چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
رونمایی از «دانشنامه امام خمینی (س)» در هفته کتاب/ فازهای 1 و 2 مجتمع چاپ و نشر عروج راه‌اندازی می‌شود

علی یوسفی بیان کرد: مجموعه 10 جلدی «دانشنامه امام خمینی (س)» که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گردآوری شده و کتاب «بررسی حکم شرعی دشنام و بهتان» به قلم سیدحسن خمینی ازجمله آثاری است که همزمان با هفته کتاب از سوی موسسه چاپ و نشر عروج رونمایی خواهند شد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زهرا حقانی: موسسه چاپ و نشر عروج، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، هرساله ده‌ها عنوان کتاب و آثار قلمی امام خمینی (س) و مرتبط با اندیشه‌های گرانسنگ ایشان را در زمینه‌های گوناگون، چاپ و منتشر می‌کند. در این مجموعه تاکنون بیش از 800 عنوان کتاب به فارسی به بیش از 26 زبان زنده دنیا به چاپ رسیده است.
 
علی یوسفی؛ مدیرعامل موسسه چاپ و نشر عروج در آستانه هفته کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره برنامه‌های جاری و پیش‌روی این موسسه توضیحاتی ارائه کرد.
 

تولید «دانشنامه امام خمینی (س)» با بیش از 1300 مدخل
وی گفت: امسال با وجود مشکلات مختلف در زمینه هزینه‌­های چاپ، سعی کردیم کارها روی زمین نماند و برنامه‌ها را پیش ببریم. ازجمله کارهای مهم انجام شده، چاپ مجموعه 10 جلدی «دانشنامه امام خمینی (س)» است که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در 6800 صفحه گردآوری شده است. این اثر اکنون در حال عرضه بوده و با استقبال خوب مخاطبان در سال جاری به چاپ دوم خواهد رسید.
 
یوسفی در معرفی مختصری از این مجموعه ارزشمند، افزود: «دانشنامه امام خمینی (س)» حاصل تلاش بیش 260 نفر از پژوهشگران و نویسندگان با بیش از 860 مدخل اصلی و 500 مدخل ارجاعی است. جای خالی چنین دانشنامه‌ای در آثار این حوزه خالی بود و می‌تواند به‌عنوان یک منبع و مرجع پژوهشی-تحقیقی مورد استفاده نویسندگان و پژوهشگرانی که قدم در این راه می‌گذارند، قرار گیرد.
 
مدیرعامل موسسه چاپ و نشر عروج در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های برنامه‌ای ما برای سال 1400، انتشار حدود 50 عنوان کتاب چاپ نخست و تجدیدچاپی است که تاکنون 20 عنوان از این آثار ازجمله «دانشنامه امام خمینی (س)»، «بررسی حکم شرعی دشنام و بهتان»، «روشن­‌بینی امام خمینی (س)»، «طنز سیاسی ایران» و ... منتشر شده و دیگر عناوین نیز تا پایان سال جاری به زیور طبع آراسته خواهند شد.
 
وی با تأکید بر آمادگی این موسسه برای مشارکت اهالی قلم در تدوین آثار، گفت: از همه محققان و نویسندگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا می‌توانند آثاری در این زمینه خلق کنند، برای همکاری دعوت می‌کنیم.

 
 

رونمایی از آثار و برپایی نمایشگاه در هفته کتاب
یوسفی درباره برخی از مهمترین برنامه‌های موسسه چاپ و نشر عروج برای هفته کتاب نیز توضیح داد: رونمایی از دانشنامه 10 جلدی، رونمایی از کتاب «بررسی حکم شرعی دشنام و بهتان» نوشته سیدحسن خمینی، تجدیدچاپ آثاری همچون چهل حدیث و کفایة‌الاصول، ازجمله برنامه‌هایی است که در هفته کتاب سال 1400 از سوی موسسه اجرایی خواهد شد.
 
مدیرعامل موسسه چاپ و نشر عروج، با اشاره به ارائه تمامی آثار با تخفیف 20 درصدی، افزود: همزمان با هفته کتاب، نمایشگاه کتاب از آثار مرتبط با امام و همچنین انقلاب اسلامی در تمام فروشگاه­های موسسه و فروشگاه اینترنتی عرضه خواهد شد. در این نمایشگاه علاوه بر آثار موسسه، آثار دیگر ناشران نیز عرضه می‌شود.
 

ایجاد پاتوق کتاب/ راه‌اندازی فازهای 1 و 2 مجتمع چاپ و نشر عروج
وی در ادامه سخنانش با اشاره به دو هدف عمده موسسه در فعالیت‌هایش، گفت: اصلاح و بهبود زیرساخت‌ها، اهداف اصلی ما در پیشبرد برنامه‌هاست. در این راستا، کافه مطالعه و پاتوق کتاب در فروشگاه مرکزی موسسه واقع در خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران ایجاد خواهد شد. رونمایی آثار و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و منتقدان، ازجمله برنامه‌هایی است که در این مکان انجام می‌شود.
 
یوسفی تصریح کرد: همچنین در راستای بهبود زیرساخت‌ها، چاپخانه عروج به مجتمع چاپ و نشر عروج تبدیل خواهد شد و همه ساختمان‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط نیز در 10 فاز بنا بر اولویت تجهیز و به‌‌روز می‌شوند. راه‌اندازی فازهای 1 و 2 این مجتمع همزمان با روز دانشجو در 16 آذرماه در حد فاصل تهران تا مرقد امام (س) در اتوبان خلیج فارس، مجتمع چاپ و نشر عروج اجرایی می‌شود.
 

بهمن‌ماه، تولد اولین کتاب صوتی موسسه عروج
وی درباره پروسه تولید کتاب صوتی نیز، توضیح داد: از دیگر اولویت‌های در دست انجام، تولید و عرضه کتاب‌های صوتی با قابلیت‌های مختلف همچون امکان جستجو، لینک، منبع و ... با رعایت اصل مالکیت معنوی آثار است. برای انجام این‌ کار، زیرساخت‌های لازم آماده شده و تا بهمن‌ماه اولین کتاب صوتی موسسه با همکاری شرکت آتی‌سازان پارت فاخر رونمایی می‌شود.
 

ورود به عرصه نشر الکترونیک
مدیرعامل موسسه چاپ و نشر عروج در پایان درباره فعالیت این موسسه در زمینه نشر الکترونیک نیز گفت: با توجه به مقتضیات دنیای امروز، فعالیت در عرصه نشر الکترونیک از ضرورت‌هاست. به‌عنوان مثال، صحیفه امام (س) 22 جلدی بیش از 20 کیلوگرم وزن دارد و این مسأله جابجایی و استفاده از این مجموعه را برای همه محققان با دشواری‌هایی همراه می‌کند، اما چاپ الکترونیک این دوره 22 جلدی می‌تواند این مشکل را برای استفاده و دسترسی آسان‌تر و به‌صرفه هموار کند. در راستای فعالیت در عرصه نشر الکترونیک، نخستین اثر ما که دوره 22 جلدی صحیفه امام است، بهمن‌ماه در قالب نشر الکترونیک منتشر می‌شود. آثار الکترونیک موسسه دارای قابلیت‌هایی همچون جستجو، رمزنگاری، دانلود آسان و ... خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها