یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
از حذف بخش کتاب و سینما تا تاییدیه آکادمی اسکار

سیدجواد میرهاشمی، مدیر انتشارات انجمن سینما جوان درباره تغییر و تحولات در بخش اقتباسی سی‌وهشتیمن دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران صحبت کرد و از دریافت تاییدیه آکادمی اسکار خبر داد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پوریا دهقان: جشنواره فیلم کوتاه تهران از نظر بسیاری از علاقه‌مندان به فیلم و سینما یکی از مهم ترین جشنواره‌های سینمایی کشور و شاید مهم‌ترین رویداد سینمایی برای علاقه‌مندان به فیلم کوتاه؛ این دوره از سه‌شنبه (بیست‌وهفتم مهرماه) کار خود را در پردیس سینمایی بازار بزرگ ایران یا همان ایران‌مال شروع کرده و حال به ایستگاه پایانی رسیده است. هر ساله در جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش ویژه‌ای برای علاقه‌مندان به ادبیات و سینما با نام بخش کتاب و سینما وجود داشت؛ اما امسال تغییر و تحولات در این بخش باعث شد تا مصاحبه‌ای با سیدجواد میرهاشمی، مدیر انتشارات انجمن سینما جوان داشته باشیم تا از کم و کیف اقدامات انتشارات انجمن سینما جوان در جشنواره امسال و همچنین حذف بخش کتاب و سینما با خبر شویم.

جشنواره امسال در چند بخش برگزار می‌شود؟
جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال در چهار بخش مسابقه ای شامل فیلم‌های داستانی، فیلم‌های تجربی، فیلم‌های مستند و پویانمایی برگزار می‌شود. البته در بخش جنبی برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌های تجربی دفاتر سینماجوان سراسر کشور صورت گرفته که البته خارج از بخش مسابقه است.

شاید تنها جشنواره‌ای که در ایران شبیه به آکادمی اسکار به بخش اقتباسی اهمیت می‌داد جشنواره فیلم کوتاه تهران بود ؛ اما چه اتفاقی باعث شد تا امسال بخش کتاب و سینما در جشنواره غایب باشد؟
بله همان‌طور که شما فرمودید جشنواره هر ساله اهمیت زیادی برای فیلمنامه‌های اقتباسی قائل بوده و هنوز هم هست؛ اما اتفاقاتی از قبیل بیماری کرونا و چیزهای دیگر باعث شد تا تنها اسم این بخش امسال حذف شود. هر ساله انجمن سینما جوان و خانه کتاب در همکاری که با هم داشتند برای این بخش برنامه‌ریزی داشتند؛ اما ترجیح خانه کتاب بعد از ادغام این بود که در جشنواره حاضر نباشد. با این حال انجمن سینما جوان و جشنواره فیلم کوتاه تهران با توجه به اهمیتی که برای سینمای اقتباسی قائل بودند، تلاش بر این داشتند تا حضور و اهمیت فیلمنامه‌های اقتباسی کم رنگ نشود؛ به همین جهت در بخش جوایز جایزه جداگانه‌ای برای فیلمنامه اقتباسی در بخش داستانی و جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را در بخش مستند جای دادیم که برای جبران حذف بخش کتاب و سینما و تشویق هرچه بیشتر فیلمسازان به بخش اقتباسی اقدام به افزیش مقدار جایزه این بخش‌ها نیز کرده‌ایم.

جشنواره امسال آیا اتفاق تازه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است؟
بله خوشبختانه امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران موفق شد تا دو اتفاق رو به جلو و مثبت را به ثبت برساند؛ یکی افزایش فیلمسازانی که در جشنواره حاضر بودند که البته همه این فیلم‌ها از استانداردهای لازم برای حضور در جشنواره برخوردار بودند و اتفاق مثبت دیگر این بود که جشنواره موفق به دریافت تاییدیه آکادمی اسکار شد.

به نظر شما این اتفاق تاثیر مثبتی در جشنواره خواهد گذاشت؟
بله چنین رخدادی باعث بهتر دیده شدن فیلم‌ها در دنیا می‌شود و طبیعتا تبادل آثار بیشتری اتفاق می‌افتد و سطح کیفی آثار بیشتر از گذشته ارتقا پیدا می‌کند. در واقع تعداد آثار کم‌کیفیت کم خواهد شد و همین امر باعث می‌‍شود تا رقابت بهتری شکل گیرد. فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه برای حضور فیلم‌هایشان در جشنواره‌ها همیشه دغدغه مورد تایید اسکار بودن رویداد را دارند که خوشبختانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، این بستر را برای‌شان مهیا کرده است.

آیا در سال‌های گذشته شاهد حضور یا موفقیت فیلم‌های اقتباسی جشنواره فیلم کوتاه تهران خارج از این جشنواره هم بوده‌ایم؟
بله بطور مثال امسال فیلم «سفید پوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا فهیمی است که آن را براساس قصه «نعلبکی پنیر» اثر محمد صالح‌علا نوشته است؛ این فیلم به عنوان نماینده ایران در بخش فیلم کوتاه به اسمار 2022 معرفی شده است.

این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، کتاب‌هایی که به تازگی به چاپ رسیده باشد برای معرفی همراه خود دارد؟
امسال در جشنواره از 10 عنوان کتاب رونمایی کردیم که از آذر ماه در دسترس همه دوستان قرار خواهد گرفت.

در بین آثار آیا به سینمای اقتباسی هم پرداخته شده ؟
بله ؛ کتاب «داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» مجموعه مقالاتی است که با ترجمه پیمان شوقی، اختصاصا به همین موضوع می‌پردازد. همچنین در فصلی از کتاب دیگری به نام «کشف فیلم کوتاه» به مقوله‌ی اقتباس پرداخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها