سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
برگزاری دوره بین‌المللی روابط میان ‌فرهنگی ایران و گرجستان در دانشگاه علامه‌طباطبایی

مرکز تحقیقات میان‌رشته‌ای زبان و ادبیات در دانشگاه علامه‌طباطبایی طی روزهای آینده، دوره‌ای بین‌المللی را با محوریت روابط میان‌فرهنگی ایران و گرجستان برگزار می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات میان‌رشته‌ای زبان و ادبیات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر، تصریح کرد: این مرکز درصدد است به منظور تبیین روابط فرهنگی و ادبی گسترده و ریشه‌دار دو ملت ایران و گرجستان، دوره‌ای 17 جلسه‌ای را در قالب مدرسه بین‌المللی پاییزه برگزار کند.

عبدالله آلبوغبیش با بیان اینکه دوره یاد شده از 6 آبان  آغاز خواهد شد، افزود: در این دوره، اکاترینه گوگالادزه از استادان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه دولتی تفلیس و الکساندر چولوخادزه، رییس دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان، مباحث زبانی و روابط فرهنگی- ادبی ایران و گرجستان را به زبان فارسی تدریس خواهند کرد.

وی گفت: روابط میان‌فرهنگی ملت‌های مختلف دنیا یکی از محورهای اصلی و بنیادین مطالعات میان‌رشته‌ای ادبیات است و این دوره می‌تواند علاوه بر ارایه شناختی چندسویه و علمی از روابط دو ملت به پژوهشگران ادبیات تطبیقی کشورمان در شناسایی حوزه‌های جدید پژوهش یاری رساند و از سوی دیگر، می‌تواند میزان حضور و اثرگذاری ادبیات کشورمان در لایه‌های زبانی، فرهنگی و ادبی گرجستان را از دیرباز تاکنون به مخاطبان عام و دیگر علاقه‌مندان نشان دهد.

آلبوغبیش افزود: قرار است در این دوره، به مباحثی همچون روابط تاریخی و فرهنگی ایران و گرجستان در دو دوره باستان و اسلامی، تأثیر تمدن و فرهنگ ایران بر فرهنگ ملت گرجستان، جایگاه ادبیات فارسی در فرهنگ و ادبیات گرجستان و اسناد و نسخ خطی فارسی در گرجستان پرداخته شود.

رییس مرکز تحقیقات میان‌رشته‌ای زبان و ادبیات با اشاره به اینکه رویکرد این مرکز، نگریستن به مسایل فرهنگی و ادبی از زاویه‌ای میان‌رشته‌ای و متناسب با نیازهای فرهنگی جامعه است، گفت: امیدوار هستیم با برگزاری چنین دوره‌هایی، سرمایه‌های فرهنگی و ادبی کشورمان در خارج از مرزهای ملی به مخاطبان معرفی و تبیین شود و محققان رشته‌های ادبیات تطبیقی، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و جامعه‌شناسی به ابعاد و جوانب دیگری از امکانات فرهنگی و ادبی کشورمان که کمتر مورد توجه قرار گرفته، توجه نشان دهند.

علاقه مندان به نام‌نویسی در این دوره می‌توانند به نشانی https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdOwr1hXa1R9j5JJeF3FmZkcVGQdZ22VgsCQXDu-3tLBfQ1cw/viewform مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها