جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
ضرورت توجه خاص نویسندگان متعهد به اصل برائت زیارت عاشورا/ «سنگ» داستان یکی از دشمنان امام حسین (ع) است

قدسیه پائینی، برگزیده نخستین دوره کتاب سال عاشورا در حوزه ادبیات داستانی با اشاره به بهره‌گیری خود از مفاهیم زیارت عاشورا در تدوین کتاب «سنگ» بر ضرورت توجه خاص نویسندگان معاصر به اصل برائت مورد توجه امام حسین (ع) تاکید کرد.

قدسیه پائینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به معرفی این اثر پرداخت و عنوان کرد: در این کتاب برای نخستین بار با رویکردی متفاوت به عاشورا از منظر نگاه یکی از دشمنان امام حسین (ع) نگریسته شده است. راوی داستان یکی از دشمنان امام است که بغض و کینه شدیدی نسبت به ایشان دارد و در بی‌ادبی به ساحت امام و بی‌حیایی و قساوت قلب از عمر سعد جلو زده است. این شخصیت درست برعکس حر است که توفیق توبه و بازگشت به صراط مستقیم را از دست می‌دهد و مستحق عذاب و لعن الهی می‌شود.

پائینی درباره سختی‌های نگارش این اثر گفت: نگارش این اثر دشوار بود؛ زیرا برای یک شیعه آسان نیست که از زبان دشمن به روایت واقعه عاشورا بپردازد. در این کتاب تلاش کردم مخاطبان را به اصل برائت زیارت عاشورا توجه دهم که صلح‌اندیشی همیشه به صلاح نیست و اگر مرز میان خوبی و بدی را برداریم راه به خطا رفته‌ایم.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) نشان دادند که صلح با ستمکاران و گمراهان و همراهی با آنها مذموم است و بدی‌ها یکدیگر را تقویت می‌کنند همان گونه که خوبی‌ها نیز اهرم ثبات سایر نیکی‌های افراد هستند.
 

برگزیده نخستین دوره کتاب سال عاشورا با ابراز خرسندی از برگزاری موفق نخستین دوره جشنواره دوسالانه کتاب سال عاشورا عنوان کرد: تنوع حوزه‌ها از پژوهش و قالب‌های هنری تا شعر و داستان و ترجمه بسیار جالب توجه بود و امیدوارم در دوره‌های بعدی به بخش بین‌الملل نیز پرداخته شود.

نویسنده کتاب «سنگ» در پایان اظهار کرد: عاشورا نشان‌دهنده قدرت و عظمت مسلمانان است و پرداختن به وجوه مختلف و ابعاد گسترده این واقعه در نگاهی کلان می‌تواند به سیاستگذاران در تدوین استراتژی و روابط اجتماعی و سیاسی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها