یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
رونمایی از سه دستاورد کتابخانه مجلس/«نامه اندیشه» منتشر می‌شود

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: سه‌شنبه 25 آبان‌ماه از سه دستاورد کتابخانه مجلس، ازجمله سامانه مجازی «باغ میراث بهارستان» و «نامه اندیشه» نشریه جدید کتابخانه مجلس ،رونمایی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی عباسلو، مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برنامه‌های هفته کتاب این کتابخانه، گفت: در این مراسم از کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» «سامانه تور مجازی موزه مجلس» و دو نشریه کتابخانه مجلس، به‌عنوان سه دستاورد بزرگ این مرکز در یک‌سال اخیر رونمایی می‌شود.

وی افزود: در این مراسم از 10 عنوان کتاب علمی و پژوهشی انتشارات کتابخانه مجلس و «نامه اندیشه» نشریه جدید کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نشریه تئوریک جبهه انقلاب رونمایی خواهد شد؛ علاوه‌براین؛ رونمایی از دوره جدید نشریه «پیام بهارستان»در این روز پیش‌بینی شده است.   
 
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، درباره کتاب‌هایی که قرار است در این مراسم رونمایی شود، گفت: در این مراسم از کتاب‌های «سکولاریسم نقابدار»، «شناخت‌نامه روشنفکری»، «تاریخ حدیث بحرین»، «اخلاق برندگان» و «نمایه نامه تحلیلی ـ موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ایران» رونمایی خواهد شد. همچنین کتاب‌های «الهیات سایبر»، «ضوء الشهاب فی شرح الشهاب»، «چالش‌های قانون‌گذاری در ایران»، «المشیخیه البزغشیه» و «سفینه خوشگو» از دیگر آثاری است که در این مراسم رونمایی می‌شود.
 
به زودی کلیه منابع کتابخانه مجلس دیجیتال‌سازی می‌شوند
حجت‌الاسلام و المسلمین عباسلو در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه منابعی از طریق «باغ میراث بهارستان» یعنی سامانه کتابخانه مجازی مجلس؛ در  دسترس کاربران قرار داده است،گفت: در یک سال‌و‌نیم اخیر، با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، تلاش‌ها برای ارائه نسخه دیجیتال منابع کتابخانه مجلس به پژوهشگران، ایده طراحی کتابخانه مجازی مجلس را به وجود آورد.  
 
وی افزود: طراحی کتابخانه مجازی مجلس، کار بزرگی بود و تلاش‌های زیادی برای آن انجام شد. بارگذاری مابقی منابع  اکنون در حال انجام است و به‌زودی همه منابع در دسترس مخاطبان و پژوهشگران این مرکز قرار می‌گیرد. همچنین امکان مراجعه غیرحضوری دریافت منابع هم در دست اقدام است. تاکنون با تلاش‌های انجام شده، فایل دیجیتالی همه نسخ خطی اسکن شده، به تعداد 60 هزار و 80 نسخه خطی، 4912 کتاب چاپ سنگی، 4826 کتاب چاپ سربی بر روی این سامانه بارگذاری شده است.

مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره اسنادی که‌ تاکنون بارگذاری شدند، عنوان کرد: 320 هزار سند پارلمانی، منابع دیداری، شنیداری و گزارش‌های دولتی نخستین‌بار در این دوره، دیجیتال‌سازی‌‌ و بارگذاری شدند. همچنین دیجیتال‌سازی و بارگذاری نشریات موجود در کتابخانه مجلس نیز نخستین‌بار در حال اسکن، دیجیتال سازی و بارگذاری است.  اکنون۱۱۰ هزار رکورد اسناد پارلمانی، ۸۹۰۰ عکس، پوستر و نقشه از طریق این سامانه قابل مشاهده و در دسترس مخاطبان است.

 به‌مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، آئین رونمایی از سه دستاورد مهم کتابخانه مجلس، 25 آبان‌ماه 1400، ساعت 10 در تالار شهید مدرس موزه مجلس شورای اسلامی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد. در این مراسم حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، میهمانانی از مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین جمعی از مسئولان نهادهای فرهنگی حضور خواهند داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها