چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
تعطیلی 12 نوشت‌افزارفروشی در زنجان/ سلب امتیاز فروش کتاب عادلانه نبود

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان از تعطیلی 12 واحد نوشت‌افزارفروشی طی یک سال گذشته به خاطر شرایط اقتصادی موجود خبر داد.

رضا مکی رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان پیرامون وضعیت حال حاضرِ کسب و کار کتابفروشی‌های استان گفت: در آستانه بازگشایی مدارس بازار لوازم‌التحریر هم تغییر کرده و برخی از قیمت‌ها نوساناتی داشته است.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان با اشاره به اینکه در این برهه زمانی قیمت برخی از اجناس دو و حتی سه برابر شده است، اضافه کرد: قیمت کاغذ در سال‌جاری به نسبت پارسال تغییر چندانی ندارد، البته قیمت کاغذ یک چیز جهانی است و ربطی به استان یا کشور ما ندارد.

وی با اشاره به اینکه بازار لوازم‌التحریر کشش افزایش قیمت بیش از 20 درصد را ندارد، گفت: حتی برخی از مدادهای رنگی به قیمت سال قبل عرضه می‌شود.

مکی با بیان اینکه کرونا باعث شد که مردم به اندازه نیاز خود خرید کنند، افزود: کرونا موجب شد که مصرف‌کننده صرفا لوازم‌التحریر مورد نیاز را خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه زمزمه بازگشایی مدارس به صورت حضوری بحث خرید لوازم‌التحریر را افزایش داده است، اضافه کرد: شاید آموزش حتی مجازی باشد اما آنچه مسلم است، اقلام مصرفی مدارس در خانواده‌ها به پایان رسیده و برای سال تحصیلی جدید باید خرید انجام شود.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان در ارتباط با نوع خرید لوازم‌التحریر نیز گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد لوازم‌التحریر موجود در بازار، تولید و یا مونتاژ داخل بوده و استقبال از این کالاها با توجه به ترکیب بازار مناسب است.

مکی با اشاره به اینکه یکی از عمده مشکلات لوازم‌التحریر فروشان سلب امتیاز فروش کتاب‌های درسی بود که به ناحق صورت گرفت، گفت: متاسفانه همین موضوع ضرر زیادی به کتابفروشان وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه سلب امتیاز از کتابفروشان موجب تعدادی کتابفروشی هم شد، افزود: امروز می‌بینیم با اینکه خود آموزش و پرورش اقدام به توزیع کتاب کرده اما اشکالات بسیاری به وجود آمده و حتی دانش‌آموزان به اشتباه یک پایه دیگر را در سامانه ثبت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان افزود: در حالی که امروز چند روز بیشتر به بازگشایی مدارس نمانده است شاهد این هستیم که برخی از دانش‌آموزان کتاب دریافت نکرده و یا حتی سفارش خود را اشتباه ثبت کرده‌اند.

مکی سلب امتیاز توزیع کتب درسی از کتاب‌فروشی‌ها و هم‌زمانی آن با آغار شیوع کرونا و مشکلات مالی آن را یکی از مشکلات صنف فروشندگان کتاب و لوازم‌التحریر دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدها صرفاً کتاب‌فروش هستند که در برخی شهرها منجر به تعطیلی این واحدها شده و مشکل دیگر نیز تداخل صنفی است؛ چرا که در آستانه مهرماه بیشتر اصناف تحریرفروشی می‌کنند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان ضمن ابزار ناراحتی از تعطیلی 12 واحد نوشت افزار فروشی طی یک سال گذشته به خاطر شرایط اقتصادی موجود گفت: متاسفانه کرونا و مسائل جانبی موجب شد که این افراد توان ادامه کار را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: البته اغلب افرادی که واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند، واحدهایی بودند که شغل اولشان نوشت افزار فروشی بود و کسانی که ادامه می‌دهند افرادی هستند که شغل دومشان نوشت افزار فروشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها