چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
تشکل‌های چاپ به کاهش تخلفات کمک کنند/ گزارشی از دیدار با معاون امورفرهنگی ارشاد

به گفته بابک عابدین، تشکل‌های حوزه چاپ می‌توانند برای کاهش تخلفات چاپی و افزایش دانش مدیران، نسبت به آموزش و ترویج دستورالعمل‌ها و مقررات چاپ اقدام کنند.

بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اولین جلسه مشترک مسئولان تشکل‌های صنعت چاپ با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این نشست نقطه نظرات، مشکلات و موانع کسب و کار توسط هر یک از روسای تشکل‌ها به استماع معاونت فرهنگی رسید و سپس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: در این نشست مباحث خوبی ازجمله حمایت از حضور صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در بازارهای بین‌المللی، بهبود و تسریع در رفع نیاز مواد اولیه صنعت چاپ در امور واردات و گمرک، تسهیل و رفع موانع و مجوزهای دست و پاگیر در زمینه صادرات محصولات چاپی به بازارهای هدف و تسهیلات بانکی مطرح شد.
 
عابدین با بیان اینکه معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار نکته‌هایی درباره توسعه فعالیت‌ها ارائه کرد، گفت: به گفته ایشان، وزارت ارشاد به عنوان متولی صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی در مسیر سند چشم‌انداز توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور آماده همکاری و رفع مشکلات و موانع در محیط کسب و کار فعالان این حوزه است.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه معاون امور فرهنگی برای بهینه‌سازی روابط تشکل‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تدوام و گسترش هماهنگی و همکاری‌ها از طریق دفتر امور چاپ با معاونت امور فرهنگی شد.
 
عابدین با اشاره به دیگر مباحثی که در این نشست به آن‌ها اشاره شد، توضیح داد: همچنین در این نشست مواردی مانند بازرسی از چاپخانه‌ها، مسائل نظارتی و تخلفات چاپی مطرح شد.
 
به گفته وی، و در زمینه صدور مجوزهای چاپ و بازرسی از چاپخانه‌ها، با تعاملات و پیگیری بسیار توسط مسئولان وقت اتحادیه و چاپخانه‌داران، به استناد ماده 13 آئین نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته مصوب 1371؛ دستورالعمل چاپ کارهای غیرکتاب در 28 اسفند سال 1377 با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و لازم الاجرا شد.
 
عابدین با بیان اینکه چاپ کتاب، سررسید و تقویم از این دستورالعمل مستثنی هستند، گفت: چاپ این آثار تابع قوانین و مقررات خاص هستند و طبق ماده 3، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت حسن اجرای مفاد این دستورالعمل و نظارت اولیه بر تولید محصولات چاپی را به مدیران صاحب پروانه چاپخانه واگذار کرده است.
 
وی یادآور شد: وزارت ارشاد در منصب متولی صنعت چاپ به منظور فرهنگ‌سازی اطمینان و اعتماد میان دولت و بخش خصوصی و بازار کسب و کار و در راستای امر به معروف و نهی از منکر، یک اقدام فرهنگی و به‌جا انجام داد که هم اکنون نیز قابل تحسین است؛ چاپخانه‌داران نیز با توجه به مسئولیت محوله دقت بیشتری در امور چاپ خود می‌کنند.
 
عابدین با بیان اینکه وزارت ارشاد متعاقباً در قالب متولی صنعت چاپ اقدام به تدوین دستورالعمل رسیدگی به تخلفات چاپی به استناد بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرد، گفت: در صورت کشف هرگونه تخلف چاپی خارج از موازین و قوانین چاپ و نشر جمهوری اسلامی ایران در این کمیسیون رسیدگی و طبق مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.
 
وی با طرح این موضوع که تاثیرگذاری این اعتماد بین وزارت ارشاد و چاپخانه‌ها در رفع بسیاری از تخلفات که بعضاً دانسته یا ندانسته انجام می‌گرفت، مهم و قابل توجه است، افزود: این موضوع نتایج بسیار خوبی در کاهش چشمگیر تخلفات در صنعت چاپ و چاپخانه‌ها داشته است.
 
وی همچنین با بیان اینکه تخلف در امور اقتصادی و اجتماعی در تمام زمینه‌ها ممکن است اتفاق بیفتد، عنوان کرد: در این صورت بر اساس قوانین و مقررات با متخلف برخورد می‌شود، برخورد پلیسی و به دور از شان و عرف با عام به علت تخلف تعدادی افراد خاص تاثیر منفی دارد و افزایش فساد را به همراه خواهد داشت.
 
عابدین با اشاره به اینکه بازرسان هم نمی‌توانند بیش از چهار هزار واحد چاپی را شبانه‌ روز رصد کنند، توضیح داد: اگر فردی بخواهد مرتکب تخلف شود عموماً در زمانی که بازرسان امکان حضور داشته باشند این کار را انجام نخواهد داد.
 
وی ادامه داد: چاپ صنفی نیست که همواره نیاز به نظارت پلیسی بر آن داشته باشیم.، چاپخانه‌داران افراد متدین، متشخص و قابل اطمینان هستند که با احترام به ارزش‌های ملی و مذهبی و درک بالا از مسائل فرهنگی و اجتماعی بر تولیدات خود نظارت مستمر دارند.
 
عابدین با بیان اینکه اکنون باید از احترام و اطمینان بین وزارت ارشاد و چاپخانه‌ها صیانت کنیم، گفت: در این میان باید از برخوردهایی که بعضاً منجر به تشنج و سلب آرامش در محیط فرهنگی کسب و کار چاپخانه‌ها صورت می‌گرفت، اجتناب کرد.
 
وی افزود: در این زمینه تشکل‌ها می‌توانند برای کاهش تخلف چاپی و افزایش دانش مدیران، اقدام به آموزش و ترویج دستورالعمل‌ها و مقررات چاپ کنند.
 
عبدین با طرح این موضوع که باید با متخلفان برابر قانون برخورد شود، تاکید کرد: اما این تفکر که به‌خاطر تعداد انگشت‌شماری افراد متخلف کل صنف شریف چاپخانه‌داران را زیر سوال ببریم، بی‌انصافی، غیرمنطقی و مسیری اشتباه است و باید از حسن اعتماد و دیدگاه اسلامی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد سپاس و قدردانی کنیم که تفاوت نظارت به امور چاپی با بازرسی پلیسی را در این جلسه به‌خوبی بیان کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها