شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
بازار نوشت‌افزار مشهد در کماست/ رسما تعطیلیم!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد گفت: بازار نوشت‌افزار به کما رفته است.

سیدجواد سیدعباسیان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان‌رضوی، با اشاره به افت 90 درصدی فروش نوشت‌افزار در مشهد، افزود: به دلیل افزایش قیمت دلار، موضوع کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها طی دو سال گذشته، بازار نوشت‌افزار به کما رفته و ۹۰ درصد افت فروش را داشتیم.
 
وی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرّر اصناف و برگزاری کلاس‌های مدارس به صورت آنلاین، ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد از لوازم‌التحریرهای مشهد تعطیل شده که می‌توان گفت در واقع ما اصلا دیگر فروش نداریم!
 
سیدعباسیان در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای بهتر شدن این اوضاع پیشنهاد می‌دهید؟، گفت: حدود ۳ سال است که آموزش و پرورش برخلاف وجهه‌ قانونی‌اش تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده و فروش کتاب‌های درسی را از فروشگاه‌های ما گرفته است و خودش توزیع می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد در همین رابطه افزود: یا اینکه جاهایی مانند مساجد، حسینیه‌ها و فروشگاه‌های شهرداری و خود مدارس نوشت‌افزار و کتاب می‌فروشند که با پیگیری‌های فراوان و مکاتباتی که صورت گرفت این موضوع با نامه مدیرکل آموزش و پرورش استان ممنوع اعلام شد.
 

 
وی با بیان اینکه هزار واحد تجاری تحت پوشش این اتحادیه هستند، درخصوص افزایش و کاهش قیمت کالاهای تحصیلی و نوشت‌افزارها گفت: قیمت هر بند کاغذ ۷۰ گرمی از ۷۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته که این افزایش دقیقا روی دفاتر ما تاثیر گذاشته است و طی چند ماه گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت کلی در نوشت‌افزارها داشتیم.
 
سیدعباسیان، اقدام مدیران مدارس در خرید کتاب‌های درسی و نوشت‌افزارها از عمده‌فروشان و توزیع آنها بین والدین را یکی از معضلاتی دانست که گریبانگیر این صنف از سوی مدارس شده است و گفت: این کار تاثیر منفی قابل توجهی بر فروشندگان نوشت‌افزار گذاشته است.
 
وی درس خواندن دانش آموزان به صورت مجازی و آنلاین در منزل را از دلایل دیگر کاهش فروش نوشت‌افزار عنوان‌کرد و یادآور شد: چون دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند، نیازشان به نوشت‌افزار کم شده و برای خرید اقدام نمی‌کنند.
 
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد در پایان با اظهار امیدواری از اینکه با انجام واکسیناسیون و بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان، این صنف اوضاع بهتری پیدا کنند، گفت: از دولت درخواست داریم، همانطوری که برای برخی از صنوف تسهیلات و حمایت‌هایی را مصوب کردند از صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف نیز حمایتی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها