جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
162 سند تک‌برگی سایت جهانی گنبد سلطانیه تحویل داده شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: مطالعه و نقشه‌برداری از حریم پایگاه میراث جهانی آغاز و تا امروز 162 سند تک‌برگی سایت جهانی گنبد سلطانیه تحویل داده شد.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در زنجان بیان کرد: یکــی از را‌ه‌های حفاظت از این میراث، ثبت آثار ارزشمند به لحاظ تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی است.

وی با اشاره به اینکه پل‌ها، میدان‌های عمومی، کاروانسراها، آب انبارهای عمومی، مدارس قیدیم از جمله اماکنی هستند، گفت: تملک این اماکن از سوی دولت صورت گرفته و به همین خاطر از سوی دولت حفاظت بیشتری از این اماکن صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اعطای 162 سند در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده، تفاهم‌نامه و تعاملات موجود بین ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ثبت‌اسناد استان زنجان، در راستای ساماندهی اسناد مالکیت اثر جهانی در شهرستان سلطانیه، 162 سند آماده‌سازی شد و املاک موجود در سایت جهانی تحویل اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان شد.

ارجمند با بیان اینکه ثبت سند موجب حفظ حریم این اماکن تاریخی خواهد شد، تصریح کرد: دقت و سهولت در انجام هرگونه اقدام ثبتی بعدی، ارتقای امنیت و آرامش روانی، پیشگیری از جعل اسناد و قابلیت بالای آن در اثبات مالکیت ازجمله مزایای سند مالکیت تک‌برگ است.

وی افزود: آثار و بناهای تاریخی عمدتا با اهدافی چون آزادسازی حرایم آثار ملی و جهانی، حفاظت و یا مرمت آن‎ها به مالکیت میراث‌فرهنگی درمی‌‎آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: هویت هر منطقه‌ای در دل میراث فرهنگی آن نهفته است و با شناسایی این میراث می‌توان دریافت كه گذشتگان چگونه زندگی می كردند و اصولا پیرو چه ارزش و هنجارهایی در جامعه بوده‌اند.

ارجمند با اشاره به اینکه میراث فرهنگی سرمایه كشور محسوب می‌شوند كه در گذر زمان دست به دست شده و اكنون در اختیار ما قرار گرفته است، گفت: در همین راستا میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف به صورت موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها