یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
بانه میزبان اولین جشنواره منطقه‌ای داستان‌های عامه‌پسند کُردی

موسسه «فرهنگی ادبی بەڕۆژەی بانه» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اولین جشنواره منطقه‌ای داستان‌های عامه‌پسند کُردی را پاییز امسال در بانه برگزار می‌کند.

دبیر اجرایی اولین جشنواره منطقه‌ای داستان‌های عامه‌پسند کُردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان اظهار کرد: نخستین جشنوارە داستان عامه‌پسند بە زبان کُردی با هدف کشف و شناسایی استعدادهای مغفول مانده در حوزه ادبیات داستانی کردی، ایجاد پل ارتباطی بین اقشار مختلف اجتماع با ادبیات و همچنین همواره کردن مسیر نویسندگی آماتور برای ورود به دنیای حرفه‌ای نویسندگی در پاییز ١٤٠٠ در شهر بانه برگزار می‌شود.

بهنام فتاحی‌بانه، با اشاره به منظور کلی از مفهوم داستان عامه‌پسند عنوان کرد: آن دسته از داستان‌هایی که با طرح و زبانی ساده و بدون پیچیدگی‌های ساختاری مرسوم، به روایت رویدادهای واقعی زندگی اجتماعی یا روایت ماجراهای شبه‌واقعی می‌پردازد، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه داستان عامه‌پسند در صورت امکان می‌تواند حاوی پیام اخلاقی هم باشد، افزود: این نوع از داستان گاهی هم از طریق روایت، ضمن شناسایی آسیب‌های اجتماعی و روانی، به نقد فرهنگ، آداب و رسوم، عقاید، تفکرات و...می‌پردازد.

دبیر اجرایی جشنواره منطقه‌ای داستان‌های عامه پسند کُردی با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره عنوان کرد: هر نویسنده می‌تواند حداکثر سه اثر را به صورت تایپ شده به جشنواره ارسال کند. تمامی آثار می‌بایست به زبان کُردی و بدون غلط املایی نوشته شده باشند.

فتاحی‌بانه، با بیان اینکه محدودیتی برای حجم آثار ارسالی (تعداد صفحات) وجود ندارد، اضافه کرد: مسئولیت اصالت آثار (برای مصونیت سرقت ادبی) پس از راستی‌آزمایی، بر عهده نویسندگان است و حق نشر آثار به صورت مکتوب و الکترونیکی و با نام نویسندگان، برای جشنواره محفوظ است.

وی به تقویم جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۳۰ آبان‌ماه سال جاری اعلام شده است و زمان اعلام نتایج داوری نیز پایان آذرماه 1400 خواهد بود و پس از داوری آثار، به نفرات برگزیده جوایز نقدی و لوح تقدیر اهدا می‌شود.
 
فتاحی‌بانه با تاکید بر اینکه هر نویسنده می‌بایست بیوگرافی کوتاه، شماره تماس و آدرس خود را به همراه آثار ارسالی ضمیمه کند، یادآوری کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار می‌توانند با شماره همراه 09381190819 تماس حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها