دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها، آرشیو‌ها و موزه‌ها

کنگره سالیانه متخصصان علوم اطلاعات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران 18 پنل تخصصی دارد و موضوع آن «ما و تحول دیجیتال» است که راهبردهای این تحول را در کتابخانه‌ها آرشیوها و موزه‌ها بررسی می‌کند.

خراسانچی، دبیر اجرایی ششمین کنگره سالیانه متخصصان علوم اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ گفت: موضوع این کنگره «ما و تحول دیجیتال» است که درقالب پنل‌های تخصصی و با حضور استادان برجسته داخلی و احتمالا خارجی؛ راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها آرشیوها و موزه‌ها را بررسی می‌کند.
 
دبیر کمیته راهبری این کنگره عنوان کرد: این کنگره توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و با حمایت سازمان‌ها و مراکزی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس و مرکز منطقه‌ای علوم استنادی جهان اسلام و... برگزار می‌شود. در واقع این نهادها از اعضای شورای سیاست‌گذاری این کنگره هستند و از برگزاری این رویداد فرهنگی حمایت می‌کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با بیان این که کنگره متخصصان علوم اطلاعات به صورت سالانه برگزار می‌شود؛ عنوان کرد: ششمین دوره این کنگره سال گذشته به خاطر شیوع بیماری کوید 19 برگزار نشد و قرار بود این رویداد در خرداد ماه امسال برگزار شود؛ اما بازهم با توجه به شیوع مجدد و موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا در جامعه برگزار نشد.
 
وی افزود: کنگره ششم از 24 تا 28 آبانماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود؛ افتتاحیه این کنگره 24 آبان ماه هم‌زمان با هفته کتاب و کتابخوانی و اختتامیه آن جمعه 28 آبان ماه ساعت 14 تا 16 خواهد بود و در حال بررسی برای برگزاری نیمه حضوری افتتاحیه و اختتامیه این کنگره هستیم. در صورت تایید نهایی؛ افتتاحیه و اختتامیه این کنگره به صورت نیمه‌حضوری در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
 
وی افزود: بر اساس اعلام قبلی که قرار بود این کنگره خردادماه 1400 برگزار شود؛ آذرماه سال گذشته فراخوان‌های این کنگره منتشر شد و لایوهای موضوعی در صفحه اینستاگرام و همچنین کارگاه‌ها و پیش پنل‌هایی در فضای «ادوبی کانکت» انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.
 
خراسانچی عنوان کرد: این کنگره 18 پنل تخصصی دارد که موضوعاتی مانند اخلاق پژوهش، مدیرت اطلاعات پژوهشی، مباحث دانشجویان و دانش آموختگان، آموزش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی، سازمان‌دهی دانش و علم سنجی را دربرمی‌گیرد. موضوعاتی مانند بررسی کتابخانه‌های عمومی، تخصصی، دانشگاهی وکودک و نوجوان از دیگر مباحث این پنل‌های تخصصی‌اند. برخی پنل‌ها ممکن است میهمان خارجی داشته باشند. در زمینه داخلی هم؛ اساتید و خبرگان رشته و حرفه‌های مورد نظر، دبیری پنل‌ها را به عهده دارند.
 
وی افزود: در این کنگره؛ پنل «تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران (تاک)» هم تدارک دیده شده تا کتابداران بتوانند در آن‌ها تجربه‌ها و ایده‌های نویی که دارند، از طریق آن برای کنگره ارسال کنند.
 
خراسانچی درباره ثبت‌نام در این کنگره اظهار کرد: ما سه سال است هزینه ثبت نام را افزایش ندادیم. این کنگره امسال برای کسانی که عضو فعال انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی هستند؛ امتیاز شرکت رایگان در این کنفرانس تخصصی را در نظر گرفته است. سایر افراد با پرداخت 120هزار تومان برای ثبت نام، می‌توانند در این کنگره و همایش تخصصی شرکت کنند.

وی درباره اجرای آنلاین این کنگره گفت: پنل‌های این کنگره به‌صورت آنلاین از روز 24 آبان‌ماه شروع می‌شود. این پنل‌ها در فضای ادوبی کانکت انجمن برگزار می‌شود که نام کاربری و رمز عبور آن برای ثبت نام شدگان ارسال خواهد شد. افراد برای ثبت نام می‌توانند از طریق congress.ilisa.ir اقدام کنند.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها