یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کتاب «بهزاد» شکاف بین نسلی در علم را پر می‌کند

«بهزاد» روایت مستند زندگی پربار استاد مهدی بهزاد است و طلایه‌دار پویه پایای بنیاد ملی نخبگان در این گستره. امیدعلی شهنی کرم‌زاده، چهره ماندگار ریاضی با ستایش از این اقدام، زندگینامه‌نگاری مفاخر ملّی را عاملی مهم برای ازبین‌بردن شکاف بین نسلی در علم برشمرد؛ و پیوستگی بین نسلی در علم را از مهم‌ترین عوامل رشد علمی جوامع دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان با مثبت ارزیابی کردن اقدام این بنیاد در نگارش زندگینامه مفاخر بومی در قالب کتاب‌، گفت: این اقدام نقش بسزایی در تکریم و تجلیل اساتید برجسته و شاخص کشور در حوزه‌های مختلف دارد.

وی ضمن اشاره به شخصیت علمی دکتر بهزاد و دستاوردهای این استاد شاخص، افزود: نگارش زندگینامه از مفاخر ملّی یکی از خلأهای موجود در فرهنگ علمی کشور بود که با این اقدام تا حد زیادی پوشش داده خواهد شد. این قبیل اقدامات از ارکان اصلی توسعه علمی است؛ چراکه ارتباط بین نسل‌ها را حفظ می‌کند و سبب می‌شود نسل جوان نگرشی واقعی نسبت به گذشته داشته باشد و بتواند بر اساس آن و با حفظ خودباوری و عزتمندی، افقی روشن برای آینده خود و کشور ترسیم کند.

برگزیده جایزه ترویج علم ایران ادامه داد: ایران به‌عنوان یکی از طلایه‌داران علم در تاریخ جهان، در قرون اخیر نتوانسته بود به جایگاه برتر خود در قله‌های علم دست پیدا کند که یکی از دلایل اصلی آن، شکاف بین نسل‌های بعدی با بزرگان و مفاخر قبلی بود. این کتاب و مستنداتی مشابه به‌خوبی این شکاف را برای نسل جوان پُر می‌کنند.

شهنی کرم‌زاده با اشاره به لزوم نگارش هنرمندانه زندگینامه مفاخر ایران، اظهار داشت: کتاب «بهزاد» با قلم آقای دکتر محسن شاهرضایی که خودشان استاد ریاضی بوده و ایده اولیه  نگارش این گونه زندگینامه‌ها را مطرح کرده است، نثری بسیار روان و شیوه روایتی بسیار شیرین دارد و به همین دلیل مخاطب را نه‌تنها جذب می‌کند؛ بلکه او را تا پایان کتاب با خود همراه می‌برد. این کتاب به‌حدی شیوا و رسا نوشته شده که مخاطب می‌تواند بسیاری از موضوعات اصطلاحاً بین‌خطوط، مانند وضعیت اجتماعی و شرایط محیطی کشور و البته منطقه یزد در آن دوران را درک کند. در واقع خواننده بیشتر از آنکه سلسله مصاحبه‌ها را بخواند، در حال مطالعه یک داستان واقعی است و این مهم، وجه تمایز این کتاب است.


استاد برجسته ریاضی کشور با اشاره به محتوای کتاب بهزاد، تصریح کرد: مغز نخبه باید در خدمت به وطن باشد و این نکته به‌خوبی در کتاب بهزاد عنوان شده است. در این کتاب، مخاطب افرادی را می‌بیند که با پول بیت‌المال بورسیه می‌شوند و به هر راهی برای بازنگشتن و ماندن در غرب چنگ می‌زنند؛ اما در مقابل آنان، با نخبه‌ای آشنا می‌شود که حس وطن‌دوستی، او را به کشور بازمی‌گرداند و همین حس سبب می‌شود تمام آنچه را اندوخته است، با تواضع و اخلاص به دیگران آموزش دهد و حتی بعد از کم‌لطفی و بازنشستگی اجباری، نه‌تنها از کشور مهاجرت نمی‌کند؛ بلکه راه‌های نوینی را برای خدمت‌رسانی به کشور پیدا و ایجاد می‌کند.

وی نگاه واقعی به زندگی یک نخبه را راز دیگر موفقیت کتاب بهزاد دانست و تصریح کرد: در این کتاب تصویری شفاف از نخبگی در بستر فرهنگ ایرانی و اسلامی ارائه می‌شود و مخاطب خیلی خوب می‌تواند دلیل نخبگی یک فرد را به دور از هرگونه مبالغه و اغراقی درک کند.

این دانش‌آموخته دانشگاه اکستر و عضو برجسته هیئت علمی دانشگاه شهید چمران تصریح کرد: استاد بهزاد به حدی به کشور علاقه‌مند بود که به محض آشنایی با مبحث گراف در دانشگاه میشیگان، مقاله‌هایی را برای مطلع‌کردن دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی از این مبحث نوشت و من که در آن زمان در شهر مسجد سلیمان دانش‌آموز رشته ریاضی بودم، از طریق همین مقالات گراف را شناختم. لقب پدر گراف ایران، برازنده این نخبه و بزرگ ریاضی و جامعه علمی ریاضی کشور مرهون و مدیون تلاش‌های این استاد شهیر است؛ استادی که بسیاری از سرآمدان ریاضی کشور، افتخار شاگردی وی را داشته‌ و دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها