پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
کتاب «بهزاد» تصویری واقعی از «ای‌کاش‌»ها و موفقیت‌هایم ارائه می‌دهد

دکتر بهزاد گفت: در کتاب «بهزاد» من حتی نقاط ضعف و «ای‌کاش‌»هایم را هم گفته‌ام تا افراد بدانند که فرصت و زمان به سرعت می‌گذرد و باید به دور از فضاسازی‌های مختلف، تنها به دنبال استعدادهای خود و برای شکوفاکردن آنها حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران  (ایبنا)؛ یکی از نقاط ضعف و کاستی‌های کشور در بخش فرهنگ، عدم ثبت وقایع و رخدادهای زندگی مفاخر و سرآمدان حوزه‌های مختلف است بطوریکه مخاطب امروزی با تصویری گنگ و پر از ابهام از زندگی این افراد مواجه است و نمی‌تواند همذات‌پنداری دقیقی با آنان داشته باشد؛ در نتیجه، الگوگیری و الگوپذیری متوازن عملاً غیرممکن می‌شود.

در همین راستا، بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد با نگارش کتاب‌های زندگینامه از مفاخر معاصر که در قید حیات هستند، این خلأ را پر کند. به بهانۀ انتشار کتاب «بهزاد» تألیف محسن شاهرضایی، با مهدی بهزاد؛ استاد بزرگ ریاضی کشور، چهره ماندگار علم ریاضی و برگزیدۀ جایزۀ علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان گفت‌وگو کرده‌ایم:

جناب استاد برای شروع بفرمایید شما از محتوای کتاب «بهزاد» و شیوۀ روایتگری و دراماتیزه کردن اتفاقات زندگی در آن، رضایت دارید؟
بله؛ شیوۀ نگارش این کتاب به قلم دکتر شاهرضایی بسیار خوب بود. در واقع لحن کتاب به نوعی است که مخاطب جوان و تلاشگر را جذب می‌کند و تصویر واقعی از رخدادها را در بستر داستان به او ارائه می‌دهد و شاید دلیل استقبال خوب از این کتاب نیز همین باشد که البته امیدوارم با تمهیداتی، چاپ‌های بعدی کتاب با قیمت ارزان‌تری عرضه شود تا تعداد بیشتر بتوانند مطالب آن را بخوانند.
 
تصویری که این کتاب از شما ترسیم می‌کند، چقدر با رخدادها و شخصیت واقعی خود شما مطابقت دارد؟
خیلی زیاد؛ چون کتاب در قالب مصاحبه با خود من نوشته شده است. امیدوارم این کتاب بتواند ارتباط خوبی با قشر جوان نیز ایجاد کند و فضای شفافی را در پیش نگاهش تصویر کند. در این کتاب من حتی نقاط ضعف و «ای‌کاش‌»هایم را هم گفته‌ام تا افراد بدانند که فرصت و زمان به سرعت می‌گذرد و باید با جدیت بیشتر و به دور از فضاسازی‌های مختلف، تنها به دنبال استعدادهای خود و برای شکوفا کردن آنها حرکت کنند. 

به نکتۀ مهمی اشاره کردید. آیا این قبیل اقدامات می‌تواند الگویی واقعی و موفق به جوان ایرانی ارائه دهد؟
قطعاً بله. این اقدام بنیاد ملی نخبگان جای تقدیر دارد چراکه نقش مهمی در ایجاد خودباوری و الگوسازی از مفاخر زنده و معاصر برای دانشجویان و جوانان داشته و آنان را در مسیر صحیح، ثابت قدم می‌کند. امیدوارم این روند با شدت بیشتر و کیفیت بهتری دنبال شود تا بتوان حداکثر سرآمدان و اندیشمندان حوزه‌های مختلف که تعدادشان کم نیست را نیز پوشش دهد و جوان ایرانی به مجموعه‌ای از زندگینامه‌های مفاخر معاصر که در برگیرندۀ احوال آنان و رخدادهای واقعی از زبان خودشان است، دسترسی داشته باشد.

آیا شما در مسیر نخبگی خود و در راه رسیدن به قله‌ها مرتفع علم، همواره انتخاب‌های دقیقی داشته‌اید؟
چالش‌های زیادی در زندگی انسان رخ می‌دهد که فرد هیچ نقشی در پیدایش آنها ندارد و ممکن است افراد در طول زندگی در مسیرهای ناخواسته‌ای نیز قرار بگیرند؛ اما باید دانست که تنها وظیفۀ انسان، کوشش است. در واقع فرد باید فکر کند، تصمیم بگیرد و با توکل گام بردارد و در مسیر زندگی تسلیم اراده و تقدیر الهی باشد. در این کتاب من و نویسنده تلاش کرده‌ایم این موضوع را به مخاطب انتقال دهیم.

و به عنوان سؤال آخر، به جوانان و دانشجویانی که اکنون در ابتدای مسیر علم قرار دارند، چه توصیه‌ای دارید؟
هر فردی دارای استعدادهای منحصربفردی است که باید آنها را کشف و در مسیر شکوفایی آنها حرکت کند؛ بدون آنکه تحت‌‎تأثیر فضاسازی‌ها قرار بگیرد. امروزه خیلی از افراد برای رفتن به دانشگاه رشتۀ پزشکی را انتخاب می‌کنند؛ اما آیا استعداد همۀ آنان در پزشکی است؟ قطعاً خیر. فرد مستعد باید بداند که زمان و فرصت محدود است؛ بنابراین از هر فرصتی برای شکوفایی استعداد باید بهره ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها