دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کتاب تاریخ مصرف ندارد/ خوانندگان را بدون محدودیت به کتابخوانی تشویق کنیم

عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر معتقد است طرح‌های فصلی کتاب یکی از کارآمدترین طرح‌هایی بوده که تاکنون وزارت ارشاد برگزار اما در پایان هر طرح باید آسیب‌شناسی‌های لازم با توجه به نظر کتاب‌فروشان انجام شود.

عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ درباره‌ اهمیت و کارکردهای مثبت طرح‌های فصلی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: این طرح‌ها یکی از کارآمدترین، بهترین و مفیدترین طرح‌هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه کتابخوانی و ترویج فرهنگ نشر انجام داده است. دراین طرح علاوه بر این که خواننده و مخاطب را مورد توجه قرار داده؛ وضعیت کتاب‌فروشان؛ مخصوصا در شهرستان‌ها هم را هم محل تمرکز قرار داده است. این مسیر ظاهرا کمک به فروش کتاب از سوی کتابفروشان است اما در عمل به چرخه نشر و دست‌اندرکاران این حوزه مانند مصحف، لیتوگراف و حروفچین کمک می‌کند.

وی درباره پاییزه کتاب 1400 که هم‌اکنون در حال برگزاری است، عنوان کرد: برپایی این طرح به صنعت نشر کمک می‌کند اما بهتر بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ این خرید را کمی افزایش می‌داد و تخفیف را 25 درصد لحاظ می‌کرد این تخفیف به ویژه برای کتاب‌فروشان شهرستانی و حتی تهران یک امتیاز چشمگیر‌تر بود زیرا با رقم 300 هزار تومان، یک فرد کتابخوان نهایت یک یا دوجلد کتاب حجیم می‌تواند بخرد. البته در این شرایط اسفباری که کتاب‌فروشان دارند این رقم و طرح باز هم جای شکرگزاری دارد.

این ناشر و کتاب‌‌فروش با اشاره به قیمت کتاب‌ و مثال آوردن «تاریخ طبری» که قیمت آن به 2 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است، ادامه داد: طرح پاییزه کتاب در شرایطی اجرا می‌شود که تورم 100 درصدی در همه امور را تجربه کرده‌ایم و بهتر بود این تورم در مبلغ خرید مخاطبان لحاظ می‌شد زیرا کتابخوانان قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه هستند.

جربزه‌دار با بیان این که اصل برگزاری این طرح‌ها بسیار عالی است، عنوان کرد: در این طرح بهتر است محدودیت زمان انتشار کتاب‌ها -کتاب‌های شش سال پیش تا کنون منتشر شده‌اند- مورد بازنگری قرار بگیرد؛ زیرا کتاب تاریخ مصرف ندارد و ممکن است یک فردی کتابی که 6 سال پیش چاپ شده را ندیده یا به هر دلیلی نخوانده باشد.حضور کتاب‌های پیش از این تاریخ می‌تواند به مخاطبان امکان انتخاب بیشتری را بدهد.

طرح‌های فصلی کتاب بهتر است 10 روزه باشد
وی پیشنهاد داد: این طرح از نظر زمانی خوب است که 10 روزه باشد؛ هرچند که محوریت توجه به مناطق محروم و شهرستان‌ها بسیار اولویت خوبی است اما بهتر بود این طرح در تهران هم با همین مدت زمانی اجرا می‌شد.
 
جربزه‌دار تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم در پایان هر طرح فصلی آسیب‌شناسی مناسبی را با توجه به نظر کتاب‌فروشان انجام شود. این طرح اکنون به نیمه رسیده و باید در طرح‌های آینده از ادامه راه پیشرفت را شروع کرد تا به عقب برنگردیم.

مدیر انتشارات اساطیر تاکید کرد: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتر است بودجه‌های پراکنده خود در قسمت‌های مختلف کتاب از جمله بودجه نمایشگاه کتاب استانی که تعطیل شده است را در بخش طرح‌های فصلی سرمایه‌گذاری کند.

جربزه‌دار درباره ارایه تخفیف 15 و 20 درصدی به کتاب‌های تالیف و ترجمه گفت: تفکیک و محدود کردن خوانندگان کتاب اصلا روش خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه نیست پس بهتر است این موضوع در اجرای طرح‌های فصلی کتاب مجزا نشوند؛ زیرا بیشتر آثار منتشر شده در بازار کتاب به ویژه در بخش مرجع، ترجمه است و نباید میان کتاب‌های تالیفی و ترجمه تقاوت قائل شد و مخاطب را به خرید کتاب خاصی تشویق کرد و او را محدود کرد.
 
طرح پاییزه کتاب 1400 از شنبه 29 آبان‌ماه کار خود را در 966 کتابفروشی عضو طرح در 31 استان کشور آغاز کرد. این طرح تا روز چهارشنبه سوم آذرماه ادامه خواهد داشت. این طرح در استان و شهرهای کمتر برخوردار از شنبه، 29 آبان تا دوشنبه، 8 آذر به مدت 10 روز برگزار خواهد شد.»
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها