چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
ارائه آموزش‌های مناسب نونهالان در «مجموعه بازی‌های پرورش هوش یک‌سالگی»

مجموعه بازی‌های پرورش هوش یک‌سالگی شامل دو کتاب و 100 فلش کارت اثر داریوش صادقی توسط انتشارات کتاب نیستان ارائه شد.

 داریوش صادقی در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه بسیاری از والدین با اشتیاق فراوان سعی می کنند از همان بدو تولد کودک خود را آموزش دهند، عنوان کرد: در عین حال هیچ مرجع مناسبی در اختیار والدین نیست و کتاب‌های موجود نیز نیاز پدر و مادر را برای ادامه هدفمند و پیوسته آموزش‌ها برطرف نمی‌کنند. در نهایت والدین نتیجه‌ای از آموزش‌های پراکنده نمی گیرند و از ادامه آموزش در سنین طلایی کودکی منصرف می شوند.

طراح مجموعه کتاب و فلش کارت آموزشی کودکان یک‌ساله افزود: فکر ایجاد یک سیستم آموزشی مبتنی بر روان شناسی کودک که بتواند پیش از دبستان تمام آموزش‌های مناسب با سن کودک را ارایه دهد، هسته‌ اولیه شکل‌گیری این مجموعه بود. همان‌طور که با ورود به دبستان، کودکان به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده، پله به پله آموزش می‌بینند و متناسب با رشد ذهنی و توانایی شناختی‌شان، درس‌ها و مواد آموزشی تکمیل‌تر و تخصصی‌تر می‌‌شود، ضروری است که برای آموزش‌های پیش از دبستان هم کاری انجام شود و این مجموعه بخشی از زنجیره‌ آموزشی است که به تازگی تهیه و توسط کتاب نیستان منتشر شده است.

وی توضیح داد: این مجموعه که برای سن 12 تا 24‌ماهگی(کودکان یک‌ساله) تهیه شده، دارای دو جلد کتاب و 100 عدد فلش کارت(200 تصویر) است که بیش از هزار بازی را شامل می‌شود. این بازی‌ها با توجه به رشد کودک و به صورت ماه به ماه ارایه شده‌اند و مهارت‌های ذهنی، حرکتی، گفتاری، شنیداری، دیداری، اجتماعی و خودیاری کودکان را پرورش می‌دهند. همچنین فیلم‌های مربوط به هر بازی و روش انجام آن و نکات آموزشی بسیاری در اپلیکیشن تِک هوش که همراه این مجموعه معرفی شده موجود است.



صادقی تصریح کرد: در سنین تولد تا چهار‌سالگی مهارت و توانایی‌های کودک باید به‌طور مرتب ارزیابی شود تا مطمئن شویم که رشد ذهنی و جسمی کودک هماهنگ با سن وی پیش می‌رود و در آینده کودک دچار اختلال‌های ادراکی، یادگیری، اجتماعی و ارتباطی نمی‌شود. یکی از نقاط مثبت بسته آموزش یک‌سالگی، ارزیابی دوره‌ای و ماه به ماه کودک است که بر اساس منابع معتبر روان‌شناسی و کتاب‌های دانشگاهی و پرسش‌نامه سنین و مراحل کودکان ASQ تهیه شده است.

وی ادامه داد: والدین علاوه بر آموزش‌های هدفمند و ماه‌به‌ماه می‌توانند به طور مرتب پیشرفت کودک را ارزیابی کنند و اگر با مشکل یا تعویقی روبه‌رو شدند، به درمان زودهنگام آن بپردازند.

صادقی عنوان کرد: کودکان یک‌ساله اگرچه نمی توانند به جز چند کلمه صحبت کنند؛ اما توانایی ادراک شنیداری بالایی دارند و بسیاری از مطالب را متوجه می‌شوند.

وی افزود: مهم‌ترین و اساسی‌ترین دوره‌ شکل‌گیری شخصیت، توانمندی، اعتمادبه‌نفس و رشد ذهنی کودکان از تولد تا سه‌سالگی است. این سنین دارای دوره‌های بحرانی متعددی است که بازگشت ندارند. به‌عنوان نمونه، یادگیری لهجه(accent) و واج‌های مربوط به یک زبان از تولد تا دوازده‌ماهگی شکل می‌گیرد و پایان می‌پذیرد. آگاهی از این دوره‌های بحرانی کمک می‌کند که آموزش‌های مناسب را در زمان مناسب ارایه دهیم.

صادقی توضیح داد: برای نمونه کودکانی که در دو سال اول زندگی دچار فقر شنیداری باشند، از لحاظ زبانِ بیانی دچار مشکل می‌شوند یا کودکانی که به‌اندازه کافی چهاردست‌وپا نروند و یا فعالیت‌های حرکتی دوطرفه مثل شنا و دوچرخه‌سواری و غیره انجام ندهند، احتمال دارد دچار اختلال یادگیری در ریاضیات شوند. بنابراین هدف‌گذاری و تمرکز بیشتر من روی کتاب‌ها و آموزش‌های تولد تا ورود به مدرسه هستند.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ «‌بازی های پرورش هوش یک‌سالگی» به والدین کمک می‌کند تا جنبه‌های مختلف توانایی و رشد کودک را هماهنگ پیش ببرند و این دوره‌های بحرانی و مهم را به‌طور کامل و صحیح طی کنند. اگر والدین از همان ماه‌های اول تولد با این زنجیره‌ آموزشی پیش بروند، در پایان یک‌سالگی به‌وضوح متوجه می‌شوند که کودک آنها از لحاظ ادراک ریاضی، مهارت حرکتی، زبان بیانی، مهارت شنیداری، ارتباط اجتماعی، اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های خودیاری نسبت به همسالان خود تفاوت محسوسی دارد. والدینی که در تحقیقات موردی و به‌صورت آزمایشی این تمرین‌ها را با کودک خود انجام داده‌اند، به این تفاوت معنادار اشاره کرده‌اند.

صادقی افزود: تا کنون از این زنجیره آموزشی دو مجموعه نوزادی و یک‌سالگی توسط کتاب نیستان منتشر شده است و سایر مجموعه‌های سنین بالاتر نیز به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها