: با توجه به افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم، مجموعه مدیریت دو شعبه شرق اهواز همواره حامی این طرح ها بوده و خواهد بود؛ اما موجودی کتاب‌های چاپ سال‌های گذشته با قیمت پیشین در قفسه کتاب‌فروشان و جایگزینی چاپ‌های جدید با کتاب‌های فروش رفته از لحاظ نقدینگی، چالشی جدی برای کتاب‌فروشان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: کتاب جزء معدود کالاهایی است که متناسب با نرخ تورم قیمت به روز ندارد و همین موضوع باعث کاهش سرمایه کتاب‌فروشان شده است. در حالی‌که بیشتر همکاران با عشق و علاقه در این صنف مانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های فصلی همچون مُسکنی برای کتاب‌فروشان هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی این طرح‌ها مانند مُسکنی برای کتاب‌فروشی‌ها عمل می‌کنند. متاسفانه همواره شاهد رقابت نابرابر ناشران نسبت به کتاب‌فروشان در ارائه تخفیف‌های بالا و بدون محدودیت به صورت مجازی و حضوری هستیم. به شخصه براین باورم که بعید است در هیچ کسب و کار دیگری بین تولیدکننده و توزیع کننده چنین رقابتی باشد!

مدیرکتاب‌فروشی شرق اهواز در بخش دیگر سخنان خود درمورد عوامل تاثیرگذاری که موجب کمرنگ شدن این طرح‌ها می‌شوند، این‌گونه توضیح داد: کم شدن زمان برگزاری طرح به 5 روز و کاهش اعتبار کلی طرح و همچنین تفاوت تخفیف بین کتاب‌های تالیفی و ترجمه ازجمله مواردی بود که بیشتر کتاب‌فروشان نسبت به آن ناراضی بودند. به باور من 5 درصد، انگیزه خاصی برای مخاطب ایجاد نمی‌کند؛ و یکسان بودن تخفیف‌ها قابل قبول‌تر است.

 وی خواستار توجه جدی متولیان حوزه کتاب در کشور نسبت به رعایت چرخه تولید و توزیع کتاب شد.

رئیسی در پایان ضمن قدردانی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و موسسه خانه کتاب به عنوان مجری طرح یادآور شد: امیدواریم متولیان کتاب با حمایت بیشتر از کتاب‌فروشان به عنوان مهم‌ترین حلقه و واسط گسترش فرهنگ بین مردم، به پایداری ، بقا و گسترش این شغل مهم و شریف کمک کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها