سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
نیک‌رفتار: نگرش باز، چندجانبه‌نگر و تکثرگرا لازمه جریان‌سازی فرهنگی است

ساسان نیک‌رفتار خیابانی، پژوهشگر حوزه نشر در تبریز معتقد است: جریان‌سازی فرهنگی در کتابفروشی‌ها و کافه کتاب‌ها بدون نگرش باز، چندجانبه‌نگر و تکثرگرا امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، افتتاح بزرگترین فروشگاه کتاب‌شهر ایران در تبریز  که هشتمین شعبه و بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای عرضه کتاب و محصولات فرهنگی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود، همزمان با ایام ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در نوع خود اقدام مثبتی در راستای افزایش فضاهای فرهنگی در شهر به شمار می‌رود.
 
ساسان نیک‌رفتار خیابانی پژوهشگر حوزه نشر و روزنامه‌نگار تبریزی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا در رابطه با افتتاح مجموعه کتاب‌شهر در تبریز گفت: از یک جهت افتتاح هر گونه کتابفروشی و به اصطلاح پاتوق فرهنگی در شهر خوب است. اگر آماری از انواع و اقسام مغازه‌هایی که در شهر داریم، بگیریم، متوجه می‌شویم که طی 20-30 سال اخیر به عنوان مثال تعداد مغازه‌های موبایل‌فروشی یا املاک بسیار بالا رفته است و متقابلا حضور کتابفروشی‌ها کمتر و نقش آنها کمرنگ‌تر شده است و مشتری‌هایشان هم از نظر کمی و هم کیفی کاهش داشته است، اگر از این جهت نگاه کنیم هر کسی که در این مسیر گام بردارد، قدم مثبتی است.

وی ادامه داد: منتها واقعیت این است که وقتی که فعالیت‌های فرهنگی را یک سازمان غیرخصوصی انجام می‌دهد، شاید با استقبال چندانی مواجه نشود.
 
وی با اشاره به فعالیت کافه کتاب «شمع‌سوزان» واقع در آبرسان گفت: این کافه کتاب مجموعه خوب و موفقی بود؛ چرا که با دید غیردولتی به آن نگاه می‌شد، خط قرمزهایش کم بود و مدام از یکسری هنرمندان برای حضور در کافه دعوت می‌شد. همچنین برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، رونمایی از کتاب و جشن امضای کتاب طوری بود که مورد استقبال قرار گرفته بود؛ من خودم به عنوان فردی که اهل کافه نیستم، در مدت کوتاه فعالیت این مجموعه، بارها در مراسم‌ مختلف کافه شرکت کرده بودم و حتی قرارهای شخصی‌ام را هم به دلیل فضای خوب کافه کتاب آنجا می‌گذاشتم.
 
نیک‌رفتار خیابانی با اشاره به اینکه مجموعه کتابشهر وابسته به یک نهاد دولتی است، ادامه داد: من فکر نمی‌کنم کتابفروشی‌های وابسته به نهادهای دولتی بتوانند با چنین استقبالی مواجه شوند؛ چرا که نگرش در اینگونه مکان‌ها محدود به یکسری اصول از پیش تعیین شده در راستای مواردی از جمله برگزاری جلسات برای ترویج ازدواج و فرزندآوری یا کتاب‌های خاص است و تصور نمی‌کنم حداقل از طرف جوانان مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی تاکید کرد: ما در شرایط امروز نیاز داریم یکسری جوانان را به سمت کتاب و فرهنگ جذب کنیم و این امر مستلزم نگرش باز، چندجانبه‌نگر و تکثرگرا باشد و ترجیحا بهتر است، مدیر چنین مجموعه‌های فرهنگی، فردی غیردولتی باشد.
 
نیک‌رفتار خیابانی با اشاره به مکان قرارگیری کتابفروشی واقع در خیابان امام گفت: با توجه به اینکه در این مسیر چندین کتابفروشی بزرگ از قبیل «فروزش» و «شهر کتاب» داریم، تصورم این است که در این شرایط فقط شهر کتاب با توجه به جایگاهی که دارد، می‌تواند موفق باشد و این پاتوق شاید بتواند افراد و گروه‌های خاصی را جذب کند و احتمال جریان‌سازی در این مجموعه چندان زیاد نیست.
 
یادآوری می‌شود، فروشگاه «کتابشهر تبریز» هشتمین و بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای عرضه کتاب و محصولات فرهنگی مجموعه کتابشهر ایران در سطح کشور است که در مساحتی بالغ بر ۲۷۰ مترمربع راه‌اندازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط