چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
تیراژ کتاب‌ها در ایران به زیر 100 نسخه رسیده است

یک نویسنده زنجانی گفت: عدم حمایت ارگان‌های متولی از نویسندگان و بی‌میلی مردم به خرید کتاب، تیراژ کتاب‌ها را در کشور ما به زیر 100 نسخه رسانده است؛ در حالی که در برخی کشورها تیراژ کتاب‌هایشان پنج رقمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، محمدعلی نقدی متولد سال 1357 دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و از علاقه‌مندان زبان و ادبیات ترکی است.

وی نوشتن را با کتاب «کیچیک چیلله» در سال ۸۷ آغاز کرده و در استمرار همین کار دوازدهمین کتاب خود را که تصحیح دیوان کامل مولانا همتی انگورانی است، منتشر کرده است.

نقدی علاوه بر کتاب، با نوشتن مقالات ادبی و اجتماعی و نیز شعر با مجلات مرتبط و دانشگاهی همکاری می‌کند. به بهانه انتشار «تصحیح دیوان همتی انگورانی» با این نویسنده و پژوهشگر ادبی به گفت‌وگو نشستیم.

محمدعلی نقدی در ابتدای این مصاحبه، گفت: من از سال‌ها پیش کار نویسندگی را آغاز کردم اما آنچه مسلم است، اینکه نوشتن برای من صرفا عشق و علاقه است و هرگز به دنبال درآمد از راه نوشتن نبوده‌ام.

این نویسنده زنجانی گفت: نوشتن در این روزها جز کتاب‌های کمک درسی و دانشگاهی درآمدی ندارد و دولت نیز حمایت چندانی نمی‌کند، در حالی که چاپ کتاب در کشورهای مترقی یک شغل محسوب شده و زندگی نویسندگان از راه نوشتن تامین می‌شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه عدم حمایت از نویسندگان تیراژ کتاب‌ها را در کشور ما به زیر 100 رسانده است، در حالی که در دنیای مترقی تیراژ کتاب‌هایشان پنج رقمی است، افزود: درست است که بارها این مشکلات گفته شده اما گله‌مند بودن از وضعیت کتاب و مطالعه راهگشا نبوده و نخواهد بود.

نقدی گفت: باید مردم را به هر طریق ممکن به سمت کتاب و مطالعه سوق داد و در کنار تسلیحات نظامی، تسهیلات فرهنگی را دریابیم.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها در ساخت برنامه‌های ویژه کتاب، گفت: همچنین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی امر فرهنگ مکتوب است، باید تمام اهتمام خود را برای کشاندن مردم به سوی کتاب و مطالعه به کار گیرد.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه پیشرفت ملت‌ها در گرو ارتقا دانش است که کتاب و مطالعه یکی از پله‌های اساسی برای آن محسوب می‌شود، افزود: امیدواریم دولت و رسانه ملی نیز اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
 

نقدی درباره تصحیح دیوان مولانا همتی انگورانی نیز گفت: مولانا همتی انگورانی عارف و شاعر چیره‌دست و تراز اول زنجانی است که به احتمال زیاد و بنا بر شهادت اشعارش در اواخر عصر صفوی می‌زیسته است.

این نویسنده زنجانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مولانا همتی، گفت: مولانا همتی نابغه‌ای است که در سرزمین و وطن خویش غریب مانده و با گذشت دو دهه از پیداشدن مزارش در انگوران، هنوز هم آنچنانکه در شأن اوست، به دنیای ادب معرفی نشده است.

وی ادامه داد: مولانا همتی انگورانی با داشتن 7000 بیت شعر که تقریبا نیمی از آن‌ها در مدح امیر کلام، امام همام، مولی الموحدالدین، علی (ع) است، از شاعران پیشتاز در مدیحه‌سرایی شیعی بوده، اما آنچنان که باید شناخته نشده است. حدود 4500 بیت از این دیوان 7000 بیتی، «ولایت‌نامه» است که مشتمل بر قصاید و غزلیاتی در مدح ائمه اطهار به ویژه مولا متقیان علی است. بخش دوم نیز که حدود 2600 بیت است، شامل اشعار لیریک و عارفانه اوست.

این نویسنده زنجانی گفت: کتاب حاضر کلیّات اشعار حضرت مولانا همتی انگورانی است که دربرگیرنده تمام اشعار ایشان در قالب‌های مختلف شعری به زبان ترکی در 7200 بیت به همت انتشارات قلم مهر، مهرماه ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها