شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
تحولات تاریخی و باستان‌شناختی صنایع دستی زاگرس‌نشینان در یک کتاب

کتاب «تحولات تاریخی و باستان‌شناختی صنایع دستی و سنتی زاگرس نشینان» تازه ترین کتاب «حبیب الله محمودیان» باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی در انتشارات زاگرو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، کتاب «تحولات تاریخی و باستان‌ شناختی صنایع دستی و سنتی زاگرس‌نشینان» تالیف «حبیب‌الله محمودیان» با ویرایش علی محمد نیاکان در نشر زاگرو در ایلام منتشر شد.
 
محمودیان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: محدوده جغرافیایی زاگرس به عنوان بخشی از هلال سبز (هلال حاصلخیز) گستره وسیعی از جغرافیای غرب آسیا را تشکیل داده است. این محدوده مهم جغرافیایی شرایط مناسب را از جهات مختلف برای سکونت و استقرار جمعیت در دوران مختلف شکل گیری جوامع اولیه دارا بوده است. این موقعیت موجب شده تا گنجینه‌های باارزشی از تاریخ گذشته در قالب تمدن‌های باستانی در پهنه وسیع و متنوع آن شکل گیرد. در این مجموعه تلاش شده ضمن بررسی مقدماتی مطالعات محیطی و جغرافیایی منطقه، ویژگی‌های جغرافیای تاریخی، موقعیت صنایع دستی و سنتی زاگرس‌نشینان در دوران سکونت و استقرار را که بخشی از امکانات زندگی آنان محسوب شده، مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

باستان‌شناس و مؤلف پیشکسوت ایلامی درخصوص بافت زندگی اجتماعی حوزه زاگرس تصریح کرد: در بخش غربی زاگرس استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان و... واقع شده که از منظر شرایط زندگی ایلی و عشایری وبافت زندگی اجتماعی دارای مشترکاتی بوده و تعاملات روزمره زندگی آنان به هم گره خورده است. هرچند سایر مناطق همجوار چون خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری  و کردستان دارای چنین شرایطی هستند، از این رو، در زمینه تنوع فراورده‌های صنایع دستی و سنتی به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، مشترکات فرهنگی و... همخوانی وجود دارد. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد ارتباطات بین اقوام، طوایف و ایلات ساکن در این منطقه موجب تبادل تجربیات در این بخش از نیازمندی‌های زندگی و پیشرفت تولیدات صنایع دستی و سنتی شده است.
 
ناشر برگزیده سال 99 ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون مطالعه جامعی که معرف جایگاه صنایع دستتی و سنتی زاگرس‌نشینان باشد تألیف و تدوین‌ نشده است. بنابراین، تحولات تاریخی و باستان‌شناختی صنایع دستی و سنتی زاگرس‌نشینان می‌تواند این خلاء را تا حدودی مرتفع ساخته و به‌ عنوان شناسنامه بخشی از تاریخ تحولات منطقه در عرصه صنایع دستی و سنتی که ریشه در تاریخ زندگی مردمان ساکن در این محدوده جغرافیایی دارد، قلمداد شود.
 
نشر «زاگرو» در ایلام، کتاب «کتاب تحولات تاریخی و باستان‌شناختی صنایع دستی و سنتی زاگرس نشینان» را در 251 صفحه مصور با ویرایستاری علی محمدنیاکان راهی بازار نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها