دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
جایزه «یوسف» اندیشه‌های داستانی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت را متبلور می‌کند

جایزه ادبی «یوسف» با ایجاد هم‌افزایی در ادبیات پایداری در پی تولید و خلق آثار ادبی فاخر و تبلور اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدس و مقاومت 40 ساله است.

کوثر دانش؛ مسئول اجرایی جایزه ادبی «یوسف»؛ نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به پیشینه برگزاری این جایزه ادبی، بیان کرد: همان‌طور كه آگاه هستيد جايزه ادبی يوسف ازجمله برنامه‌های م‍ؤثر و فرهنگی بنياد در سنوات گذشته بوده كه با هدف تقويت پايگاه داستان‌نويسی، ترغيب و تشويق نويسندگان جوان، شناسایی استعدادها، بروز خلاقیت‏‌ها و کمک به خلق و توليد داستان کوتاه در حوزه دفاع مقدس از سال 1385 از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده است.
 
وی افزود: هم‌افزایی ادبیات پایداری در مناطق مختلف کشور، تولید و خلق آثار ادبی فاخر در حوزه مقاومت و دفاع مقدس، تبلور اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدس و مقاومت 40 ساله، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، به‌عنوان پیشران فرهنگ ملی جهت نیل به آرمان‌های انقلاب، بازشناسی فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری و پاسداری از ارزش‌‎ها و آرمان‌های انقلاب و شناسایی و معرفی نویسندگان جوان و نوقلم به جامعه از اهداف برگزاری جایزه ادبی است.
 
دانش، انعکاس و انتقال میراث گرانسنگ هشت سال دفاع مقدس را از اهداف برگزاری این جایزه دانست و گفت: دهمین جایزه ادبی یوسف از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اداره‏‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‏های دفاع مقدس استان تهران در سطح استان تهران برگزار می‎‌شود.
 
وی درباره شرایط برگزاری این جایزه، توضیح داد: در بخش بزرگسال و نوجوان، موضوع اصلی داستان ارسالی باید دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت باشد و حجم اثر ارسالی از چهار هزار کلمه تجاوز نکند. در بخش ویژه که مربوط به داستان شهیدان است، موضوع اصلی داستان ارسالی، مقطعی برجسته از زندگی یکی از شهدای دفاع مقدس یا مدافعان حرم استان باشد. همچنین پایبندی به واقعیت در این آثار شرط اصلی است. نویسندگان باید با تحقیق و مطالعه در زندگی شهدا و با انتخاب مقطعی برجسته از زندگی آن‌ها، با بهره‌گیری از عناصر داستانی همچون عمل داستانی، توصیف، صحنه‌پردازی و دیالوگ نسبت به نگارش داستان (و نه زندگی‌نامه یا خاطره) اقدام کنند. در این بخش، حجم اثر ارسالی از سه هزار کلمه نباید تجاوز کند.

مسئول اجرایی جایزه ادبی یوسف درباره جوایزی که در بخش استانی به برگزیدگان تعلق می‎‌گیرد، بیان کرد: در بخش نوجوان به نفر اول رقم 2 میلیون تومان، به نفر دوم رقم یک میلیون تومان و نفر سوم 500 هزار تومان اهدا می‌شود. در بخش بزرگسال به نفر اول رقم 2 میلیون تومان، به نفر دوم رقم یک میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد. در بخش ویژه شهید نیز به نفر اول رقم 2 میلیون تومان، به نفر دوم رقم یک میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان اختصاص می‎‌یابد. یک نفر هم در هر بخش شایسته تقدیر شناخته می‌‎شود که هدایایی نفیس به وی اهدا می‌شود.
 


وی در ادامه به شرایط عمومی شرکت در جایزه اشاره کرد و افزود: داستان‏‌های ارسالی باید قبلا در کتاب مستقل یا مشترک يا نشريه‌ای منتشر نشده باشد. با توجه به ثبت آثار در دبیرخانه مرکزی، نویسندگان فقط می‌توانند در یک استان شرکت کنند و در صورت شرکت در استان‌های مختلف، از داوری کنار گذاشته می‌شوند. آثار باید به‌صورت تایپی در قالب فایل word ارسال شود. محدودیتی از نظر تعداد برای ارسال آثار وجود ندارد. توجه به ويژگی‌های بومی هر استان، پرداخت به حماسه‌آفرينی‌های رزمندگان هر استان در عمليات‌ها و يگان‌های آن استان، يا عوارض و تبعات اين حماسه‌آفرينی در استان، شخصیت‏‌های شناخته‏‌شده دفاع مقدسِ استان، استفاده از زبان و گویش‏‌های محلی، امتياز ويژه خواهد داشت. داستان‏‌های سه بخش بزرگسال، نوجوان و شهدا به‌‏طور جداگانه داوری خواهد شد و جوایز جداگانه اهدا می‌شود.
 
دانش اظهار کرد: لازم است نام، سال تولد، تحصیلات، آدرس محل سکونت و شماره تماس در انتهای داستان درج شده باشد. داستان‌‏های منتخب در استان‌ها، برای انتخاب آثار برتر در بخش ملی ارسال خواهد شد و در بخش ملی نیز جوایز جداگانه‌ای به برگزیدگان اهدا می‌شود. آثار برتر هر سه بخش ويرايش شده و در مجموعه‏‌های جداگانه چاپ شده و در مراسم پایانی توزیع خواهد شد. زمان اعلام نتایج و برگزاری مراسم پایانی مرحله کشوری، بهمن‌ماه 1400 خواهد بود. علاقه‌مندان می‌‏توانند آثار خود را حداکثر تا پایان مهر 1400 به سایت باغ موزه به آدرس festivals.iranrhdm.ir و یا ازطریق پیام‌رسان‌های مجازی به شماره  09190724820 ارسال کنند.
 
وی همچنین در رابطه با جوایز سطح ملی این جشنواره گفت: در بخش بزرگسال به نفر اول چهار میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان، نفر سوم 2 میلیون تومان، نفرات چهارم تا دهم یک میلیون تومان به همراه لوح تقدیر اهدا می‎‌شود. در بخش نوجوان به نفر اول چهار میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان، نفر سوم 2 میلیون تومان اختصاص می‎‌یابد. نفرات چهارم تا دهم نیز یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد. در بخش ویژه داستان شهیدان به نفر اول چهار میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان، نفر سوم 2 میلیون تومان و نفرات چهارم تا دهم یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها