چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
مدیریت علائم مبتلایان به اختلالات ایذایی

درمان اختلالات ایذایی یک کتاب تخصصصی است و برای متخصصان - روان‌پزشکان، روان‌شناسان، مشاوران سلامت روان، مددکاران اجتماعی بالینی و ... در حوزه تخصصی سلامت روان نوشته شده است و آنها را با نحوه شناسایی و برنامه‌های درمانی مختلف در درمان این اختلالات آشنا می‌سازد.

مهرداد پورشهبازی مترجم کتاب «درمان اختلالات ایذایی: راهنمای درمان‌های روان‌شناختی، دارویی و ترکیبی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه «درمان اختلالات ایذایی» یک کتاب آبرومند در حوزه روان‌شناسی و روانپزشکی است عنوان کرد: این کتاب آبرومند است چون حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مخاطب بعد از مطالعه آن احساس می‌کند که حجم وسیعی از دانش بر گنجینه محفوظاتش اضافه شده است.

او ادامه داد:‌ اختلالات ایذایی، طیفی از اختلالات روانی دی‌اس‌ام پنج را شامل می‌شود که باعث آزار و اذیت افراد پیرامون خود و اجتماع می‌شوند (مواردی همچون اختلال سلوک، اختلال). این اختلالات با سایر اختلالات روانی تفاوت دارند؛ زیرا درمان آنها در مواردی مستلزم ترکیبی از درمان‌های دارویی و روان‌شناختی است. این کتاب در انتخاب درمان‌ها بسیار سختگیرانه عمل کرده است و درمان‌های دارای اعتبار پایین را شامل نشده است. بنابراین با مطالعه این کتاب می‌توانید مطمئن باشید که مرور جامعی در مورد بهترین درمان‌های دارویی، روان‌شناختی و ترکیبی به دست خواهید آورد. چه روان‌شناس باشید و چه روانپزشک یا پزشک؛ این کتاب برای مدیریت علائم مبتلایان به اختلالات ایذایی مفید خواهد بود.

او افزود: از طرف دیگر، استفاده از این کتاب به منظور اهداف پژوهشی در جامعه ایران نیز کار بجایی به نظر می‌رسد. بخش مهمی از این کتاب به ترکیب درمان‌های روان‌شناختی و روانپزشکی می‌پردازد. اجرای درمان‌های ترکیبی در همه جای دنیا کار بسیار چالش‌برانگیزی است، زیرا در کشورهای پیشرفته نیز هماهنگی مطلوب بین روانپزشک و روان‌شناس مستلزم هماهنگی‌های دشواری است و در جامعه خودمان هم گاهی از اوقات روان‌شناسان و روان‌پزشکان نسبت به یکدیگر کم‌لطفی می‌کنند.

به گفته پورشهبازی، درمان اختلالات ایذایی یک کتاب تخصصصی است و برای متخصصان - روان‌پزشکان، روان‌شناسان، مشاوران سلامت روان، مددکاران اجتماعی بالینی و ... - و نیز دانشجویان، انترن‌ها و رزیدنت‌های شاغل در حوزه تخصصی سلامت روان نوشته شده است و آنها را با نحوه شناسایی و برنامه‌های درمانی مختلف در درمان این اختلالات آشنا می‌سازد.

این مترجم گفت: مطالبی که در این کتاب به آنها اشاره شده است، گنجینه ارزشمندی از روش‌های دارای اعتبار تجربی در درمان اختلالات ایذایی هستند و پذیرش و کاربرد این روش‌ها در جامعه موجب بهبود پیامدهای بالینی در مبتلایان به اختلالات ایذایی می‌شوند.

پورشهبازی عنوان کرد: در شرایطی که روش‌های درمانی مختلفی برای اختلالات روانی وجود دارند که برخی از آنها فاقد سودمندی عینی هستند، وجود منبعی مثل این کتاب که معتبرترین درمان‌های روان‌شناختی موجود را گلچین و معرفی کرده است، موهبت بزرگی است. امید می‌رود انتشار این کتاب موجب توجه بیشتر به حوزه اختلالات ایذایی و راهنمایی متخصصان گرانقدر به استفاده از دقیق‌ترین شیوه‌های درمانی شود.

او گفت: در هر فصل از کتاب، یک نمونه موردی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته که مطالعه آن می‌تواند برای مخاطبان کتاب بسیار مفید باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها