یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
نخستین شماره «فصل کتاب» منتشر شد/ هاشمی‌پور: هدف، معرفی کتاب‌های سزاوار است

مرتضی هاشمی‌‌پور، از انتشار نخستین شماره فصلنامه «فصل کتاب» موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داد و گفت: از دانشگاهیان و پژوهشگران خارج از دانشگاه و نیز علاقه‌مندان به نقد کتاب و به‌خصوص جوانان فاضل برای همکاری با «فصل کتاب» دعوت می‌کنیم.

مرتضی هاشمی‌‌پور، سردبیر فصلنامه نقد و معرفی کتاب «فصل کتاب» درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره انتشار نخستین شماره این فصلنامه بیان کرد: نخستین فصلنامه نقد و معرفی کتاب با عنوان «فصل کتاب» مردا‌د‌ماه 1400 منتشر شد. بسیاری از علاقه‌مندان کتاب، خواستار انتشار فصلنامه‌ای با رویکرد نقد بودند. این درخواست‌ها به این معنا است که جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و علاقه‌مندان دنیای کتاب پیگیر نشریات فرهنگی و نقد کتاب هستند؛ بنابراین با احساس نیاز و ضرورت انتشار نشریه، معرفی نقد معیار، دعوت از دانشگاهیان و متخصصان خارج از دانشگاه، برای ورود به عرصه نقد کتاب چاپ نشریه «فصل کتاب» در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز شد.
 
وی با اشاره به سرسخنِ نخستین فصلنامه «فصل کتاب» ادامه داد: همان‌طور که در «سر‌سخن» نشریه به قلم مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آمده است؛ به‌هیچ وجه نباید نقد کتاب را دست‌ کم بگیریم یا کوچک بشماریم؛ به‌عکس نقد روش‌‌مند و اصولی، هیچ از یک تحقیق متقن کم ندارد.
 
هاشمی‌پور درباره رویکرد‌های کلی فصلنامه نقد و معرفی کتاب «فصل کتاب» گفت: تلاش می‌کنیم، در «فصل کتاب» نقد کتاب‌ در شاخه‌های مختلف کودک و نوجوان، ادبیات، تاریخ، فلسفه و کلام، هنر، و سایر حوزه‌های پژوهشی منتشر شود؛ به‌عبارت دیگر کتاب‌های حوزه «علوم انسانی» و «هنر» و «کودک و نوجوان» نقد و بررسی خواهد شد.
 
وی با اشاره به نگرش اصلی در تدوین نشریه «فصل کتاب» ادامه داد: تلاش داریم، کتاب‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشریه «فصل کتاب» نقد، بررسی و عیار آن‌ها سنجیده شود. البته این رویکرد به معنای، مچ‌گیری از صاحبان اثر یا ناشران نیست؛ بلکه هدف، معرفی کتاب‌های سزاوار و مطلوب است؛ چراکه تحقیق و نقد در کنار هم به‌ بالندگی و رشد آثار پژوهشی کمک می‌کند.
 
هاشمی‌‌پور در پاسخ به این پرسش که راه‌های نقد و بررسی بیش از 100 هزار عنوان کتاب در قالب فصلنامه «فصل کتاب» چیست؟ گفت: تعداد کتاب‌های منتشر شده در کشور قابل توجه است؛ بنابراین هرچند در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تصمیم بر این شد که در یک عنوان نشریه، به نقد و بررسی کتاب پرداخته شود، اما به‌ این معنا نیست که می‌توانیم همه کتاب‌های منتشر شده را نقد و واکاوی کنیم؛ چراکه از نظر عِده و عُده امکانات لازم وجود ندارد.
 
وی با بیان این مطلب که گاهی تصور می‌شود، نقد کتاب به معنای بی‌ارزش بودن کتاب نقد شده است، افزود: هر کتابی که نقد می‌شود، کتاب خوبی است؛ به‌‌عبارت دیگر هر نقدی که روش‌مند، بر مبنای اصول علمی و دور از حُب و بغض ارائه ‌شود، به معنای درخور و قابل توجه بودن کتاب نقد شده است. 
 
سردبیر فصلنامه نقد و معرفی کتاب «فصل کتاب» ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، نقد کتاب، راهی برای شناسایی کتاب خوب است؛ بنابراین اگر کتابی نقد و کاستی‌های آن طرح می‌شود، نباید به ‌معنای کم ارج بودن کتاب تلقی شود؛ علاوه ‌بر این بررسی کتاب از سوی صاحب‌نظران، نشانه سزاواربودن کتاب است. 
 
وی با اشاره به عرضه عمومی فصلنامه نقد «فصل کتاب» گفت: نخستین شماره نشریه «فصل کتاب» به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. دومین شماره نشریه نیز در دست تدوین است. از دانشگاهیان و پژوهشگران خارج از دانشگاه و نیز علاقه‌مندان به نقد کتاب و به‌خصوص جوانان فاضل برای همکاری با «فصل کتاب» دعوت می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها