پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
بیماری‌های پوستی کیفیت زندگی سالمندان را می‌کاهد

نویسندگان در کتاب «روان‌پوست پزشکی سالمندی» به تعامل ذهن- بدن و تأثیراتی که بیماری‌های پوستی بر کیفیت زندگی و سلامت روانی بیماران سالمند دارند، پرداخته‌اند. درواقع کیفیت زندگی بیماران سالمند مبتلا به بیماری‌های پوستی را نیز به‌خوبی تشریح کرده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _  بیماری‌های مشکل‌ساز غالباً در جمعیت بیماران سالمند دیده می‌شوند. از آنجایی که سالمندان جزو اقشار ضعیف جامعه به حساب می آیند، مراقبت و نگهداری از آن‌ها یکی از اولویت‌های مهم سیاست‌گذاری در کاهش آسیب‌های جسمی در جامعه است؛ در این میان کتاب «روان پوست پزشکی سالمندی» نوشته محمد جعفرانی و کاتلین فرانچا با ترجمه مشترک خدیجه باباخانی و  فردین مرادی منش به تشریح اختلال‌های روانی پوستی در سالمندان پرداخته است.
 
 در واقع نویسندگان در این اثر به جنبه‌های شناخته‌شده اختلال‌های پوست پزشکی با تمرکز ویژه بر روان پوست پزشکی سالمندان، کمک شایانی در درک بهتر مسائل روان‌شناختی سالمندان مبتلا به بیماری‌های پوستی کرده اند. در این کتاب شیوه‌های مدیریت مشکلات روانی اجتماعی شایع در بیماران سالمند مبتلا به بیماری‌های پوستی بیان‌شده است.
 
خدیجه باباخانی، مولف و روان درمانگر که ترجمه بخشی از کتاب «روان پوست پزشکی سالمندی» را بر عهده داشته است، در گفتگو با خبرنگار (ایبنا) درباره این اثر گفت: کتاب به رابطه پزشک- بیمار می‌پردازد که شناخت ارزش و اهمیت درمانی یک رابطه اعتمادآمیز و شیوه‌های برقراری چنین رابطه‌ای بسیار مهم است.
 
وی افزود: کتاب «روان پوست پزشکی سالمندی» به مهمترین مباحث روانی اجتماعی در سالمندان مبتلا به بیماری‌های پوستی پرداخته است. در واقع این اثر توجه ویژه‌ای به مباحث داروشناسی روانی و مدیریت دارویی در حوزه بیماری‌های پوستی دارد و به‌طور دقیق و جامع فرایند داروشناسی روانی را در این حوزه تشریح کرده است. کتاب اختلال‌های روان‌پزشکی با علائم پوستی و اختلال‌های روانی فیزیولوژیکی مهم دوران سالمندی را به‌تفصیل بررسی کرده است. تعامل ذهن- بدن و تأثیراتی که بیماری‌های پوستی بر کیفیت زندگی و سلامت روانی بیماران سالمند دارد و پیامدهای اختلال‌های روان‌پزشکی بر تشخیص، سیر و درمان بیماری‌های پوستی و کیفیت زندگی بیماران سالمند مبتلا به بیماری‌های پوستی نیز به‌خوبی تشریح شده است. همچنین، ابزارهای عمومی و اختصاصی توصیف‌شده‌اند که برای ارزیابی کیفیت زندگی و وضعیت روان‌شناختی افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی سودمند هستند. کتاب در نهایت به اصول اخلاقی و اخلاق زیستی در کار با سالمندان مبتلا به بیماری‌های پوستی نیز پرداخته است. 
 
باباخانی با اشاره به اهمیت ترویج اطلاعات در زمینه بیماری های مبتنی بر روان در سالمندان گفت: روند رو به رشد سالمندی در کشور ایران و فقدان منابع کافی در حوزه روان پوست پزشکی انگیزۀ مترجمان برای ترجمۀ این کتاب بوده است. این کتاب جدیدی بوده که با مباحث بسیار کاربردی حوزه‌های پژوهشی نوظهور را برای محققان و پژوهشگران قرار می دهد که منبعی مفید و قابل استفاده برای متخصصان  سالمند شناسی، روانشناسان، روانپزشکان و متخصصان پوست است. 
 

 
وی درباره مخاطبان اصلی این اثر تشریح کرد:  کتاب «روان‌پوست پزشکی سالمندی» منبعی ارزشمند برای متخصصان حوزه روان پوست پزشکی، روان‌شناسی سلامت، سالمندشناسی، طب سالمندی، پرستاری سالمندی و تخصص‌های مرتبط است. همچنین، کتاب حاضر را می‌توان به‌عنوان منبع اصلی یا کمکی برای دانشجویان رشته‌های پزشکی و یا دانشجویان سایر رشته‌ها که دروس مرتبط با سالمندی و پوست پزشکی دارند، مورداستفاده قرار داد. کتاب ویژه متخصصان نوشته شده است و به‌گونه‌ای ترجمه شده که مخاطب آن را به‌خوبی درک کند و با آن ارتباط برقرار نماید. صاحب‌نظران بازخوردی مثبت نسبت به ترجمه این اثر داشته‌اند و برخلاف کتاب های مرتبط با حوزه سالمندی و خصوصاً بحث روان پوست پزشکی صحه گذاشته اند.
 
ارتقای سطح سواد سالمندان یکی از ابعاد ترویج علم
این مترجم با اشاره به عمومی‌سازی دانش در این کتاب گفت: قطعاً ارتقای سطح سواد سلامت جامعه به‌ویژه سالمندان و مراقبین آنها یکی از اهداف مهم روان‌شناسی سلامت است؛ لذا متخصصین امر می‌توانند قسمت‌هایی از کتاب را -که به ارتقای دانش نظری و عمومی افراد جامعه به‌ویژه سالمندان و مراقبین آنها کمک می کند-  استخراج و به زبانی ساده و قابل فهم در قالب اطلاعات شفاهی، کتابچه ها و خودیاری در اختیار سالمندان مبتلا به اختلال‌های روانی- پوستی و مراقبین آنها قرار دهند.
 
باباخانی تاکید کرد: مقالات مرتبط و تک نگاشته‌های جامع زیادی به زبان انگلیسی طی سال‌های بین جنگ جهانی دوم و دهه ۱۹۸۰ در مورد روان پوست پزشکی منتشر شد که در این نوشته‌ها به تعامل تنگاتنگ بین پوست و روان تأکید کرده‌اند و بیشتر این آثار به شناخت عمیق‌تر اهمیت پوست در زندگی عاطفی ما کمک کرده‌اند. بر این اساس ارتباط مهم تنگاتنگی بین پوست و روان وجود دارد و این ارتباط در طول زندگی و تا زمان سالمندی نیز ادامه دارد. اطلاعات علمی مفیدی در دو یا سه دهه گذشته به‌دست‌آمده است که به درک ما از سطح سلولی تعامل‌های شیمیایی، عصبی، عصبی روانی و ایمن‌شناسی پوست و روان کمک می‌کند که  این تعامل‌ها در بروز بالینی اختلال‌های روان پوست پزشکی نقش دارند.
 
به گفته این مترجم، کتاب حاضر در روان پوست پزشکی منحصربه‌فرد است؛ زیرا به‌طور ویژه به مدیریت مسائل روان پوست پزشکی سالمندان اختصاص دارد و به نگرانی‌ها و دیگر مسائل مهم ازجمله تأثیر بیماری سیستمیک بر پوست، عوارض عفونی در سالمندان و مدیریت روان داروشناسی می‌پردازد که بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، فراتر از جنبه‌های فنی ارائه مراقبت پزشکی ملاحظات منحصربه‌فردی در مورد جمعیت سالمندان ازجمله مسائل اخلاق زیستی و پزشکی قانونی وجود دارد که یک متخصص بالینی برای بهبود رابطه پزشک بیمار باید از آن‌ها آگاهی داشته باشد. همچنین کتاب حاضر نه‌تنها در پاسخگویی به چالش‌های فزاینده جمعیت سالمند مناسب است، بلکه اطلاعات دقیقی به‌ویژه در زمینۀ روان پوست پزشکی سالمندان در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد و فقدان کتاب های مربوط به حوزۀ روان پوست پزشکی سالمندان به اهمیت ترجمۀ این کتاب می‌افزاید. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها