سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
جمعيت جهان در سال ٢١۵١ به پنجاه‌ميليارد نفر می‌رسد

آیزاک آسیموف در کتاب «ستارگان بر مسير خويش» مى‌گويد كه جمعيت جهان در سال ٢١۵١ به پنجاه‌ميليارد نفر می‌رسد. البته باز هم محاسبات ديگرى مى‌كند و نشان مى‌دهد كه چقدر زمان كوتاه‌ترى می‌برد تا جمعيت جهان از اين عدد فراتر رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «ستارگان بر مسير خويش» نوشته ايزاك آسيموف با ترجمه محمدرضا توكلى صابرى راهی بازار نشر شد.
 
توكلى صابرى در گفتگو با خبرنگار ایبنا درباره این اثر گفت: آیزاک آسیموف نویسنده آمریکایی روسی‌تبار، شارح گونه‌های علم به زبان ساده و علمی–تخیلی، و استاد بیوشیمی در دانشگاه بوستون بود. او بيش از پانصد كتاب در زمينه افسانه‌هاى علمى-تخيلى و همچنین علوم گوناگون نوشته است.
 
وی با اشاره به این اثر گفت: كتاب «ستارگان بر مسير خويش» اثر ايزاك آسيموف موضوعات علمى را به زبان ساده براى همه توضيح مى‌دهد. اين كتاب در چهار بخش ستاره‌شناسى، فيزيك، شيمى و جامعه‌شناسى به شرح مسايل شيرين و انديشه‌انگيز مى‌پردازد. موضوعاتی نظیر اینکه اختربينى در كجا پيدا شد و چرا افراد به آن اعتقاد دارند؟ یا چرا بعضى ستارگان سرخ‌تر از ستاره هاى ديگر هستند؟ آيا مى‌توانيم با سرعت نور حركت كنيم؟ فلزات قليايى خاكى چه فلزاتى هستند؟ و اینکه انسان تا كى مى‌تواند با اين نرخ رشد جمعيت ادامه دهد و یا حتی با اين سرعت افزايش جمعيت بشر در كره زمين، آيا مواد غذايى كافى در جهان وجود خواهد داشت؟ براى تضمين كيفيت زندگى و حفاظت محيط‌ زيست چه كارهايى مى‌توانيم انجام دهيم و بسيارى پرسش‌هاى ديگر.
 
این مترجم درباره کتاب و سیر علمی که نویسنده در کتابش انتخاب کرده است، گفت: اين كتاب مجموعه مقالاتى است كه ايزاك آسيموف نويسنده آمريكايى روسى‌تبار قبلا منتشر كرده است. كتاب به زبان ساده‌اى به شرح و بسط بعضى از مسايل علمى و اجتماعى مى‌پردازد و مى‌خواهد طرز تفكر علمى را نشان دهد. عنوان كتاب از فصل اول هاى كتاب مى آيد كه وى از تورات گرفته است.
 
 
توکلی صابری با اشاره به اینکه از آنجایی که آسیموف در میان منتقدان ادبی تا حدی به یک پیشگو هم مشهور است، آیا در این اثر دست به پیش بینی زده است و اگر زده، چه مواردی را مطرح کرده است؟ گفت: در فصل نيروى تصاعد، او افزيش تصاعدى جمعيت جهان را نشان مى‌دهد و مى‌گويد كه جمعيت جهان در سال ٢١۵١ به پنجاه‌ميليارد نفر خواهد رسيد. البته باز هم محاسبات ديگرى مى‌كند و نشان مى‌دهد كه چقدر زمان كوتاه‌ترى مى‌برد تا جمعيت جهان از اين عدد فراتر رود و در فصل پايانى «سياره من، اين تويى» به محدوديت‌هاى منابع غذايى و افزايش جمعيت مى‌پردازد و پيش‌بينى‌هايى مى‌كند.
 
وی اوج روایت آسیموف در اثر حاضر را در سراسر کتاب می‌بیند و معتقد است: در همه‌جاى كتاب وقتى به توضيح مسايل علمى پيچيده مى‌پردازد، چنان استادانه آنها را بيان مى‌كند كه خواننده هرچقدر هم با مسايل علمى بيگانه باشد، از آن لذت مى‌برد و به موضوعات علمى علاقمند مى‌شود.
 
این مترجم در پاسخ به این پرسش که آسیموف همیشه برای نویسندگان علمی تخیلی یک راهنما و در اصل یک ایده‌پرداز بوده است؛ آیا چنین اتفاقی در این کتاب هم افتاده است؟؛ گفت: خير چون اين كتاب افسانه علمى نيست؛ بلكه خود موضوعات علمى و اجتماعى است. تقريبا دو فصل به آينده بشريت محدويت محيط زيست در مورد توليد غذا، افزايش جمعيت به علت پيشترفت پزشكى و توليد غذا مربوط مى‌شود.
 
كتاب ستارگان بر مسير خويش از سوی نشر علم در ٢٩۵ صفحه منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها