دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
بازار کاغذ در سراشیبی قیمت‌ها

به گفته رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران، اگر شرایط رکود بازار ادامه پیدا کند، باز هم شاهد نزول قیمت خواهیم بود و به قول قدیمی‌ها امروز بازار رو به سرازیری است.

احمد شریفان،‌ رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی بازار کاغذ چاپ و تحریر و کاهش 10 درصدی قیمت آن طی هفته اخیر گفت: همانند بیست روز قبل مسائلی مانند رکود بازار، عدم استقبال خریدار و کاهش میل تولیدکننده به تولید کتاب، دفترچه و سررسید و.. عامل این کاهش است.
 
وی ادامه داد: در این میان اگرچه قیمت‌ها کاهش داشته اما قیمت واقعی کاغذ و مقوا نیست، کاغذ آچاری که شب عید تا 75 هزار تومان رسید و الان به مرز 60 هزار تومان رسیده است باز هم قیمت واقعی آن نیست و در نهایت باید به قیمت 25 تا 30 هزار تومان در بازار خرید و فروش شود.
 
شریفان با بیان اینکه کاهش نرخ دلار در شکستن قیمت‌ها تاثیر به‌سزایی دارد، عنوان کرد: قیمت‌ها متاسفانه طی سال‌های اخیر به صورت کاذب افزایش داشته است و دولت باید برای ایجاد موازنه در بازار قیمت‌ دلار را کاهش دهد تا به ثبات و ضعیت مناسبی در حوزه کاغذ برسیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه معمولا نیمه دوم سال برای بازار کاغذ وضعیت خیلی خوب بود، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان برای چاپ سررسید، دفتر تلفن، لیبل، کتاب و .. از بازار کاغذ خریداری می‌کردند اما الان هیچ تضمینی وجود ندارد که تولیدکننده، کالا را تولید کند و بتواند در بازار شب عید آن را بفروشد و همین موضوع یکی از دلایل رکود بازار است.
 
شریفان با اشاره به پیش‌بینی بازار کاغذ طی ده روز آینده نیز، عنوان کرد: معتقدم اگر این شرایط ادامه پیدا کند، باز هم شاهد نزول قیمت در بازار خواهیم بود و به قول قدیمی‌ها امروز بازار رو به سرازیری است.
 
وی همچنین درباره عدم استقبال ناشران از کاغذهای بازار توضیح داد: برای یک ناشر به‌صرفه نیست که با کاغذ آزاد کتاب چاپ کند، زیرا بهای پشت کتاب بسیار بالا تمام می‌شود و مشتری و خریدار بازار کتاب قدرت خرید کتاب با قیمت‌های بالا را ندارند.
 
شریفان در پاسخ به سوال ایبنا درباره راهکار شکستن وضعیت بازار و عبور از این مرحله نیز گفت: در این زمینه راهکار خاصی وجود ندارد، زیرا تولیدکنندگان به آینده بازار اعتمادی ندارند و از سرمایه‌گذاری‌های جدید فعلا خودداری کرده‌اند و بلاتکلیف هستند و این بلاتکلیفی از انتظار بدتر است که امیدواریم دولت جدید برای حل این بحران نیز راهکاری بیندیشد.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه فعالیت تمام نیروهای دوایر دولتی، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌‌ها و... فعالیت مجدد شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف می‌تواند در بازار کاغذ هم تحرک ایجاد کند، زیرا هر یک از این مجموعه‌ها به کتاب و سایر ملزومات آن نیاز دارند.
 
به گزارش ایبنا، در بازار کاغذ امروز هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی 70 در 100 چینی به قیمت 650 هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی 60 در 90 چینی به قیمت 550 هزار تومان در بازار کاغذ خرید و فروش می‌شود. همچنین کاغذ 80 گرمی 70 در 100 اندونزی به قیمت 750 هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر 80 گرمی 60 در 90 به قیمت 630 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها