شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
«امان نامه» نگاه متفاوتی به مضامین واقعه کربلا دارد/ جشنواره‌های ادبی مشوق نویسندگان برای خلق آثار جدید هستند

برگزیده نخستین دوره کتاب سال عاشورا در حوزه شعر با ابراز خرسندی از برگزاری موفق این جشنواره نقطه قوت جایزه‌های ادبی را بررسی آثار شاعران و نویسندگان توسط فرهیختگان عنوان کرد.

سیداکبر میرجعفری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به معرفی این اثر پرداخت و عنوان کرد: «امان نامه» کار بدیعی در ادبیات عاشورایی به شمار می‌رود که دربرگیرنده نگاه متفاوت شاعر به مضامین واقعه کربلا در قالب اشعار کلاسیک است.

وی اشاره کرد: شعرهای این کتاب در قالب نامه سروده شده و گاه زمان را در‌می‌نوردد. به‌عنوان نمونه فرستنده نامه فردی از زمان حال و مخاطب آن امام حسین (ع) یا یکی از صحابه ایشان در کربلاست. از جمله عناوین نامه‌ها می‌توان به «از حسین بن علی به زبان‌های زنده دنیا»، «از عبیدالله بن حُرّ جعفی به حسین بن علی (ع)»، از «طرماح بن عدی به حسین بن علی بن ابی‌طالب»، «از اویس قرنی به طرماح بن عدی»، «از ما (جماعتی گریخته از سپاهیان عبیدالله) به خبرگزاری‌های هزاره سوم»، «از رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی به علی بن حسین»، «از حبیب بن مظاهر به سلیمان بن صرد خزاعی»، «از سیدحسن حسینی به شمر؛ نماد لعنت و تباهی»، «از فرات به فرات، از فاطمه بنت حزام (ام‌البنین) به فاطمه بنت رسول الله»، «از نخلستان کوفه به مسلم بن عقیل» و «از علی شریعتی مزینانی به حسین بن علی بن ابی‌طالب» اشاره کرد.

برگزیده دوره دوسالانه کتاب سال عاشورا ادامه داد: بخش عمده شعر‌ها آزاد و سپید است، ولی چند نامه هم در قالب غزل در کتاب آمده است.
 

وی با ابراز خرسندی از برگزاری موفق نخستین دوره جشنواره دوسالانه کتاب سال عاشورا عنوان کرد: «جشنواره‌های ادبی مشوق نویسندگان برای خلق آثار جدید هستند و کمک می‌کنند مخاطبان عام نیز بیشتر با کتاب‌های ارزشمند آشنا شوند و البته تدقیق آثار زیر ذره‌بین فرهیختگان فرصتی مغتنم برای ارزیابی کتاب‌های نویسندگان است.»

نویسنده کتاب «امان‌نامه» در پایان گفت: «نگاه عادلانه به تمام آثار ارائه‌شده در جشنواره‌ها فارغ از موضوع آنها بهترین حمایت از کتاب‌های ادبی است و اگر آثار ادبی فاخر به جامعه معرفی شوند، مخاطب خود را پیدا می‌کند و نویسنده نتیجه کار خود را می‌بیند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها