شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
تعریف 2 رویکرد جدید برای جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب/ توسعه زیر‌ساختی روستا‌ها را پیگیری می‌کنیم

ابراهیم حیدری، با اعلام خبر انتشار فراخوان هفتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب طی هفته جاری گفت: در قالب جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به‌دنبال شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی وهنری، توجه به آموزش، حمایت و در نهایت بهره‌‌برداری از نیرو‌ی‌های موثر به‌عنوان خروجی این فرآیند هستیم.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از انتشار هشتمین فراخوان خبر داد و گفت: هشتمین فراخوان روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، هفته جاری منتشر می‌شود. این دوره از جشنواره با تاکید بر ضرورت تغییر و تحول در رویکرد‌ها، برنامه‌ریزی شده است. نخستین رویکرد براساس سیاست‌های جدید معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به نقش روستا، به‌عنوان محور فعالیت فرهنگی و هنری است. با توجه به این رویکرد در برگزاری جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب، به توسعه همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف  اقتصاد، هنر، اجتماع و سیاست دست پیدا کنیم.  
 
وی با اشاره به مولفه «فرهنگ» به‌عنوان نقطه مشترک مردم روستا و ‌عامل پیوند‌دهنده گذشته با آینده، تقویت‌کننده اقتصاد روستا انسجام وحدت ملی کشور و موثر محرومیت‌زدایی از روستا‌ها ادامه داد: در قالب جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به‌دنبال شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی وهنری، توجه به آموزش، حمایت و در نهایت بهره‌‌برداری از نیرو‌ی‌های موثر به‌عنوان خروجی این فرآیند هستیم.  
 
حیدری با تاکید بر ضرورت حمایت اعتباری، امکانات و مدیریتی در حوزه فرهنگی از روستائیان افزود: جمعیت بیش از 22 میلیون روستایی در کشور زندگی می‌کنند. میزان دسترسی این جمعیت به کتاب و کتابخانه‌ها به تعدادی کتابخانه عمومی و کتابخانه‌های کانون فرهنگی هنری مساجد محدود شده است؛ در‌حالی‌که روستا‌ها از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردارند و میراث تمدنی، دینی و اسلامی کشور در این مناطق هستند. برخی از این ظرفیت‌ها نیز فراموشی آن‌ها را تهدید می‌کند.  
 
وی درباره تصمیمات و اهداف دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی برای احیا ظرفیت‌های روستا گفت: در تلاش هستیم تا با سایر دستگا‌ه‌های دولتی از‌جمله آموزش و پرورش و همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، کانون‌های فرهنگی مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی ظرفیت‌ها شناسایی و با توجه به داشته‌های دیرینه فرهنگی، زمینه‌های انسجام ملی و تقویت هویت ملی و فردی را فراهم کنیم.  
 
حیدری با اننقاد از موازی‌‌کاری در امور فرهنگی افزود: در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، تلاش می‌کنیم تا دستگاه‌های دخیل در حوزه فرهنگ را دور یک میز جمع کنیم از توانمندی آن‌ها استفاده، هم‌افزایی ایجاد و در نهایت به انجام چند اقدام عملیاتی و بنیادی دست پیدا کنیم. اقدامات بنیادی شامل دو محور توسعه زیر‌ساختی در دردرازمدت، مانند احداث کتابخانه‌ها، کتاب‌‌‌فروشی‌ها، ایجاد شبکه‌های اجتماعی و کتابخوانی ویژه زنان، کودکان و سالمندان است؛ علاوه‌بر توسعه رویداد‌های فرهنگی مانند  جشنواره‌ها، مسابقات باشگاه‌های کتابخوانی را دنبال می‌کنیم.     
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی با اشاره به آثار برگزاری هفت دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد: یکی از هدف‌های مهم این است که بدون معطل‌شدن برای دریافت بودجه،  اقدامات از سوی مردم مدیریت، اجرایی و رصد شود. بی‌تردید با اتکا به ظرفیت‌های مردمی و بدون تصدی‌گری و تسهیل‌گری می‌‌توانیم موفق عمل کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها