شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
پنج کتابخانه در خراسان رضوی دارای بخش ویژه نابینایان هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در 5 کتابخانه این استان بخش ویژه برای استفاده نابینایان وجود دارد.

علی‌اکبر سبزیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، ادامه داد: دو کتابخانه شریعتی و مرکزی امام خمینی (ره) در مشهد، کتابخانه شریعتی در نیشابور، کتابخانه امام علی (ع) در کاشمر و کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار بخش ویژه روشندلان و نابینایان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع این کتابخانه‌ها 3135 نسخه کتاب بریل و 4 عنوان نشریه وجود دارد، گفت: همچنین 35 هزار و 352 نسخه کتاب گویا نیز برای روشندلان تهیه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تعداد اعضای روشندل عضو در کتابخانه‌های این استان را 871 نفر عنوان کرد و افزود: 4 کتابدار روشندل در شهرهای مشهد، سبزوار و نیشابور مشغول به فعالیت هستند.

سبزیان اضافه کرد: در میان کتابخانه‌های عمومی سطح استان، تنها کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) است که به‌طور کامل تجهیز و تمام امکانات مورد نیاز برای مطالعه قشر نابینا و یا کم‌بینا در آن فراهم شده است.
 
وی یادآور شد: پرینتر مخصوص چاپ کتاب بریل نیز در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) فعال و از ابتدای سال تاکنون حدود 20 عنوان کتاب با این شرایط منتشر شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، فقر منابع مطالعاتی به صورت بریل و کمبود امکانات را از مسائل و دغدغه‎های قشر روشندل جامعه عنوان کرد و گفت: اگر نابینایی کتابی بخواهد که کتابخانه مرکزی نداشته باشد، باید از موسسه انتشارات رودکی در تهران یا از سایر استان‌ها که تحویل آن چند هفته به طول می‌انجامد، کتاب بگیرند.

یادآوری می‌شود، از سال ۱۹۶۴ میلادی روز ۱۵ اکتبر (مصادف با 23 مهر که البته در برخی سال‌ها با ۲۴ مهرماه خورشیدی مصادف شده است) به نام روز عصای سفید نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها