شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
راه‌اندازی کتابخانه دفاع مقدس در آمستردام/ اهدای کتاب به مراکز اسلامی هامبورگ و فرانکفورت

امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس از رایزنی برای راه‌اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در آمستردام هلند در حاشیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: اهدای 31 عنوان کتاب به کتابخانه مرکز اسلامی فرانکفورت و 15 عنوان کتاب به مرکز اسلامی هامبورگ از دیگر اقدامات مجمع در نمایشگاه بود.

امیرشهریار امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دستاوردهای مجمع با حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: ما در نمایشگاه امسال هدف‌هایی را برای خود تعریف کرده بودیم از جمله ارتقای کیفی آثار دفاع مقدس از نظر شکل کتاب‌ها و استانداردهای بین‌المللی که به دنبال مدرسان این حوزه بودیم.
 
وی افزود: در این زمینه تلاش کردیم با مدرسانی در بخش‌های استانداردهای بین‌المللی نشر کتاب، شاخصه‌های بین‌المللی سرگذشت‌نامه نویسی و خاطره‌نویسی و شیوه‌های ترویج بین‌المللی کتاب گفت‌وگو کنیم.
 
امینیان با بیان اینکه با مدیران بخش آموزشی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو داشتیم، عنوان کرد: علاوه بر آن با مجموعه‌هایی که در سطح بین‌المللی به صورت تخصصی از کارگزاران نشر بین‌الملل هستند نیز جلساتی داشتیم که با دو مجموعه که در حوزه گسترش روش‌های ترویج کتاب در جغرافیای متنوع دنیا به توافق رسیدیم.
 
وی تاکید کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای ناشران مجمع هدف مهم ما بود که در دیدارهای نمایشگاه به نتیجه رسیدیم و به زودی در اواسط آبان ماه اطلاعرسانی خواهیم کرد.
 
همکاری با آژانس‌های ادبی بین‌المللی
امینیان با اشاره به همکاری با آژانس‌های ادبی بین‌المللی در حوزه انتقال رایت آثار ادبیات داستانی دفاع مقدس به ناشران خارجی نیز توضیح داد: این کار علاوه بر همکاری‌ای است که مجمع با آژانس‌های ادبی داخل کشور دارد و در این زمینه با دو آژانس به جمع‌بندی رسیدیم که یکی از آن‌ها به صورت تخصصی در حوزه ادبیات جنگ و کتاب‌های خاطره و داستان کار می‌کند.
 
وی افزود: ما معتقدیم که باید ناشر خارجی‌ای برای آثار دفاع مقدس پیدا شود که علاوه بر تجربه فعالیت خوبی در این حوزه داشته باشد و بتواند کتاب‌ها را در شمارگان خوبی منتشر کند تا آثار ما مانند بسیاری از کتاب‌های پرفروش و پرمخاطب جنگ شناخته شود.
 
امینیان با بیان اینکه ناشران داخلی نیز باید نسبت به کیفیت آثار خود توجه کنند، گفت: در این زمینه مجمع هدف و برنامه‌ای در زمینه فروش رایت نداشت بلکه تسهیل‌گیر بودیم تا آژانس‌های ادبی بتوانند کارکرد خود را با قوت بیشتری ادامه بدهند.
 
وی تاکید کرد: آثاری که مجمع برای فروش رایت آن‌ها رایزنی می‌کند باید از غنای محتوایی خوبی برخوردار باشد‌، از سوی دیگر فرایند بین‌المللی لازم از لحاظ کیفی و هم از نظر استانداردهای فیزیکی برای حضور اثر در عرصه‌های جهانی نیز باید بر روی آن انجام شود.
 
اهدای کتاب به مراکز اسلامی
امینیان همچنین درباره دیگر فعالیت مجمع ناشران دفاع مقدس در حاشیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: ما امسال هم برای تقویت کتابخانه مرکز اسلامی فرانکفورت حدود 31 عنوان کتاب به این مرکز و 15 عنوان کتاب به مرکز اسلامی هامبورگ هدیه دادیم.
 
وی ادامه داد: همچنین با گروه‌های انجمن دانشجویی در هلند به تفاهم رسیدیم تا برای نخستین بار یک کتابخانه دفاع مقدس در آمستردام را تجهیز و راه‌اندازی کنیم که تا پایان ماه کتاب‌های این کتابخانه را ارسال خواهیم کرد.
 
امینیان با اشاره به سایر کتابخانه‌های دفاع مقدس توضیح داد: طی سال‌های گذشته کتابخانه‌های دفاع مقدس در برلین، فرانکفورت، هامبورگ و هانوفر راه‌اندازی شد که اکنون مشغول فعالیت هستند و نمایشگاه آمستردام در توافق امسال است.
 
وی با اشاره به دیدار با وزیر فرهنگ بنگلادش نیز عنوان کرد: این دیدار با هدف توسعه همکاری و فعالیت ناشران با ناشرانی که در بنگلادش هستند انجام شد که در این زمینه برنامه‌ریز‌ی‌هایی در حال انجام است.
 
امینیان تاکید کرد: امسال دو بسته کتاب داشتیم؛ نخست 50 اثری که برای نمایشگاه امسال با خود برده بودیم و دوم بروشوری شامل آثار منتخب بود که با حمایت سازمان ارتباطات اسلامی منتشر شد و نسخه الکترونیک آن برای رایزنان فرهنگی کشور در نقاط مختلف از جمله آلمان ارسال شده بود.
 
وی با بیان اینکه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان نیز جلسه‌ای برگزار شد، گفت: در این زمینه جلسه خوبی با رایزنی فرهنگی داشتیم و امیدواریم با استمرار ارتباط مسمتر با وی بتوانیم در زمینه تبادل رایت کتاب‌های این حوزه گام‌های موثری برداریم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها