دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
چالنگی بی‌هیاهو و پیشگام بود/ در اوج حتی پس از سکوت 20 ساله

هرمز علیپور، شاعر و منتقد ادبی چالنگی را به عنوان شاعری بی‌هیاهو و متین در عین پیشگامی و قدرت شعری سحرآمیز معرفی می‌کند.

هرمز علیپور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن ابراز تاسف از درگذشت هوشنگ چالنگی، شاعر شهیر و پیشکسوت خوزستانی، عنوان کرد: چالنگی از شاعران پایه‌گذار شعر دیگر بود که اولین بار در مجله «خوشه» به جامعه ادبی ایران معرفی شد. وی از شاعران پیشگام بود که به سبک شعر دیگر بازمی‌گردد و صاحبان این شیوه از جمله چالنگی، هوشنگ ایرانی، تندرکیا و بهرام اردبیلی که از شعر موج نو مشتق می‌شود، تحت‌تاثیر جریان‌های ادبی اروپایی تحول‌خواه بوده‌اند.

علیپور با بیان اینکه تعدادی از شاعران پیرو سبک شعر ناب نیز تحت‌تاثیر اشعار هوشنگ چالنگی بودند، افزود: شاملو بارها به ستایش و تحسین چالنگی پرداخت و تاکید کرد که شعر چالنگی مانند کوچ عشایر مخاطره‌آمیز است.

وی ادامه داد: درخشان‌ترین اشعار چالنگی در سنین حدود 27 سالگی سروده شد و از حدود سال 1360 به مدت 20 سال از فضای شعر و شاعری فاصله گرفت و اشعار بعدی وی نیز دیگر شور و شوق سال‌های جوانی را نداشت. در عین حال شاعرانگی و زیبایی آثارش شگفت است و مخاطبان خاص خود را دارد.

علیپور با اشاره به اینکه چالنگی کم‌حرف و بی‌حاشیه بود، عنوان کرد: هنر اگر از روح و جان خالص بجوشد بی‌هیاهو پیش می‌رود و در میان جامعه تاثیرگذار می‌شود. چالنگی عمر شاعری کوتاه ولی مفیدی داشت و نامش برای همیشه جاودان می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها