چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
یاحسینی از نوحه‌خوان فقید بوشهری نوشت

کتاب «از بخشو برایت می‌گویم» نوشته سیدقاسم یاحسینی حاوی خاطرات شفاهی مصطفی گراشی درباره زنده‌یاد جهانبخش کردی‌زاده، نوحه‌خوان فقید بوشهری است که به همت انتشارات پاتیزه منتشر شده است.

مولف کتاب «از بخشو برایت می‌گویم» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این کتاب در قالب گفت‌وگو با مصطفی گراشی، نوحه‌خوان و مداح اهل بیت (ع) در خصوص زنده‌یاد جهانبخش کردی‌زاده، نوحه‌خوان فقید بوشهری تنظیم شده است.

سیدقاسم یاحسینی افزود: این کتاب مصور، دربردارنده خاطرات تلخ و شیرین گراشی از نوحه‌خوانی و آشنایی با زنده‌یاد «بخشو» در کودکی تا لحظه مرگ این نوحه‌خوان برجسته، اجرای وی در مسجد دهدشتی، تحولات بعد از انقلاب و دلایل حذف بخشو و همچنین تصاویر گراشی، جهانبخش کردی‌زاده و برخی دیگر از نوحه‌خوان‌های پیشکسوت و فقید منطقه جنوب است.

وی ادامه داد: پس از مرگ زنده‌یاد بخشو، گراشی نوحه‌خوان اصلی مسجد دهدشتی و به‌نوعی جانشین بخشو در اجرای مراسم آیینی و مذهبی می‌شود که در ایام سوگواری محرم و صفر در بوشهر برگزار می‌شوند.

این نویسنده و مورخ اجتماعی تصریح کرد: کتاب «از بخشو برایت می‌گویم» حاصل یک گفت‌وگوی تلفنی مفصل با مصطفی گراشی، در ۲۰۰ نسخه و همزمان با دهه آخر ماه صفر حاصل یک گفت‌وگوی تلفنی مفصل با مصطفی گراشی منتشر شده‌است.

در بخشی از کتاب «از بخشو برایت می‌گویم» آمده است:
«به‌هر حال از تاریخ ۲۵ محرم ۱۳۷۷ هجری قمری/ ۳۱ مرداد ۱۳۳۶ شمسی شادروان جهانبخش کردی‌زاده برای اولین‌بار در محله دهدشتی شروع به نوحه‌خوانی کرد. جالب اینکه اولین اجرای بخشو، نه در مسجد دهدشتی، که در مسجد پیرزن (فاطمه‌زهرا فعلی) و به‌مناسبت شهادت امام زین‌العابدین (ع) یا به قول ما بوشهری‌ها در سال‌های قبل از انقلاب، «عابد بیمار» بود. حالا به چه دلیل آن شب را در این مسجد سینه زدند و نوحه خواندند، علتش را نمی‌دانم.
بخشو هرطور بود و از همان تاریخ شب ۲۵ محرم ۱۳۳۶ شمسی رسما نوحه‌خوان اصلی و رسمی محله و مسجد دهدشتی شد و تا زمانی که زنده بود، همچنان در این محله و مسجد نوحه خواند. این چگونگی و تاریخ ورود مرحوم بخشو به محله‌ی ما بود. این را هم بگویم که آمدن بخشو به مسجد محله‌ی ما تقریبا در همان سالی اتفاق افتاد که من هم در اواخر همان سال به دنیا آمدم...»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها