چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
«پسا اسلام‌گرایی» جدیدترین اثر آصف بیات روانه بازار كتاب شد

یكی از مهترین و جدی‌ترین آثار دكتر آصف بیات متفكر حوزه اسلام سیاسی و چهره برتر و سرشناس دانشگاه‌های آمریكا با ترجمه عباس جنگ از سری كتاب‌های مطالعات اسلام‌سیاسی در جهان از سوی نشر بزنگاه روانه بازار كتاب شد.

 
مریم نوتاش مدیر انتشارات بزنگاه در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ضمن اعلام این خبر به ایبنا اضافه كرد: كتاب‌های متعدد و مهمی  در نشر بزنگاه در حوزه اسلام سیاسی در نشر بزنگاه ترجمه و نیز درحال ترجمه هستند كه به مروز در طی امسال و سال‌های آتی روانه بازار كتاب شده و تقدیم علاقمندان این حوزه خواهد شد.

وی افزود: اثر حاضر ترجمه یکی از متون تاثیر گذار دکتر آصف بیات؛ استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ایلینوی آمریکا در حوزه مطالعات اسلام سیاسی در جهان بوده است. ایده پسااسلام‌گرایی دیرزمانی است که در ادبیات مطالعات سیاسی اسلام وارد شده و به‌ رغم انتشار برخی آثار فرعی در این عرصه در ایران، اکنون با تأخیری به ‌نسبت طولانی مهم‌ترین خوانش آن در سطح جهانی در اختیار خوانندگان و پژوهشگران فارسی زبان قرار می‌گیرد.

همچنین دكتر عباس جنگ كه پیش از این ترجمه كتاب اسلام سیاسی از وی در شركت سهامی انتشار روانه بازار كتاب شده است در خصوص این كتاب و مهمترین وجوهات اندیشه‌های آصف بیات به ایبنا گفت: آصف بیات در این اثر ضمن وارسی چیستی اسلام‌گرایی و پسااسلام‌گرایی، به معرفی و ارائه شرح مفصلی از جریان‌های اسلام‌گرایانه و تحولات اخیر آن‌ها در ابعاد گفتمانی و همچنین عملی در کشورهای مسلمان اقدام نموده و در خلال این بازخوانی‌ها، و با به‌خدمت‌گیری شیوه‌ مفهوم‌سازی منحصربه‌فردی در توصیف این جریان‌‌ها، ایده خلاقانه‌اش درباره چیستی پسااسلام‌گرایی را عرضه می‌دارد. به باور آصف بیات در گذر از اسلام‌گرایی به پسااسلام‌گرایی شاهد نوعی چرخش گفتمانی از تأکید بر تکالیف به حقوق هستیم اما این چرخش به اشکال و بازنمودهای مختلف و بسته به بسترهای سیاسی و تاریخی این جریان‌ها، خود را در اشکال مختلف پسااسلام‌گرایی تبلور داده است، اشکال متکثری که در بخش‌های مختلف این کتابچه به آن‌ها پرداخته شده است.

عباس جُنگ تاکید كرد:  این اثر که در بحبوحه بهار عربی و با تمرکز بر جریان‌های اسلام‌گرا در کشورهای اسلامی به نگارش درآمده، روایتی است از روند مواجه و تحول جریان‌های اسلام‌گرا با اقتضائات و واقعیت‌های حکمرانی روزمره، روایتی که با الهام از تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران در دهه ۱۳۷۰ آغاز شده و سپس سعی می‌کند دلالت‌های نامتعین و متکثر این مواجه را در قالب تحولات جریان‌های اسلام‌گرا و پسااسلام‌گرا در کشورهای مصر، ترکیه، سوریه، سودان، تونس، اندونزی، لبنان، پاکستان و عربستان سعودی شرح دهد.

دكتر آصف بیات متفكر ایرانی متولد  ۱۳۳۳ شمسی در روستایی کوچک در استان تهران به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی به تهران نقل مکان كرد و در رشته علوم سیاسی در دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی دانشگاه تهران درس خواند. بیات در اواخر دهه ۱۳۵۰، تحصیلات تکمیلی خویش را در دانشگاه کنت بریتانیا ادامه داد و نقش کارگران در انقلاب سال ۱۳۵۷ را به عنوان موضوع پایان‌نامه دکترایش انتخاب کرد که با نام «کارگران و انقلاب در ایران» به چاپ رسید. او سپس در سال ۱۹۸۶ به مصر نقل مکان کرد تا در دانشگاه آمریکایی قاهره درس بدهد، بسیاری از تحقیقات او بر مسائل اجتماعی آن کشور متمرکز شد و کتاب «کار، سیاست، و قدرت» را به رشته تحریر درآورد که درباره تجربه مصر از مشارکت کارگری از زمان ریاست‌جمهوری جمال عبدالناصر بود.
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها