دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کتاب صوتی تنها چیزی است که می‌تواند ما را در ترافیک تهران آرام کند

بهرنگ علوی، بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در ماشین خیلی وقت‌ها کتاب صوتی یا پادکست گوش می‌دهم و خیلی برایم جذاب است. به‌ نظرم تنها چیزی که می‌تواند ما را نسبت به این ترافیک تهران آرام کند همین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهرنگ علوی، بازیگر، شب گذشته (یکشنبه بیست‌و‌سوم آبان‌ماه) مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش بود و نکاتی را در رابطه با کتاب‌خوانی بیان کرد.

بهرنگ علوی که اخیرا یک کتاب صوتی از او به بازار عرضه شده است درباره این اثر گفت: سال گذشته یک همکاری با نشر چشمه و رادیو گوشه داشتم. بنا شد که چند جلد از کتاب‌هایی را که با هم تعامل می‌کنیم، صوتی کنیم و با رمان «آدم‌خواران» شروع کردیم که یکی از آن قصه‌های عجیب و غریب، مهیج و بسیار جذاب است.

وی ادامه داد: برای من در کنار عزیزانی که کسوت بیشتر و بهتری نسبت به من دارند تجربه‌ی خیلی خوبی بود،؛ اما چون به این مساله علاقه داشتم، این علاقه زمینه‌ی این کار را فراهم کرد. خدا را شکر خروجی‌اش خیلی خوب شد. مخصوصا در دوره‌ای که همه‌ی ما قرنطینه را تجربه کردیم؛ چراکه خیلی از عزیزانی که شاید اهل کتاب نبودند یا حتی در حوصله و ذائقه‌شان نبود به پادکست‌ها و کتاب صوتی رو آوردند و این کتاب صوتی را از طریق پلتفرم‌هایی که هست گوش دادند و بازخورد خیلی خوبی داشت.

این بازیگر درباره ارتباط هنرمند و کتاب گفت:‌ برای ما که به نوعی کارمان با کتاب گره خورده (به هر حال چون همیشه داریم کار فرهنگی و هنری می‌کنیم) تورق کردن کتاب طبیعی است. به هر حال برای خیلی از عزیزانی که چه فرصتش را ندارند، چه حوصله‌ و فرصت‌اش را ندارند، کتاب‌های صوتی می‌تواند یکی از پیشنهاد‌های خوب باشد. در ماشین خیلی وقت‌ها کتاب صوتی یا پادکست گوش می‌دهم و خیلی برایم جذاب است. به‌ نظرم تنها چیزی که می‌تواند ما را نسبت به این ترافیک تهران آرام کند همین است.

وی ادامه داد: اتفاقا در راستای تولید کتاب‌های صوتی یا نمایشی خیلی دوست دارم که با رادیو نمایش کار کنم؛ چراکه رشته‌ تحصیلی‌ام هم نمایش بود. آدم خیلی وقت‌ها نسبت به خلاءهایی که دارد به سمت کتاب‌هایی می‌رود و برای من نیز در زمان‌هایی، خواندن رمان و داستان جذاب است؛ از طرفی کتاب‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی،‌ نیز برای من جذابیت دارد؛ چراکه باتوجه به شرایط روز اجتماع، کتاب می‌تواند مثل یک جور ویتامین عمل کند؛ حداقل یک مقدار به ما راه و مسیر را نشان می‌دهد و ما را کمک می‌کند. برای من که اینطور بوده‌ است. این‌ها را گفتم اما این را نیز باید بگویم که شعر را نیز خیلی دوست دارم.

علوی با اشاره به کتاب‌هایی که در چند وقت اخیر مطالعه کرده است، اظهار کرد: اخیرا یکی از دوستان کتابی به من هدیه داد که خیلی برایم جذاب بود. کتاب «آدولف هـ» اثر امانوئل اشمیت که از یک منظر دیگری به زندگی هیتلر پرداخته و گفته است که این آدم که او را در جهان به عنوان دیکتاتور می‌شناسیم نقاش بوده و دو بار در آکادمی هنر شرکت می‌کند و او را رد می‌کنند و بعد از آن مسیر زندگی‌اش عوض می‌شود و در سیاست می‌آید و یک آدم دیگری می‌شود.

وی افزود: یعنی اگر آن دو بار رد نمی‌شد سرنوشت این آدم چیز دیگری می‌شد. درواقع دو داستان موازی را جلو می‌برد و کتاب خیلی جذابی است. من این کتاب را پیشنهاد می‌دهم، کتاب قشنگی بود و آن را دوست داشتم.

ویژه‌برنامه «پرانتز باز» به مناسبت هفته‌ی کتاب و به تهیه‌کنندگی و سردبیری مارال دوستی، با اجرای نیما رییسی، شهاب دارابیان و علیرضا بهرامی از ‌شنبه، 22 آبان از باغ کتاب به صورت زنده (ساعت 16) روی آنتن رادیو نمایش رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها