یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کمک به آموزش ترانه‌سرایی در اردبیل با راه‌اندازی یک انجمن غیردولتی

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن «ماهنیلار سَسی» اردبیل گفت: این انجمن با هدف ترویج هنر ترانه‌سرایی و آموزش به ترانه‌سراهای نوپا ایجاد شده است تا به‌ صورت منسجم و علمی‌تری به این بحث پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، «بهروز کشی‌زاده» متولد 1365 اردبیل و مهندس معمار که از سال 84 ترانه‌سرایی را شروع کرده و در جشنواره‌های مختلف استانی و ملی مقام‌های متعددی را کسب کرده است.

وی از معدود شعرای اردبیلی است که برند ترانه‌سرایی را برگزیده و آثارش توسط خواننده‌های استانی، ملی و بین‌المللی اجرا شده است.

به باور کشی‌زاده ترانه‌سرایان باید به صورت حرفه‌ای و تخصصی در این حوزه فعالیت کرده و برای مطالعه در این حوزه متمرکز شوند.

کشی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، تصریح کرد: جای یک انجمن و فعالیت متمرکز ترانه‌سراها در این استان خالی بود و خلأ آن در بین فعالان این حوزه احساس می‌شد، به همین دلیل تصمیم به راه‌اندازی این انجمن گرفتیم و با مجوز از وزارت کشور، این تشکل غیردولتی، غیرانتفاعی، غیرتجاری و غیرسیاسی تأسیس شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا کمتر کسی در اردبیل به شکل تخصصی ترانه‌سرایی می‌کند، گفت: تا کنون هیچ تشکل یا حتی محفلی در زمینه تخصصی ترانه‌سرایی وجود نداشته تا ترانه‌سراها برای رفع اشکالات خود به آنجا مراجعه و مشکلات خود را برطرف کرده یا به‌صورت تخصصی فعالیت کنند.

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن «ماهنیلار سَسی» اردبیل تشریح کرد: در اردبیل تعداد کسانی که به‌صورت تخصصی در زمینه ترانه‌سرایی کار می‌کنند، انگشت‌شمار است و از طریق فضای مجازی یا با معرفی آهنگ‌سازان کارهای خود را ارائه می‌دهند.

کشی‌زاده یکی از مزیت‌های انجمن ترانه‌سرایان را معرفی ترانه‌سراهای نوپا و شناخته نشده به خواننده‌ها دانست و ادامه داد: این کار سبب می‌شود که انگیزه ترانه‌سراها تقویت شده و به‌صورت تخصصی در این زمینه مطالعه و کار کنند؛ از سوی دیگر، خواننده‌ها می‌توانند کارهای جدید و غیرتکراری را به‌صورت سوژه یا موضوعی کار کنند و ترانه‌هایی با ادبیات روز و موضوع خاص ارائه دهند.

وی نبود انجمن ترانه‌سرایان را خلأ اصلی پیشروی ترانه‌سراهای اردبیل برشمرد و افزود: با دریافت مجوز فعالیت این تشکل امیدواریم با حمایت‌های ارگان‌های مربوطه بتوانیم خلأهای موجود را برطرف کرده و گامی مؤثر، ماندگار، فرهنگ‌محورانه و مردم‌دوستانه برای فرهنگ و هنر استان برداریم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ماهنیلار سَسی اردبیل با بیان اینکه در قیاس با کتاب شعرا، تعداد کتاب‌های چاپ شده در زمینه ترانه خیلی کمتر و در حد صفر است، اذعان کرد: دلیل اصلی این مسئله، کم بودن تعداد ترانه‌سرا است و در همین راستا یکی از اهداف مهم انجمن، انتشار کتاب ترانه به‌صورت گروهی و انفرادی است.

این شاعر و ترانه‌سرای اردبیلی اظهار کرد: اولین مجموعه ترانه خودم توسط انتشارات عطران در حال گذراندن مراحل اداری‌ است که امیدوارم به‌زودی در بازار کتاب عرضه شود و در این صورت نخستین مجموعه ترانه‌ای خواهد بود که در استان منتشر می‌شود.

به گفته کشی ‌اده، برگزاری کارگاه‌های تخصصی ترانه، همایش، جشنواره، شب ترانه و حمایت از ترانه‌سراها و خوانندگان جوان از دیگر اهداف انجمن ترانه‌سرایان اردبیل است که امیدواریم با حمایت و مشارکت نهادهای مربوطه و البته ترانه‌سرایان زبده بتوانیم در این زمینه مثمر ثمر واقع شده و ترانه‌سراهای اردبیل را از سردرگمی‌های موجود برهانیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ماهنیلار سسی اردبیل با اشاره به اینکه ترانه‌سراهای اردبیل بدون سازماندهی و غیرمتمرکز و به‌صورت انفرادی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ترانه‌سراها هیچ چشمداشتی از هیچ ارگانی ندارند، برای همین بیمه نیستند و مزایای هنری هم دریافت نمی‌کنند؛ اما امیدواریم با اختصاص مکانی برای انجمن ترانه‌سرایان اردبیل بتوانیم شروع به کار این انجمن را رسماً اعلام کرده و در ساماندهی امور ترانه‌سرایان و پیگیری مطالبات آنها نقش داشته باشیم.

گفت‌وگو از: توحید مهدوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها