دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کتاب دوزبانه «هنر ملیله» در ویترین کتابفروشی‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: کتاب دو زبانه ملیله با عنوان «هنر ملیله» چاپ و رونمایی شد.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: استان زنجان دارای بیش از 8 هزار هنرمند صنایع دستی است که در رشته‌های مختلف مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از صنایع دستی استان دارای برند معروف جهانی است و مشتریان بسیاری دارد، تصریح کرد: اخیرا هم زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شده است.

ارجمند با اشاره به اقدامات میراث فرهنگی در راستای معرفی صنایع دستی استان گفت: یکی از اقداماتی که برای ماندگار شدن هنر زنجانی‌ها انجام شده، چاپ کتاب دو زبانه ملیله زنجان با عنوان «هنر ملیله» است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه کتاب جامع ملیله زنجان به دو زبان فارسی و انگلیسی با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چاپ و رونمایی شد، تصریح کرد: در این کتاب پژوهشی مراحل ساخت ملیله و سایر آثار برتر گردآوری شده است.

وی با اشاره به اینکه در این کتاب پژوهشی مراحل ساخت ملیله و سایر آثار برتر گردآوری شده است، اضافه کرد: عکاسی میدانی و آتلیه‌ای (کارگاه، محصولات و هنرمندان) و چاپ 50 تصویر طراحی شده با موضوع ملیله از محتویات این کتاب است.

ارجمند با اشاره به اینکه شیوه نگارش کتاب ملیله زنجان بیشتر توصیفی است، گفت: در این کتاب پژوهش در حوزه ساخت مراحل ملیله زنجان و معرفی آثار برتر در سه صفحه تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با رئوس مطالب این کتاب هم اشاره کرد و گفت: بیان پیشینه ملیله در جهان، ایران و شهرهای ایران، مواد اولیه ملیله‌کاری زنجان، واژه‌شناسی ملیله و معرفی دستگاه‌های لازم در ساخت ملیله از جمله دستگاه نورد، ریچه، دستگاه حدیده‌کشی، سوهان، پنس، تخته تاب، پودر لحیم از دیگر موضوعات مطرح شده در کتاب است.

وی تصریح کرد: در پیوست‌های کتاب هم مطالبی شامل ابزار ملیله زنجان، دسته‌بندی نقوش و فرم‌های آثار ملیله‌کاری، اسامی نقوش پرکننده در ملیله زنجان و هنرمندان ملیله زنجان معرفی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها