پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
رکورد خندستان! / ارسال بیش از 500 اثر به یک جشنواره نمایشنامه‌نویسی

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» از استقبال چشمگیر هنرمندان سراسر کشور از این رویداد ملی خبر داد و گفت: خندستان از حیث تعداد آثار دریافتی رکورد بیشتر جشنواره های معتبر ملی را در حوزه نمایشنامه نویسی شکست. به تعبیر داوران و افراد صاحب نظر این حوزه حتی در جشنواره فجر هم کمتر با این حجم ارسال اثر در بخش نمایشنامه مواجهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سعید امامی؛ دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» از استقبال چشمگیر هنرمندان سراسر کشور از این رویداد ملی خبر داد و گفت: خندستان از حیث تعداد آثار دریافتی رکورد بیشتر جشنواره های معتبر ملی را در حوزه نمایشنامه‌نویسی شکست. به تعبیر داوران و افراد صاحب‌نظر این حوزه حتی در جشنواره فجر هم کمتر با این حجم ارسال اثر در بخش نمایشنامه مواجهیم.
 
 وی ادامه داد: فرصت ارسال آثار به جشنواره «خندستان» تا سی‌اُم مهرماه تعیین شده بود که در نهایت بیش از 500 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در بخش اصلی (نمایشنامه‌نویسی) حدود 470 اثر دریافت شد که از این میان تقریبا 100 اثر در حوزه اقتباسی و مابقی در حوزه تألیفی است. همچنین در بخش جنبی (پژوهش) بیش از 40 اثر دریافت شد که به‌زعم داوران غالبا آثاری باکیفیت و در سطح حرفه‌ای است و داوری آن‌ها با دقت و وسواس بسیاری انجام خواهد شد.

به گفته امامی، در بخش سوم یعنی بخش ممیزان نیز حدود 25 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
 
اعلام نتایج اولیه داوری تا 20 آبان ماه  
مدیر تالار هنر اصفهان با بیان اینکه جشنواره خندستان رکورد بسیاری از جشنواره‌های معتبر ملی نمایشنامه‌نویسی در زمینه تعداد آثار دریافتی را شکسته، تأکید کرد: خندستان توانست در این زمینه رکورد اغلب جشنواره‌های ملی معتبر حتی جشنواره بین‌المللی فجر در زمینه نمایشنامه‌نویسی را بشکند. با این تفاوت که جشنواره نمایشنامه‌نویسی فجر کلیه نمایشنامه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد، اما «خندستان» تنها در حوزه نمایشنامه‌نویسی کمدی اثر می‌پذیرد.

وی اظهار کرد: در دو بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی، هنرمندان صاحب‌نامی از سرتاسر کشور شرکت کرده‌اند که البته اطلاعات آن‌ها صرفا در دبیرخانه و نزد من به‌عنوان دبیر جشنواره محفوظ است و داوران هیچ اطلاعی از اسامی شرکت‌کنندگان ندارند. چنانکه تمامی اسامی از فایل‌های آثار حذف و آثار برای داوری صرفا با یک کد و به‌صورت فایل پی‌دی‌اف در اختیار داوران قرار می‌گیرد.

امامی همچنین از اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره خندستان تا اواسط آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: در تلاشیم که تا 20 آبان‌ماه 1400 نتایج اولیه جشنواره را مشخص کرده و هیأت انتخاب اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی را تا آن زمان اعلام کنند و بعد از آن منتظر رای هیأت داوران خواهیم ماند. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 18 آذرماه برای برگزاری مراسم اختتامیه به‌صورت حضوری درنظر گرفته‌شده که برگزیدگان از سراسر کشور در این مراسم به میزبانی اصفهان حضور خواهند یافت.
 
 
ارتباطات و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و طرح مباحث آموزشی در قالب جشنواره
دبیر جشنواره سراسری «خندستان» با اشاره به استقبال خوب از این جشنواره بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های انجام شده بوده، توضیح داد: در فرایند اطلاع‌رسانی و ارتباطات جشنواره برای دعوت از شرکت‌کنندگان موردنظر اقدامات و تلاش‌های قابل‌توجهی انجام شد، چنانکه فراخوان و اطلاع‌رسانی‌های جشنواره را در هم در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی هم صفحات مجازی عمومی و تخصصی و معتبر تئاتر و هم توسط اشخاص و افراد سرشناس این حوزه منتشر کردیم. همچنین در قالب لایو و پادکست برخی مباحث آموزشی را برای علاقه‌مندان طرح کردیم که بازخورد خوبی داشت. علاوه بر اینکه به‌زعم من این استقبال از سویی دیگر به کمبودی باز می‌گردد که در سطح کشور در حوزه محتوایی کمدی وجود دارد. چنانکه تاکنون متولی جدی و رویداد و جشنواره تخصصی در حوزه نگارش کمدی در کشور نداشته‌ایم. اگرچه خرده رویدادهایی در نقاط مختلف کشور برگزار شده، ولی اتفاق ویژه در چنین سطح گسترده و با استانداردهای حرفه‌ای وجود نداشته است.

وی سیاست و نگاه برگزارکنندگان جشنواره به آثار ارسالی را اینطور تبیین کرد:  در فراخوان جشنواره «خندستان» و مصاحبه‌های بعدی، این قول را به شرکت‌کنندگان دادیم که خروجی‌های این جشنواره مبنایی برای استمرار، اجرای آثار و برگزاری جشنواره نمایش‌های کمدی باشد و در تلاشیم تا از سال آینده این جشنواره را برگزار کنیم. آنچه مسلم است ما در حال حاضر به یک آرشیو بسیار غنی از مجموعه نوشته‌ها و نمایشنامه‌های کمدی و پژوهش‌هایی در این زمینه دست یافته‌ایم که مبنای بسیار خوبی برای برگزاری یک جشنواره نمایش کمدی است.

امامی تأکید کرد: امیدواریم این حرکت در اصفهان مستمر باشد و با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره «خندستان» در اصفهان این شهر به مبدا و مقصد این جریان‌ها تبدیل شود.
 
انتشار آثار برگزیده «خندستان» توسط مرکز هنرهای نمایشی
دبیر خندستان همچنین از چاپ و انتشار آثار برگزیده در این جشنواره خبر داد و گفت: طی رایزنی‌های انجام شده با مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بر این شد که آثار برگزیده در بخش نمایشنامه و پژوهش توسط انتشارات مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد چاپ شود.

وی در ادامه به نقش موثر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: «مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد اسلامی اصفهان» همکاری اثرگذاری در برگزاری این جریان داشتند. مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در تسهیل‌گری این مسیر و کمک در اطلاع‌رسانی به افراد متخصص در این حوزه فعالیت کرد. علاوه بر اینکه نقش جدی روابط عمومی ستاد خبری جشنواره «خندستان» نیز ستودنی است که با اقداماتی حرفه‌ای موجب برند شدن این جشنواره در سطح ملی شد. در حال حاضر بازخوردهایی که از بدنه فعالان حوزه نمایش در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که همه خندستان را می‌شناسند که البته این دستاورد نیاز به حفظ و حراست دارد.

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» در پایان از مطالبات فراوان هنرمندان برای تمدید مهلت ارسال به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: علی‌رغم درخواست‌های بسیار در روزهای اخیر برای تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره طبق اطلاعیه‌های قبلی این امکان برای ما فراهم نبود و کار دریافت اثر را همانطور که اعلام شده بود 30 مهرماه به پایان رساندیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها