پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
این کتاب قدمی نو برای استفاده از فقه در زندگی برداشته است

نویسنده کتاب «آداب و احکام صنف آرایشگران» گفت: یکی از اصنافی که تعداد زیادی از افراد جامعه در آن مشغول به‌کارند، صنف آرایشگری است؛ بنابراین گروه فقهی اصناف پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصمیم گرفت تا احکام مربوط به این صنف را به صورت پرسش و پاسخ تدوین کند و در اختیار شاغلین قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خداوند نعمت زیبایی را در اختیار همه بندگان قرار داده است. شیوه استفاده بهینه از آن را نیز توسط حجج الهی برای آن‌ها تبیین کرده است. فقهای عظام برای به‌کارگیری دین در زندگی دست به تدوین احکام شرعی زده‌اند. فقه و دستورات شرعی در ساماندهی سبک زندگی اسلامی و جهت‌بخشی به زندگی توحیدباوران نقش بزرگ و کارآمدی را ایفا می‌کند.
 
با توجه به این که فقه تبیین برنامه زندگی بر اساس ثقلین است؛ فقهای شیعه برای بهینه‌سازی زیبایی در زندگی زنان و مردان مسلمان احکامی تدوین کرده‌اند که در ابواب مختلف فقهی انعکاس دارد. از طرف دیگر فرهنگ غرب با ترویج فرهنگ تبرج یعنی نمایش زیبایی در منظر نامحرمان در صدد ارائه الگوی رقیب برای مدل متقن برنامه فقه است. در همین راستا پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی اقدام به تدوین کتاب «آداب و احکام صنف آرایشگران» کرده و قدمی نو برای استفاده جدی‌تر از فقه در زندگی برداشته است. برای آشنایی بیشتر با این کتاب با حجت‌الاسلام مجتبی فاضل بخشایش، یکی از پژوهشگران این مجموعه گرانقدر مصاحبه‌ای به‌عمل آمده که مشروح آن در ادامه ارائه می‌شود.
 
در آغاز به‌عنوان مدخل گفت‌وگو پس از معرفی خودتان شمه‌ای از زندگی علمی و فرهنگی خود(یا گروه علمی‌تان) را بیان کنید.
گروه فقهی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) بیش از 10 سال است که به فضل الهی شرع به‌ کار کرده و در دو بخش ابواب و اصناف فقهی به پاسخگویی به مسائل شرعی از منابع فقهی پرداخته است. البته در خصوص احکام اصناف، پاسخ‌ها طبق فتاوای مقام معظم رهبری است و روش پژوهش برای تدوین هر کتابی در این کارگروه به این صورت است: مرحله اول‌؛ تحقیق میدانی، مرحله دوم؛ گردآوری کتاب‌ها و مقالات هر صنف، مرحله سوم؛ گردآوری و مطالعه قوانین و مقرارت هر صنف و مرحله چهارم؛ گردآوری سؤالات از منابع معتبر فقهی و همچنین سؤالاتی که محل ابتلا بوده؛ ولی در منابع ذکر نشده است و در نهایت پاسخگویی طبق نظر مقام معظم رهبری تا در اختیار متشرعین قرار گیرد.
 
با توجه به روایاتی که در فصل اول کتاب بیان شده، درباره اهمیت روزی حلال توضیحاتی را بیان کنید.
خداوند متعال انسان را طوری آفریده است که در دنیا نیازمند امور مادی است و بدون تأمین نیازهای مادی خود نمی‌تواند زندگی مناسبی داشته باشد و در مسیر تکامل قدم بردارد. در احادیث هم این امر مورد تأکید قرار گرفته و مؤمنین تشویق به کسب و کار و پرهیز از تنبلی شده‌اند. البته همچنان که در احادیث به تلاش و پرهیز از تنبلی توصیه شده در کنار آن به یادگیری احکام کسب و کار و دوری از کسب درآمد از راه حرام شده است. روایت شده که امیرالمؤمنین(ع) بالای منبر به بازاریان فرمودند: ابتدا احکام خرید و فروش را یاد بگیرید، سپس به کسب و کار بپردازید یا در روایت دیگری حضرت فرمودند: از بزرگ‌ترین حسرت‌های روز قیامت حسرت مردی است که مالی را از راه حرام کسب کرده و بعد از وفاتش ورثه او آن مال را در راه خدا انفاق کنند و وارد بهشت شوند؛ ولی صاحب مال بخاطر کسب حرام وارد جهنم شود.
 


لطفاً اهمیت آراستگی ظاهر و نظافت را در اسلام  برای مخاطبان تبیین کنید.
زمانی که نظافت و تمیزی بین انسان‌ها جایگاه چندانی نداشت، پیامبر اسلام(ص) با عرضه دین مقدس اسلام، مردم را به پاکیزگی و نظافت دعوت می‌فرمود. در کتاب «نهج‌الفصاحة» از آن حضرت نقل شده: «تَنَظَّفوا بكُلِّ ما استَطَعتُم؛ فإنَّ اللّه َ تعالى بَنَى الإسلامَ علَى النَّظافَةِ و لَن يَدخُلَ الجَنَّةَ إلاّ كُلُّ نَظيفٍ»؛ خودتان را با هر وسيله‌اى كه مى‌توانيد پاكيزه كنيد؛ زيرا كه خداوند متعال اسلام را بر پايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نرود؛ مگر كسى كه پاكيزه باشد. یکی از مواردی که انسان باید به تمیزی و نظافت آن توجه داشته باشد، نظافت موی سر و صورت است. احادیث زیادی داریم که به نظافت مو و اصلاح آن، کوتاه کردن موهای زائد، شانه زدن مو یا نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و ... اشاره شده است که همه این‌ها نشان از اهمیت دادن دین مبین اسلام به آراستگی و نظافت ظاهری در افراد دارد.
 
علت این‌که این موضوع را انتخاب کردید، چه بود؟
یکی از اصنافی که  تعداد زیادی از افراد جامعه و به خصوص جوانان در آن مشغول به‌کارند، صنف آرایشگری است و از طرفی خود کار آرایشگری هم از تنوع زیادی برخوردار است؛ بنابراین گروه فقهی اصناف پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصمیم گرفت تا احکام مربوط  به این صنف زحمت‌کش را بعد از مطالعه میدانی و بررسی منابع و مصاحبه با شاغلین در این صنف به صورت پرسش و پاسخ تدوین کند تا در اختیار شاغلین در این صنف و همچنین مشتریان آن‌ها و مبلغان قرار دهد.
 
به نظر شما این کتاب برای کدام قشر مفیدتر خواهد بود؟
با توجه به موضوع انتخاب شده در این کتاب، سه گروه از افراد جامعه بیشترین مراجعه‌کنندگان به این کتاب خواهند بود؛ اول کسانی که در این صنف مشغول به کار هستند دوم افراد زیادی که مراجعه‌کننده به این صنف و به عبارت دیگر مشتریان این صنف هستند و گروه سوم مبلغان و کسانی که در موقعیت بیان احکام شرعی هستند. البته برای راحتی استفاده این عزیزان لازم است عرض کنم که فایل این کتاب در سایت مقام معظم رهبری هم موجود بوده و می‌توانند برای استفاده مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها