سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
پوشاک از بارزترین مؤلفه‌های جهان متمدن است

مریم سربندی فراهانی مترجم و نویسنده که با کتاب «پوشاک زنان در خاور نزدیک و خاور میانه» در جشنواره کتاب سال جوانان برگزیده شد، پوشاک را یکی از بارزترین مؤلفه‌های جهان متمدن معرفی کرد و گفت: آشنایی با تاریخ لباس و سیر تحول پوشاک می‌تواند منظرهای جدیدی را پیش روی پژوهشگران بگذارد.

مریم سربندی فراهانی مترجم و نویسنده که به‌تازگی برای کتاب «پوشاک زنان در خاور نزدیک و خاور میانه» در جشنواره کتاب سال جوانان در رشته هنر برگزیده شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: پوشاک یکی از بارزترین مؤلفه‌های جهان متمدن و دربردارنده ابعاد اجتماعی، هنری، مذهبی و فرهنگی است.
 
وی اضافه کرد: آشنایی با تاریخ لباس و سیر تحول پوشاک می‌تواند منظرهای جدیدی را پیش روی پژوهشگران بگذارد و ایده‌های تازه‌ای را به طراحان لباس معرفی کند.
 
سربندی فراهانی به محتوای کتاب «پوشاک زنان در خاور نزدیک و خاور میانه» اشاره کرد و گفت: کتاب حاضر به بررسی پوشاک در خاورمیانه و خاورنزدیک با محوریت پوشاک عثمانیان می‌پردازد. با توجه به وسعت قلمرو عثمانی، بررسی پوشاک این قلمرو و تأثیر آن در مناطق مجاور با آن می‌تواند آینه‌ی تحولات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
 
این مترجم تصریح کرد: به دلیل مجاورت این منطقه با کشور ایران و اختصاص بخشی مجزا برای مطالعه پوشاک ایرانی، این کتاب می‌تواند به یکی از منابع پژوهشگران برای پوشاک ایرانی تبدیل شود و راهگشای تحقیقات آتی باشد.

وی یادآور شد: اهمیت این کتاب به دلیل بررسی پوشاک زنان است، چرا که با توجه به نبود نقش و فعالیت اجتماعی برای زنان و همچنین حضور آنان در حرمسراها که موجب پنهان ساختن آنها از انظار عموم می‌شد، مطالعات قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است. این اثر با بررسی نقاشی‌ها، لباس‌های باقی مانده و سفرنامه‌های سیاحان اروپایی توانسته به یک جمع‌بندی کلی از لباس‌های زنان و سیر تحول آنها دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها