شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
خانه فرهنگ و هنر شهر جدید پردیس احداث می‌شود

مدیرواقفی، از موافقت شرکت عمران شهرجدید پردیس با برنامه‌های ارائه شده برای احداث نخستین خانه فرهنگ و هنر این شهر خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، شاهد ایجاد فضاهای فرهنگی متنوع با حضور اساتید برجسته در این خانه باشیم.

 سیدمهدی مدیرواقفی، نویسنده و مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از انجام مراحل مقدماتی احداث و تاسیس خانه فرهنگ و هنر شهر جدید پردیس خبر داد. وی که سابقه گذراندن دوره‌های عکاسی و فیلمسازی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و انجمن سینمای جوانان ایران دارد و تا کنون تجربه ساخت 12 فیلم کوتاه، کارگردانی دو فیلم مستند را نیز در کارنامه دارد، درباره این مرکز توضیح داد: در ماه‌های گذشته در کنار فعالیت‌هایی که در حوزه ادبیات دارم، طرحی را برای راه‌اندازی خانه‌ فرهنگ و هنر پردیس به شرکت عمران شهرجدید پردیس ارائه دادم و از آن‌جایی که خوش‌بختانه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، دکتر هدایت فردی به مساله فرهنگ و ضرورت‌های آن اشراف دارد، با اجرای این طرح موافقت شده است و قول مساعدت و حمایت از ایشان را گرفته‌ام.
 
مترجم کتاب صوتی «عکاس‌خانه‌ی آدم‌های خوشبخت» با تاکید بر نیازهای فرهنگی شهر جدید پردیس، افزود: شهر پردیس هم مثل دیگر شهرهای در حال توسعه، دارای پتانسیل بالایی در حوزه فرهنگ و هنر است و یکی از دلایل‌ش وجود جوان‌های بااستعدادی‌ست که اگر از آن‌ها حمایت بشود و شرایط و بستر مناسبی برای پرورش‌شان توسط اساتید برجسته حوزه‌های فرهنگی و هنری فراهم باشد، آینده درخشانی در انتظار آن‌ها خواهد بود.
 
وی ادامه داد: مساله دیگری که انگیزه من را برای ایجاد خانه فرهنگ و هنر در این شهر، مضاف کرد، این است که آدم‌های زیادی از شهرهای مختلف به پردیس مهاجرت کرده‌اند که در بین آن‌ها اشخاص فرهنگی، اساتید دانشگاه، هنرمند و... وجود دارد. هدف از احداث این مرکز فرهنگی  هویت بخشی و توسعه فرهنگی  این شهر است. امیدوارم با برنامه‌ریزی و پلن اجرایی‌ای که داریم بتوانیم جوانانی را که علاقه‌مند به فرهنگ و هنر هستند، رصد و حمایت کنیم.

برنده جایزه‌ بهترین مترجم ادبیات نمایشی از موسسه‌ بین‌المللی یونس امره ترکیه، گفت: امیدوارم در کنار این سرمایه‌گزاری بلند مدت، مکانی را ایجاد کنیم تا خانه دوستانی باشد که سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشتند و حال بنا به شرایط مجبور به مهاجرت از شهرشان شده‌اند.

مدیرواقفی با تاکید بر ضرورت رفع نیازهای فرهنگی و تفریحی ساکنان شهر پردیس، درباره رونده ارائه طرح و کسب موافقت مدیران توضیح داد: از ۳ سال پیش که ساکن پردیس شدم هم به دلیل علاقه و دغدغه‌های خودم و هم فقدان چنین فضایی در این شهر، همواره به این موضوع فکر می‌کردم. تا این‌که ۴ ماه پیش طرح آن را پیاده کرده و در ابتدا به مدیر دفتر توسعه‌  اجتماعی فرهنگی شرکت عمران شهرجدید پردیس ارائه دادم. پس از دریافت قول مساعدت و حمایت از مدیرعامل این شرکت، و با مشورت پیشکسوتان و اهل فن در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری برنامه‌ریزی‌ای جامع و دقیق‌تر شکل گرفت و هنوز هم در حال گسترش و بهبود آن هستیم، و البته روند تخصیص مکان و اجرایی آن نیز در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: کافه‌کتاب، گالری هنرهای تجسمی، برگزاری دوره‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های تخصصی و... بخشی از فعالیت‌های این مجموعه خواهد بود. بالابردن سرانه‌ یکی از اهداف اصلی ما در این مرکز است که قصد داریم با برگزاری رویدادهای فرهنگی با حضور شخصیت‌های مشهور و برجسته مانند جشن امضا، آیین رونمایی و یا برگزاری برنامه‌هایی جذاب مثل کتاب‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی به آن برسیم.

وی افزود: در بخش گالری هم سعی بر آن داریم تا با ایجاد مکانی مناسب بتوانیم شرایط دیده شدن آثار هنرمندان با تجربه را فراهم کنیم و هم بتوانیم انگیزه‌ی هنرمندان جوان را تقویت کنیم. در هر بخش متناسب با فضای ایجاد شده، با اساتید برجسته و متخصص دوره‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های تخصصی را برگزار کنیم. همچنین برای رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی ساکنین شهر هم برنامه‌هایی از قبیل اجرای موسیقی، اجرای برنامه‌های فرهنگی تفریحی، نمایش‌های خیابانی، برگزاری هفته‌های مناسبتی و فرهنگی هم در نظر گرفته شده است.

مدیرواقفی که سابقه فعالیت در حوزه نشر را نیز دارد، درباره تاریخ انجام پروژه توضیح داد: برخی از مسائل، مثل ساخت و ساز کمی زمان بر است و غیرقابل پیش‌بینی دقیق، اما با توجه به لطف و همکاری مسولان قرار است روند اجرایی آن هر چه سریع‌تر به جریان بیفتد.
 
وی ادامه داد: همزمان با امور اجرایی بزنامه‌ریزی‌ها هر لحظه بازنگری و به‌روز می‌شوند، با هنرمندان و اهالی فنی که قرار است در رسیدن به اهداف ما را یاری کنند مذاکرات و هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد. همان‌طور که عرض کردم امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک و با حضور و همراهی هنرمندان و هنردوستان، شاهد برگزاری آیین افتتاحیه‌ی آن باشیم و این فقط شروع راه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها