سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کتاب استندآپ‌کمدی کربلایی‌زاده بعد از کتاب من منتشر شد/ جلد دوم به زودی منتشر می‌شود

نویسنده کتاب «آقای کمدی» گفت: کم‌لطفی امیر کربلایی‌زاده است که کتابش را نخستین کتاب استند‌آپ کمدی می‌داند؛ چراکه کتاب من یک سال پیش از او منتشر شد. 

سپهر آبروش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به انتشار جلد دوم کتابش در حوزه استندآپ کمدی اظهار کرد: سال گذشته نخستین جلد از مجموعه «آقای کمدی» را منتشر کردم؛ کتابی که در حوزه استندآپ کمدی نوشته شده است و به زودی جلد دوم آن نیز وارد بازار نشر خواهد شد. 

نویسنده کتاب «آقای کمدی» با تاکید بر این موضوع که این اثر نخستین کتاب تالیفی در حوزه استندآپ است اظهار کرد: طی روزهای گذشته امیر کربلایی‌زاده که پیگیری‌های مستمرش برای توسعه استندآپ کمدی قابل تقدیر است، چند مصاحبه انجام داده و کتابی را که به تازگی منتشر کرده به‌عنوان نخستین و تنها کتاب استندآپ کمدی معرفی کرده است. به نظرم این صحبت‌ها کمی کم‌لطفی است؛ چراکه با یک جست‌وجوی ساده از مرجعی مانند کتابخانه ملی متوجه می‌شد که کتاب من سال گذشته منتشر شده است. 

وی ادامه داد: در جلد نخست «آقای کمدی» که فقط مقدمه‌ای بر استندآپ کمدی است، به سرفصل‌های جذابی مانند «جدول استعدادیابی استندآپ کمدی»، «غول‌های مقابل استندآپ کمدین»، «از کوره پز خانه تا اسکار» و «روش‌های استندآپ کمدی» پرداخته شده است. 
 

آبروش در توضیح دلایل اظهار علاقه‌اش به استندآپ کمدی اظهار کرد: ‌از بچگی همیشه دوست داشتم شبیه او باشم؛ شبیه او که همه مجالس دستش بود و روی انگشت کوچکش می‌چرخاند؛ او که وقت‌های نبودنش انگار بین همه ما خاک مرگ پاچیده‌اند و همگان در یک حس و انتظار مشترک، آمدنش را لحظه شماری می‌کردند. 

وی افزود: شاید بسیاری بودند که از او خوشتیپ‌تر و بلندبالاتر بودند؛ اما مطمئنم او خاص‌ترین بود؛ چراکه برای بودنش همه له‌له می‌زدند و این شد که من همه حواسم رفت پی دلیل محبوب‌بودنش، راز پنهان موفق‌بودنش؛ تا یک شب که انگار به من الهام ‌شد که مهم‌ترین علت محبوبیتش، این بود که از تمام وجودش برای به‌وجد‌آوردن آدم‌ها مایه می‌گذاشت. نشاندن برق خنده و شادی در قعر چشم‌هایی که به دنبال فرار از روزمرگی‌های پرتکرار بودند، روی لب‌هایی که تشنه انفجار خنده بودند، آدمی که خودش هیچ‌وقت نمی‌خندید و من از آن دور دست‌ها، عاشق و شیدای کمدی شدم.

این نویسنده در توضیح تلاشش در حوزه کمدی گفت: تمام سال‌های بچگی و نوجوانی و جوانی مثل عقاب نگاه می‌کردم و مثل گرگ گوش تیز می‌کردم‌ که آنهایی که شبیه او هستند، دقیقا چه می‌گویند و چه‌کار می‌کنند؛ ثمره همه این سال‌های گوش کردن و دیدن و یاد گرفتن را خیلی ساده نوشتم و به احترام آن اسطوره‌ام و آدم‌های شبیه به او اسمش را «آقای کمدی» گذاشتم.

وی ادامه داد: البته این مطالب خیلی زیاد و پراکنده بودند؛ بنابراین به همت عزیزی که اتفاقا از جدی‌ترین آدم‌های موفق روزگار بود، مطالب را دسته‌بندی و جمع‌بندی کردم. دیدم خیلی زیاد شدند؛ به اندازه چندین جلد کتاب می‌شد؛ تصمیم گرفتم ایده‌آلیست‌بودن را کنار بگذارم و جلد اول آن را منتشر کنم تا بقیه ببینند و اشکالاتش را گوشزد کنند. حس می‌کردم به این شکل، جلدهای بعدی بسیار بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌شود.
 
آبروش با اشاره به جلدهای بعدی این اثر گفت:‌ می‌خواستم جلد دوم و سوم این مجموعه را در شش ماه نخست ۱۴۰۰ منتشر کنم؛ درست همزمان با برگزاری دومین فستیوال بزرگ استندآپ کمدی آکادمیک که دوره نخست آن را سال‌های قبل با کمک یک تیم فوق‌العاده از دل دانشکده خبر برگزار کرده بودم؛ اما این کرونای مهربان سفت همه ما را بغل کرد و گسترش و توسعه شادی را تا مدت‌ها بعد به تعویق انداخت.

وی افزود: با این حال تصمیم گرفتم به‌زودی، دومین جلد را نیز منتشر کنم که توضیحات دقیق‌تری از اجرای استندآپ دارد تا به این شکل فاصله زیادی بین جلد اول و دوم نباشد. 

آبروش در پایان گفت: امیدوارم به لطف خوبان و عزیزانی که انتشار این کتاب جز به لطف‌شان میسر نمی‌شد، همزمان با برگزاری دومین فستیوال بزرگ استندآپ کمدی آکادمیک ایران، جلد دوم کتاب «آقای کمدی» نیز منتشر شود تا قدم کوچکی باشد در راه طولانی اما پر عشق و شادی استندآپ کمدی حرفه‌ای در ایران.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها