یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
ریزش 50 درصدی اعضای کتابخانه‌های زنجان بر اثر کرونا

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به ریزش حدود 50 درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی در ایام کرونا گفت: این آمار قابل بازگشت است و پس از بازگشایی کتابخانه‌ها به دنبال جذب حداکثری اعضا هستیم.

ایرج صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: در راستای جذب حداکثری اعضای کتابخانه‌های عمومی طرح‌های تشویقی از جمله بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی و همچنین عضویت رایگان در استان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان همزمان با سراسر کشور طی روزهای 24 تا 26 آبان انجام شد، اضافه کرد: همچنین طرح‌ سراسری عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی در کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار تا یک آذرماه اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان افزود: در این بازه زمانی اعضایی که منابع امانی خود را در این تاریخ به کتابخانه‌ها عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکردی می‌شوند.

صادقی با اشاره به تاثیر کرونا در ریزش اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور و به تبع آن استان زنجان گفت: آمار دقیقی از اعضای ریزش شده نداریم، اما قاعدتا حدودا 50 درصد است.

وی با بیان اینکه به علت باز نبودن کتابخانه‌های عمومی اعضا هم نسبت به تمدید کارت عضویت خود اقدام نکرده‌اند، افزود: البته این آمار قابل بازگشت است و پس از بازگشایی کتابخانه‌ها به دنبال جذب حداکثری اعضا هستیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه با تغییر شرایط استان زنجان به لحاظ کرونایی عضویت در کتابخانه‌ها هم رونق گرفته است، گفت: خوشبختانه روزانه شاهد مراجعه جمع کثیری از اعضا هستیم که درخواست تمدید عضویت دارند.

صادقی با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا حدود 86 هزار زنجانی عضو کتابخانه‌های عمومی بودند، افزود: در فاز نخست به دنبال جذب اعضای ریزش کرده و سپس افزایش اعضای عضو هستیم.

وی یکی دیگر از راهکارهای این اداره کل در جذب حداکثری شهروندان به کتابخانه‌ها را افزایش فضای مطالعه با ساخت و گسترش کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز از مشارکت بخش خصوصی و خیرین بهره گرفته شده و زنجان از این لحاظ وضعیت خوبی دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به فعالیت 100 کتابخانه عمومی در زنجان افزود: برخی از این کتابخانه‌ها به صورت مشارکتی و خیرساز فعال است که اتفاقا از منابع کتابخانه‌ای خوبی هم برخوردارند.

صادقی همچنین از اجرای طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند کتاب‌های خود را به کتابخانه‌های استان تحویل دهند تا سایرین از آن استفاده کنند.

وی در ارتباط با فعالیت کتابخانه‌ها نیز گفت: هم اکنون همه کتابخانه‌های عمومی استان در همه شهرها در همه بخش‌ها از جمله بخش امانت‌دهی و سالن‌های مطالعه باز است و مشکلی از لحاظ تردد اعضا وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها