سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
اهداف برگزاری «کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی» تشریح شد

نماینده بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در برگزاری «کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی»، معرفی ابعاد حماسه اربعین حسینی، تبلیغ سیره آن حضرت، ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ادبی با محوریت پیاده‌روی اربعین و شناسایی سرایندگان آثار ادبی و تقدیر از آنها را ازجمله اهداف برگزاری این کنگره دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، منصور محبی، کارشناس فرهنگی و چاپ و نشر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، متولد 1357 و دانشجوی سال آخر دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی از مولفین استان است و تاکنون کتاب‌های «آخرین آرزو»، «شخصیت‌پردازی در رمان دفاع مقدس»، «لار و کرونا» و «عقیق و ارغوان 1» را منتشر کرده است. چندی پیش کتاب «عقیق و ارغوان 2» آثار برگزیده دومین دوره «کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی» از سری برنامه‌‌های هیجدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) به کوشش ایشان منتشر شد. بهانه گفت‌وگو، کنگره ملی عقیق و ارغوان است. با ما همراه شوید.
 
کنگره ملی عقیق و ارغوان چگونه شکل گرفت؟

بعد از پایه‌گذاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و گسترش فعالیت‌های آن در سطح کشور، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام هم سهمی در این برنامه‌ها داشت و 7 سال پی‌در‌پی جشنواره ملی سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی را برگزار کرد. اما از آنجا که در سال‌های اخیر همایش جهانی پیاده‌روی اربعین حسینی با استقبال چشم‌گیر عاشقان حسینی و خصوصاً مردم کشورمان شکل گرفت و استقبال زائران از مرز بین‌المللی مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات و انتخاب استان ایلام به عنوان پایتخت خادمان سیدالشهدا (ع)، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بر آن شد تا برنامه‌ای همسو و در راستای این همایش جهانی داشته باشد. بنابراین در سال 1398، با پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موافقت بنیاد بین‌ المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی «عقیق و ارغوان»، به عنوان ویژه‌برنامه فرهنگی در استان ایلام، تعیین و اولین دوره آن برگزار شد.

کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

ایران رنگین‌کمانی از اقوام مختلف است که به زبان‌ها و گویش‌های متنوع تکلم می‌کنند، قلم می‌زنند، شعر می‌سرایند و آثار گرانبهایی هم تولید می‌کنند. از طرفی عشق به اهل بیتِ پیامبر (ص) و خصوصاً حضرت سیدالشهدا (ع) در وجود هر انسان آزاده‌ای نهفته است و شاعران و نویسندگان هر قوم به زبان و گویش خاص خود در این موضوع سروده‌هایی دارند. معرفی ابعاد حماسه اربعین حسینی و تبلیغ سیره آن حضرت و نیز ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ادبی با محوریت پیاده‌روی اربعین حسینی و درنهایت شناسایی سرایندگان آثار ادبی و تقدیر از هنر و ذوق آنها از اهداف این کنگره است.

از مجموعه منتشرشده آثار کنگره در دوره دوم بگویید. این کتاب به عنوان منبعی ارزشمند از تنوع زبانی و گویشی، با موضوع و محوریت اربعین قابل استناد است. از کیفیت محتوایی آثار در این کتاب بگویید.

در سال اول برگزاری کنگره عقیق و ارغوان، حدود 100 اثر به دبیرخانه ارسال شد. اما در دوره دوم با تلاش و پیگیری، اعضای اتاق فکر، دبیر تخصصی و مؤسسه فرهنگی هنری عصر پیام ایلام، تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفت و بیش از دو برابر دوره اول یعنی حدود 126 اثر به دبیرخانه ارسال شد که هم از نظر کیفیت و تنوع زبانی و گویشی قابل توجه بود و هم از نظر پراکندگی استانی نسبت به دوره اول بسیار بهتر بود. آثار زیادی خصوصا به زبان‌ها و گویش‌های ترکی، عربی، کردی و لری دریافت شد که توسط شاعران برجسته کشوری سروده شده بود و کیفیت خیلی خوب و فاخری داشت. در این دوره 23 نفر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر، انتخاب شدند و اشعار آنها در کتابی با عنوان مجموعه آثار برگزیده کنگره عقیق و ارغوان به چاپ رسید. برگزیدگان این دوره اکثرا از چهره‌های برجسته استانی و کشوری، در زبان و گویش خود هستند و بر اساس نظر داوران کیفیت اشعار آنها تا حد زیادی قابل قبول است.
 

میزان استقبال جوامع هدف از کنگره در سومین سال برگزاری آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنا به درخواست همکاران و اهالی شعر و ادب شهرستان مهران و موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سومین دوره کنگره به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود. در واقع امور اجرایی کنگره در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهران انجام می‌شود. رییس اداره شهرستان مهران و دبیر اجرایی کنگره و سایر همکاران، با هماهنگی و همفکری اعضای محترم اتاق فکر، تلاش می‌کنند تا ان‌شاءالله آثار بیشتر و با کیفیت بهتر به دبیرخانه ارسال شود و امسال هم شاهد کنگره‌ای وزین و پر محتوا باشیم.

آیا شیوع ویروس کرونا بر شیوه برگزاری اختتامیه تاثیر خواهد گذاشت؟

متاسفانه شیوع ویروس کرونا همه امور جامعه را تحت تاثیر قرار داده و برنامه‌‌های فرهنگی هم از این قاعده مستثنی نیستند. سال گذشته، بر اساس تصمیمات ابلاغی ستاد کرونا، اختتامیه برنامه به صورت مجازی برگزارشد. امسال با توجه سرعت عملیات واکسیناسیون و کاهش آمار ابتلا به کرونا، در‌صورتی‌که محدودیت‌های کرونایی لغو شود، امیدواریم که در فضای باز و با حضور گرم مردم و برگزیدگان، برنامه را برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها