شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
سید مصطفی خمینی از نظر ذهنی ورزیده و در درس و بحث سرآمد بود

فرزند بزرگ امام خمینی(ره)، زندگی فوق‌العاده و عجیب‌وغریبی داشت. از نظر ذهنی ورزیده و در درس و بحث بسیار سرآمد بود و با تسلط و بدون خستگی، مباحثات را در حوزه علمیه جلو می‌برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، 44 پیش در یکم آبان 1356، امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در شهر نجف در سوگ بزرگترین فرزند خود، سید مصطفی نشست. آقا مصطفی که از همان روزهای آغاز مبارزات امام در کنار ایشان حضور داشته، نقش موثری در نهضت داشت. از نظر علمی نیز علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول، در علوم معقول و منقول نیز مهارت داشت.
 
سید مصطفی خمینی علاوه بر تدریس علوم اسلامی، دارای آثار و تالیفات بسیاری نیز بود که از آن‌‌جمله می‌توان به «القواعد الحکمیه (حاشیه بر اسفار)»، «مکاسبه محرمه (در دو جلد)»، «تعلیقه‌ای بر عروة الوثقی»، «تحریرات فی الاصول (از اول اصول تا استصحاب تعلیقی)»، «القواعد الرجالیه» و «تطبیق هیئت جدید بر هیئت نجوم اسلامی» اشاره کرد.
 
آزاده جهان احمدی؛ نویسنده کتاب «زندگینامه آیت‌الله سید مصطفی خمینی» به مناسبت سالروز شهادت سید مصطفی خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره این کتاب بیان کرد: این اثر در قالب مجموعه علما به‌زودی از سوی انتشارات روایت فتح منتشر می‌شود. پیش از این نیز در این مجموعه، نگارش کتاب‌های زندگینامه سید علی آقا قاضی طباطبایی و آیت‌الله بروجردی را برعهده داشتم.
 

وی با اشاره به شخصیت چندبُعدی سید مصطفی خمینی، ادامه داد: در این کتاب تصویری از زندگی و شکل‌گیری شخصیت ایشان در بستر تاریخ ارائه کرده‌ام. فرزند بزرگ امام خمینی(ره)، زندگی فوق‌العاده و عجیب و غریبی داشت. از نظر ذهنی ورزیده و در درس و بحث بسیار سرآمد بود و با تسلط و بدون خستگی، مباحثات را در حوزه علمیه جلو می‌برد. سوالات و اشکالات دقیقی می‌پرسید و عالمی بسیار دست به قلم بود. حتی زمانی که در تبعید به‌سر می‌برد، بدون در اختیار داشتن منابع کافی، با حافظه بسیار قوی و علمی که داشت، کتاب می‌نوشت.
 
این نویسنده و پژوهشگر افزود: در کنار درس، تدریس و نوشتن، در مبارزات ضد رژیم هم فعال بود و 57 روز نیز در زندان انفرادی به‌سر برد. بعد از پدر، او هم به ترکیه تبعید و در ادامه همراه امام خمینی به نجف تبعید شد. آن زمان رقابت نهفته‌ای بین حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف وجود داشت. سید مصطفی در جلسات بحث شرکت می‌کرد و سوالات دقیق می‌پرسید. پس از مدتی جو موجود در حوزه علمیه نجف به نفع امام تغییر کرد.


جهان احمدی درباره درگذشت این عالم در تبعید نیز گفت: پیکر بی‌جان ایشان، یکم آبان 1356 در سن 47 سالگی در اتاق کارش پیدا شد. با توجه به آثار کبودی دور چشم‌ها و انگشتان، درگذشت سید مصطفی خمینی مشکوک به‌‌نظر می‌رسید و احتمال مسمومیت وجود داشت. پیکر فرزند بزرگ امام خمینی در شهر نجف در صحن حرم مطهر امیرالمومنین علی (ع) به خاک سپرده شد و به این ترتیب، سید مصطفی پس از سال‌ها تبعید و دوری از وطن، هیچ‌گاه فرصت بازگشت به ایران را پیدا نکرد.
 
نویسنده کتاب «زندگینامه آیت‌الله سید مصطفی خمینی» در پایان اظهار کرد: مباحث این اثر فصل‌بندی جداگانه ندارد و در یک کل منسجم به‌هم پیوسته، چند بُعد از زندگی ایشان را به تصویر می‌کشد. در موارد لزوم مباحث مختلف کتاب با ستاره (*) از هم جدا شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها