جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کتاب‌های روی «بوم» برای کودکان است

کتابخانه پلتفرمی دیجیتال کودک و نوجوان (بوم) محصولی فناورانه است که علاوه بر دسترسی راحت برای کودکان سالم در بستر ابری، کودکانی که ناشنوا و نابینا هستند یا از اختلال اوتیسم رنج می‌برند هم می‌توانند با استفاده از آن کتاب بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چند دهه‌ای می‌شود که فناوری جایگاه خود را به‌خوبی در صنعت نشر شناخته است، با ورود کتاب‌های الکترونیک کتابخانه‌ها هم در راستای مجازی شدن گام برداشتند. بی‌شک شیوع پاندمی کرونا سرعت فزاینده‌ای به رشد استارتاپ های کتاب محور داد. در این میان کتابخانه پلتفرمی دیجیتال کودک و نوجوان (بوم) -که محصولی جدید در حوزه کتاب کودک است- در جشنواره ایده‌های برتر صنایع خلاق و فناوری‌های نرم -که از سوی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم برگزار شد- به‌عنوان برگزیده رسید و موفق به دریافت جایزه یونیسف هم شد. گفتنی است مدیریت این پلتفرم بر عهده سپیده شاهی است که مهرناز خراسانچی و حمیدرضا نکویی از فعالان عرصه کتاب و کتابخانه همبنیان‌گذاران آن بوده‌اند.
 
علیرضا نکویی، طراح و ایده‌پرداز در زمینه کتاب کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره کتابخانه پلتفرمی دیجیتال کودک و نوجوان (بوم) گفت: وقتی این ایده را برای عملیاتی شدن پرورش دادیم، در نخستین ماه‌های کرونا بودیم و هنوز چندان فراگیر نشده بود. آن روزها نگرانی زیادی درباره دسترسی کودکان به کتاب‌ها داشتیم و تا پیش از آن هم می‌خواستیم کتاب را برای کودکان مناطقی بفرستیم که به کتابفروشی یا کتابخانه‌ها دسترسی ندارند تا این امر را تسهیل کنیم؛ اما با وجود کرونا سرعتمان بیشتر شد و تلاش کردیم پلتفرمی را طراحی کنیم تا برای کودکان نابینا، ناشنوا، اوتیسم و دیگر کودکان کاربرد مفیدی داشته باشد.



وی افزود: در این پلتفرم علاوه بر بارگذاری کتاب‌ها محتوا هم تولید می‌شود و در واقع کودکان می‌توانند از این مطالب هم استفاده کنند. یکی از مواردی که در این کتابخانه در نظر گرفته شده است این است که تاکنون در ایران چنین مورد مشابهی نداشتیم. در میانه کار به کتابخانه‌هایی برخوردیم که مربوط به انتشارات خاصی بودند که معمولاً کتاب‌های خاص را بارگذاری می‌کردند.
 
به گفته نکویی، در طراحی این پلتفرم از یک تیم مشاوره کودک بهره گرفتیم. همچنین در خلال کار از کودکان هم نظرسنجی کردیم تا در مسیر طراحی نظرات آنها اعمال شود. این فرایند کمک شایانی به ما کرد و باعث متفاوت بودن این پلتفرم با دیگر نمونه‌های مشابه شد. گفتنی است، آثار خارجی را هم بارگذاری کردیم تا کودکان خارج از کشور هم بتوانند از آن استفاده کنند. 
 
وی با اشاره به جمع‌آوری آرشیوی در این پلتفرم گفت: تفاهم‌نامه‌ای را با شورای کتاب کودک و کتابخانه حسینیه ارشاد امضا کردیم که در راستای آن به سه هزار کتاب از سی سال گذشته دسترسی پیدا می‌کنیم. گفتنی است، کتاب‌های زبان‌های محلی و زبان‌های مادری هم در این پلتفرم کتابخانه‌ای بارگذاری شده است و با کمک نویسندگان استان‌های چون سیستان و بلوچستان، خراسان، ایلام و غیره کتاب‌هایی مناسب کودکان را یافتیم و بارگذاری کردیم.  
 
نکویی گفت: همچنین با همکاری انجمن‌های مردمی و مردم نهاد فعال در مناطق محروم، ارتباطاتی گرفتیم تا بتوانیم این اپلیکیشن را به صورت رایگان در اختیار کودکان ساکن این مناطق بگذاریم و آنها هم بتوانند استفاده کنند.
 
وی درباره ارتباط کودکان با نویسندگان در بستر این پلت فرم گفت: از امکانات این پلت فرم ارتباط کودکان با نویسندگان محبوبشان است. در واقع کودکان علاوه بر اینکه می‌توانند با نویسندگان ارتباط بر قرار کنند، می‌توانند داستان‌های خود را هم به اشتراک بگذارند. همچنین امکان اطلاع‌رسانی در زمینه کتاب کودک هم در این پلتفرم انجام می‌گیرد و کودکان می‌توانند با کتابداران ارتباط برقرار کنند و مشاوره بگیرند.

به گفته نکویی، امکان دیگری که در این پلتفرم قرار داده شده است، این است که همزمان با بازگشایی مدارس، مسئولان می‌توانند با خرید یک اشتراک همگانی، دانش‌آموزان را به کتابخانه و این پلتفرم لینک دهند در واقع آنها می‌توانند با عضویت در کتابخانه مدرسه خود از این پلتفرم و اپلیکیشن هم استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها