یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
مدیریت خانه‌موزه‌ها یکپارچه می‌شود/ اجرای طرح شبکه‌سازی خانه مشاهیر تا پایان سال

کسری حسنی، مدیر‌عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از پایان مرحله مطالعاتی طرح شبکه‌سازی خانه‌موزه‌ها خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به مرحله اجرا برسد.

کسری حسنی، مدیر‌عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره جدید‌ترین برنامه‌های این شرکت، ویژه خانه‌موزه‌ها بیان کرد: موضوع پویایی خانه‌موزه‌ها، تامین هزینه‌های نگهداری، مراقبت و البته کاهش بار اداره آن‌ها از دوش شهرداری در سلسله وبینار‌های «خانه موزه‌های مشاهیر» اوایل سال جاری، با مشارکت کارشناسان و مدیران ارشد شهرداری برگزار و موضوع مدیریت یکپارچه و شبکه‌ای خانه موزه‌ها مطرح شد. ایجاد این شبکه زمینه درآمد‌زایی، تبلیغات، جذب مخاطب و در نهایت فرهنگ‌سازی و معرفی سبک زندگی مشاهیر را محقق خواهد کرد. 

وی با اشاره به زمان اجرای طرح شبکه‌سازی خانه موزه‌ها گفت: مرحله مطالعاتی طرح به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به مرحله اجرا برسد.    
 
مدیر‌عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران افزود: تحقق طرح شبکه‌سازی خانه‌ موزه‌ها، به این معنا است که تفاوتی نمی‌کند، کدام نهاد از‌‌جمله  شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران یا سازمان فرهنگی هنری، متولی و بهره‌بردار خانه‌موزه‌ها باشد. انسجام و هماهنگی فعالیت خانه‌موزه‌ها با ایجاد طرح شبکه‌سازی، محقق می‌شود.
 
حسنی ادامه داد: بررسی منظم فعالیت خانه‌موزه‌ها با هدف تعریف کارکرد‌های جدید از دیگر نتایج اجرای طرح شبکه‌سازی برای فعالیت خانه‌ موزه‌هاست؛ به‌عنوان مثال شاید در قالب شبکه‌سازی، بهره‌بردار‌ها به این نتیجه برسند که ایجاد کافه، کافه‌کتاب و یا گالری، زمینه‌ساز افزایش بازدید‌کنندگان باشد. 
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات قابل توجه در بهره‌برداری خانه موزه‌ها، نبود «نظام بهره‌بردای» است گفت: ضعف در تدوین نظام واحد بهره‌‌برداری، از دیگر چالش‌های مهم در طرح‌های فرهنگی است؛ به‌عبارت دیگر با تکمیل طرح‌های فرهنگی، چشم‌انداز و اهداف ساخت آن در زمان بهره‌برداری کمتر حفظ می‌شود.      
 
مدیر‌عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، با توجه به اینکه رویکرد اصلی مدیریت خانه‌‌ موزه‌ها، همواره شی‌محور بوده و در نتیجه چندان پوپا و در جذب مخاطب موفق نبودند، عنوان کرد: خانه موزه‌ها از نظر دسترسی به اسناد و مدارک، باید محل مناسبی برای پژوهشگران باشد چراکه یکی از کارکرد‌های اصلی این مکان‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان این مطلب که یکی از رسالت‌های اصلی خانه‌موزه‌ها توسعه اجتماعی، بر محور نمایش و معرفی سبک زندگی مشاهیر است، ادامه داد: از‌جمله خانه‌‌موزه‌های موفق تهران که کاربری دیگری به آن‌ها اضافه شده «خانه موزه‌ دکتر معین و استاد امیر‌‌جاهد» است. این دو مکان به محل آموزش موسیقی تبدیل و موجب شده تا به‌اصطلاح پاخور آن به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.  
 
حسنی، با اشاره به اینکه خانه موزه‌ «سیمین و جلال» در بین همه خانه‌‌موزه‌ها کارکرد اصلی خانه موزه را دارد، گفت: خانه موزه سیمین و جلال در بین خانه موزه‌های بهره‌‌برداری شده، جزو موفق‌ترین‌ها محسوب می‌شود، چراکه رویداد‌محور است؛ به‌عبارت دیگر تلاش شده تا همزمان با مناسبت‌های ادبی سال در این خانه موزه، برنامه فرهنگی و ادبی داشته باشیم. حتی در روز‌های کرونایی این برنامه‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌‌شود. این رویکرد موجب شد تا بازدید‌کنندگان در طی سال به این مکان رفت و آمد داشته باشند. در نتیجه موفق شدیم برای علاقه‌مندان پاتوق فرهنگی ایجاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها