پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
نامزدهای سه بخش نخستین جایزه دوسالانه منزوی معرفی شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: نامزدهای دریافت جایزه در سه بخش پژوهش، کتاب مجموعه غزل و تک‌ اثر مشخص شدند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «حسین منزوی» شاعر زنجانی در اول مهرماه سال 1325 در زنجان متولد شد.

حسین منزوی از جمله برجسته‌ترین شاعران و ادیبان معاصر به شمار می‌آید که هم در سرودن قالب‌های کلاسیک همچون غزل و هم درسبک‌های مدرن مانند نیمایی و سپید تبحر داشت.

منزوی شیفته استادش مهدی اخوان ثالث بوده و حافظ و نیما یوشیج را می‌ستود و همین علاقه وی به شعر باعث شد که رشته تحصیلی خود در دانشگاه را رها کرده و به شعر گفتن بپردازد.

از آن پس نخستین دفتر شعرش را با عنوان «حنجره‌ زخمی تغزل» را در ۲۵ سالگی به چاپ رساند که همین مجموعه موفق به دریافت جایزه‌ فروغ فرخزاد شد.

همزمان با شعر گفتن منزوی در رادیو هم فعالیت داشت و «کتاب روز»، «یک شعر و یک شاعر»، «آیینه و ترازو» و «آیینه آدینه» از برنامه‌هایی بود که این شاعر معاصر تهیه‌کنندگی آن‌ها را برعهده داشت.

«با عشق در حوالی فاجعه»، «شوکران و شکر»، «حنجره‌ زخمی تغزل»، «با عشق تاب می‌آورم»  شامل شعرهای سپید و آزاد «به همین سادگی»، «از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها» و «با سیاوش از آتش» از دیگر آثار منزوی است و علاوه بر این منزوی منظومه «حیدر بابایه سلام» محمدحسین شهریار را  به صورت شعر نیمایی ترجمه کرده است.

منزوی در در ۱۶ اردیبهشت‌  ۱۳۸۳ خورشیدی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت و سپس برای خاک‌سپاری به زادگاهش منتقل شد. جمله‌ حک‌ شده بر روی سنگ مزار او مصرع یکی از غزل‌هایش است «نام من عشق است، آیا می‌شناسیدم؟»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در همین راستا ضمن تبریک یکم مهرماه سالروز تولد شاعر و غزل سرای نامی استان حسین منزوی توضیحاتی درباره فرآیند برگزاری نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل(حسين منزوی) گفت: این جایزه ادبی در سه بخش که بخش اول  «کتاب مجموعه غزل» چاپ شده از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، بخش دوم مربوط به تک‌اثر (ارسال پنج اثر از سوی هر شرکت‌کننده) و بخش سوم در قالب پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل حسین منزوی برگزار می‌شود.

محمدربیع احمدخانی با تشریح جزئیات برگزاری این جشنواره ادبی بیان کرد: در این جشنواره تمرکز بر روی غزل خواهد بود، اضافه کرد: حتی در بخش پژوهشی نیز به این نکته توجه ویژه شده است.

 وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به دوسالانه غزل حسین منزوی تا 15 خردادماه بود، اضافه کرد: پس از آن کارهای دیگری در ارتباط با انتخاب داوران و ... انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان  داوران بخش غزل فارسی را محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و بهروز یاسمی و داوران بخش ترکی را هم سعید سلیمان‌پور و علی کریمی معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه داوران بخش پژوهشی این جشنواره ادبی هم مهدی محبتی و قربان ولیئی هستند، گفت: دبیر علمی جایزه ملی غزل نیز دکتر اسماعیل امینی است.

احمدخانی با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری این جشنواره نامزدهای بخش غزل ترکی معرفی شده‌اند، افزود: مهدی میرزا رسول زاده از اردبیل، وحید طلعت از ارومیه، ملاحت نادری از خلخال، عارف ساسانی از مراغه، پرویز سودی از زنجان، بهزاد بیات فرد از زنجان نامزدهای بخش غزل ترکی هستند.

وی با بیان اینکه وحید رحمانی، میترا سادات دهقانی، علی اصغر مقنی، دنیا تورج و عاصم اسدی نامزدهای بخش پژوهش هستند، گفت: همچنین افسانه سادات حسینی، حسین بهرامی، آرزو سبزوار قهفرخی، حسن خسروی وفادار و علیرضا رجبعلی زاده کاشانی در بخش تک اثر غزل فارسی نامزد دریافت جایزه هستند.

احمدخانی با اشاره به اینکه پس از پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره 500 اثر در سه بخش جشنواره ارسال شد، اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی اختتامیه این جشنواره با حضور صاحب‌نظران حوزه، اساتید و همچنین برگزیدگان برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها