دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
چَوار در عهد باستان نقش یک چهارراه ارتباطی را در معبر شرق و غرب داشته است

حبیب‌الله محمودیان، پژوهشگر و باستان‌شناس در ایلام و مولف کتاب «جغرافیای‌ تاریخی و باستان شناختی شهرستان چَوار» می‌گوید: چَوار در دنیای باستان بسیار با اهمیت بوده است و شاید نقش یک چهارراه ارتباطی را در معبر شرق و غرب (فلات مرکزی با جلگه بین النهرین) ایفا کرده است.

«حبیب‌الله محمودیان» باستان‌شناس و پژوهشگر ایلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، از انتشار تازه‌ترین اثر پژوهشی خود خبر داد و گفت: کتاب «جغرافیای‌ تاریخی و باستان شناختی شهرستان چوار» در 7 فصل و با همکاری امید محمودیان، در 161 صفحه مصور، با طرح جلدی از معصومه صفایی‌نیا توسط نشر زاگرو منتشر شد و به کتابفروشی‌ها راه یافت.
 
مؤلف این کتاب با اشاره به حغرافیای شهرستان چوار تصریح کرد: ویژگی‌های مطلوب جغرافیایی دشت نسبتاً آباد بان‌چوار موجب شده تا این ناحیه در دوران باستان از مراکز استقرار جمعیت به شمار آید. به نظر می‌رسد چوار در دنیای باستان بسیار با اهمیت بوده است. شاید نقش یک چهارراه ارتباطی را در معبر شرق و غرب (فلات مرکزی با جلگه بین النهرین) ایفا کرده است.
 
مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی با اشاره به آثار به جا مانده از ادوار مختلف تاریخی در این شهرستان، ادامه داد: مجموعه آثار متراکم و برجای مانده از دوران مختلف در محدوده جغرافیایی شهر و مناطق پیرامونی چوار شامل: تپه‌های باستانی، محوطه‌ها و گورستان‌های حاشیه‌ای در بان‌چوار نشان می‌دهد که در گذشته سکونتگاه وسیعی بوده است. بررسی‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های شناسایی شده شهر چوار و مناطق حاشیه‌ای این شهر این شرایط را بازگو می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد جمعاً هفت اثر تاریخی ــ فرهنگی شامل: محوطه‌های بان چوار یک و دو، تپه پاسگاه یک و دو، محوطه، گورستان و...، از گذشته برجای مانده است.

پژوهشگر برگزیده‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ادامه داد: تپه پاسگاه یک در محدوده شهری شهر چوار واقع شده است. این اثر مهم باستانی قبلاً توسط «میرعابدین کابلی» حفاری شده است. میان قسمت‌های اصلی تپه اختلاف سطح دیده می‌شود. ابعاد شمالی- جنوبی آن 45 متر و شرقی- غربی آن شصت متر است و ارتفاع تپه از سطح زمین‌های پیرامونی 10/5 متر است. خیابان ولیعصر شهر چوار به این تپه منتهی می‌شود و خیابان فرعی آن، خیابان شهید علی شریعتی نام دارد. این تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. پاسگاه جدید چوار که بر روی تپه پاسگاه دو - ساخته  شده، در 500 متری تپه پاسگاه  شماره یک واقع شده است. ارتفاع آن نسبت به زمین‌های اطراف در بخش غربی 10 متر، شرقی 5 متر، جنوبی 8 متر و شمالی 3 متر است. ابعاد آن شمالی- جنوبی آن 50 متر و شرقی- غربی آن 30 متر در نظر گرفته شده است.

مؤلف کتاب در پایان از رونمایی کتاب «جغرافیای‌ تاریخی و باستان شناختی شهرستان هُلیلان» در هفته‌های آینده خبر داد.
 
آشنایی با ناشر و مؤلف کتاب
«حبیب‌الله محمودیان» فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته «باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران» و عضو هیات علمی دانشگاه، از چهره‌های مطرح علمی، ادبی و پژوهشی ایلام است و تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمرش در حوزه‌های فرهنگ و پژوهش و نشر، در سطح ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است. وی متولد 1329 در شهر ایلام، باستان‌‌شناس، ناشر و مؤلف ده‌ها عنوان کتاب پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیای‌ تاریخی و ایلام‌‌شناسی است. محمودیان تاکنون موفق شده بیش از 74 عنوان کتاب تألیف، ترجمه و منتشر کند. از طرفی در طول 50 سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.
محمودیان به‌عنوان ناشر برگزیده در سال‌های 1391، 1395، 1396، 1397، 1398، 1399 از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تجلیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها