یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
اهدای نسخه خطی «ذخیره نظام‌شاهی» به کتابخانه آستان حضرت معصومه (س)

یک نسخه خطی از کتاب «ذخیره نظام‌شاهی» توسط پزشک درمانگاه آستان مقدس حضرت معصومه (ع) به کتابخانه این آستان اهدا شد.

محمد عباسی‌یزدی مدیر کتابخانه آستان کریمه اهل‌ بیت (س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، از اهدای یک نسخه خطی نفیس به کتابخانه آستان مقدس خبر داد و گفت: روز گذشته دکتر اکبر وافی از پزشکان درمانگاه آستان مقدس حضرت معصومه (ع) یک نسخه خطی از کتاب «ذخیره نظام‌شاهی» با موضوع طب و طبابت را به کتابخانه آستان مقدس اهدا کرد.
 
مدیر کتابخانه آستان کریمه اهل‌بیت (س) تصریح کرد: دکتر وافی که در کنار طبابت و التیام‌بخشی به بیماران، تلاش در جهت حفظ و صیانت از میراث ماندگار گذشتگان را نیز فراموش نکرده است، با اهدای این نسخه خطی طبی، نام نیک خود را در فهرست زرین اهداکنندگان به این کتابخانه ثبت کرد.
 
عباسی اضافه کرد: «ذخیره نظام‌شاهی» اثر اسماعیل بن حسین جرجانی پزشک و نویسنده ایرانی قرن پنجم و ششم است که آثار پزشکی مهمی به زبان فارسی تألیف کرده است.
 
وی یادآور شد: کتابت این نسخه خطی با قطع رحلی در 467 برگ توسط میرغلام عباس بن میر امیرعلی، در یکشنبه هفدهم شعبان المعظم سنه 1257 هجری قمری به پایان رسیده است.

مدیر کتابخانه آستان کریمه اهل‌ بیت(س) در م‍ع‍رف‍ی‌ این ک‍ت‍اب‌ گفت: در س‍ال‌ ۹۵۱ق‌ ه‍ن‍گ‍ام‍ی‌ ک‍ه‌ رس‍ت‍م‌ ج‍رج‍ان‍ی‌ ب‍ه‌ «دک‍ن‌» رف‍ت‌ ج‍ه‍ت‌ م‍ع‍ال‍ج‍ه‌ ب‍ه‌ خ‍دم‍ت‌ ن‍ظام‍ش‍اه‌ رف‍ت‌ و ش‍اه‌ ن‍ی‍ز در ع‍ل‍م‌ طب‌ وق‍وف‌ ک‍ام‍ل‌ داش‍ت‌، او ک‍ت‍اب‍ی‌ ب‍ه‌ ل‍غ‍ت‌ ف‍ارس‍ی‌ م‍ی‌خ‍واس‍ت‌ ک‍ه‌ م‍ان‍ن‍د ت‍ذک‍ره‌ ک‍ام‍ل‌ ب‍اش‍د و ف‍ارس‍ی‌‌زب‍ان‍ان‌ ب‍ت‍وان‍ن‍د آن را م‍طال‍ع‍ه‌ ک‍ن‍ن‍د ک‍ه‌ ش‍ام‍ل‌ ادوی‍ه‌ م‍رک‍ب‍ه‌ ه‍ر م‍رض‌ ک‍ه‌ در ب‍اب‌ م‍ع‍ال‍ج‍ه‌ آن‌ ب‍ع‍د از ادوی‍ه‌ م‍ف‍رده‌ ی‍اد ک‍رده‌ ش‍ود. پ‍س‌ رس‍ت‍م‌ ج‍رج‍ان‍ی‌ ب‍ه ف‍رم‍ان‌ پ‍ادش‍اه‌ از ک‍ت‍اب‌ ش‍ف‍ا الاس‍ق‍ام‌ و ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ش‍اب‌ اب‍ن‌ب‍ی‍طار اس‍ت‍ف‍اده‌ ک‍رده‌ و در س‍ال‌ ۹۵۴ق‌ ای‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ را ت‍ال‍ی‍ف‌ ن‍م‍ود ک‍ه‌ ش‍ام‍ل‌ ادوی‍ه‌ م‍رک‍ب‍ه‌ ه‍ر ب‍ی‍م‍اری‌ ب‍ع‍د از ذک‍ر ادوی‍ه‌ م‍ف‍رده‌ اس‍ت‌ و آن را ب‍ر ب‍ی‍س‍ت‌ ب‍اب‌ ت‍رت‍ی‍ب‌ داد و ن‍ام‌ آن‌ را ذخ‍ی‍ره‌ ن‍ظام‌ش‍اه‍ی‌ ن‍ه‍اد.

وی در پایان گفت: این نسخه خطی طبی، نسخه‌ای است ارزشمند و کم‌نسخه که متعلق به گذشتگان‌شان بوده و جهت حفظ و صیانت بهتر و دسترسی پژوهشگران به کتابخانه آستان مقدس اهدا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها