یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
چاپ کتاب و کالاهای غیرمجاز در چاپخانه‌های بدون مجوز اتحادیه انجام می‌شود

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، چاپ کتاب‌ها و کالاهایی که بدون مجوز انجام می‌شود در واحدهای چاپی بدون مجوز اتحادیه انجام مي‌شود و می‌توان ادعا کرد حدود ٩٠ درصد این کارها در واحدهاي بدون مجوز انجام می‌شود.

احمد ابوالحسنی،‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ با اشاره به اقدامات اخیر این تشکل صنفی در برخورد با واحدهای بدون مجوز، توضیح داد: طبق برنامه از پیش تعیین شده بازرسي از واحدهای چاپی ادامه دارد، برخی از چاپخانه‌ها اکنون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جواز دارند اما از ما ندارند، برخی دیگر مجوز خود را از چاپخانه‌داری خرید‌ه‌اند اما نسبت به تغییر اطلاعات اقدام نکرده‌اند و برخی اصلا مجوز از ارشاد یا اتحادیهندارند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست کاملی از این چاپخانه‌ها در اختیار اتحادیه قرار دهد تا با استفاده از آن بتوانیم نظارت بهتر و کامل‌تری بر فعالیت چاپخانه‌ها داشته باشیم.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه سر و سامان دادن به وضعیت کسب و کار چاپخانه‌ها از جمله اهداف بازرسی از واحدهای صنفی است، گفت: در یک بازرسی و مشاهده کلی فقط در ظهير الاسلام حدود٣٠٠ واحد فعالیت می‌کنند که بخش عمده آن‌ها مجوز اتحادیه را ندارند و باید به این موضوع رسیدگی شود.
 
وی تاکید کرد: عدم دریافت جواز چاپخانه‌ها از اتحادیه معمولا باعث ایجاد اختلال می‌شود و بيشتر مواردی كه به صورت غیرقانونی نسبت به چاپ کتاب و سایر اقلام تقلبی و غیراصل مبادرت می‌ورزند توسط همین واحدها است.
 
ابوالحسنی در ادامه انجام خدمات چاپی بی‌کیفیت را از دیگر اختلال این واحدها در صنعت چاپ اعلام کرد و افزود: معمولا چاپ کتاب‌ها و کالاهایی که بدون مجوز و بی‌کیفیت هستند نیز در این واحدها انجام مي‌شود و می‌توان ادعا کرد اغلب كارهاي خلاف یعنی حدود ٩٠ درصد در واحدهاي بدون مجوز انجام می‌شود.
 
رایزنی برای تامین مواد اولیه
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره وضعیت رایزنی با واردکنندگان مواد اولیه صنعت چاپ برای صنف نیز توضیح داد: با رييس سازمان توسعه تجارت براي تامين ملزومات و مواد اولیه مورد نیاز صادركنندگان صنعت چاپ رایزنی‌هایی داشته‌ایم و جلساتی برگزار کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: قرار است هماهنگی انجام شود هزینه گمرک مواد اولیه برای صادرکنندگان صنعت چاپ که قصد صادرات کالاهای چاپی به خارج از کشور دارند حذف شود.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه اینکار با هدف حمایت از توسعه صادرات انجام می‌شود، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا از صادرات و صادرکننده حمایت جدی انجام می‌شود چون ارزآوری خوبی برای آن کشور دارد،‌ در این زمینه امیدواریم رایزنی‌های ما نیز به نتیجه برسد و تعرفه گمرکی برای مواد اولیه صادرکنندگان صنعت چاپ به زودی حذف شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها